[scheikunde] bepaling joodgetal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: bepaling joodgetal

In bericht 1 stel je dat het om 2 massaprocent vet gaat. Er staat niet of het % m/v is of % m/m.

Maar als het 2% m/m is dan heb je meer dan 0,2 g vet in 10 ml en komt het I-getal wel goed uit.

Bereken het eens. Wat is de massa van 10 ml chloroform. En hoeveel vet zit er dan in, aangenomen dat het % m/m is.

Berichten: 405

Re: bepaling joodgetal

Margriet schreef: wo 09 okt 2013, 11:33
In bericht 1 stel je dat het om 2 massaprocent vet gaat. Er staat niet of het % m/v is of % m/m.

Maar als het 2% m/m is dan heb je meer dan 0,2 g vet in 10 ml en komt het I-getal wel goed uit.

Bereken het eens. Wat is de massa van 10 ml chloroform. En hoeveel vet zit er dan in, aangenomen dat het % m/m is.
Er staat 2% w/v maar voor wat staat die w? of is het in het engels w van weight? of kan dat niet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: bepaling joodgetal

Ok, dan is het dus toch % m/v (maar dan in het engels). Dan kan dit de oorzaak van de afwijking van het I-getal dus niet zijn.

Het enige dat ik verder nog kan bedenken is dat er iets niet klopt met de molariteiten (heb je een blanco uitgevoerd?) of dat het mengsel misschien te lang in het licht heeft gestaan. Kan dat? En waaarom vraag ik dat?

Of heb je zelf misschien nog een idee over wat er mogelijk mis gegaan kan zijn?

Berichten: 405

Re: bepaling joodgetal

Margriet schreef: wo 09 okt 2013, 11:52
Ok, dan is het dus toch % m/v (maar dan in het engels). Dan kan dit de oorzaak van de afwijking van het I-getal dus niet zijn.

Het enige dat ik verder nog kan bedenken is dat er iets niet klopt met de molariteiten (heb je een blanco uitgevoerd?) of dat het mengsel misschien te lang in het licht heeft gestaan. Kan dat? En waaarom vraag ik dat?

Of heb je zelf misschien nog een idee over wat er mogelijk mis gegaan kan zijn?
ja we hebben een blanco uitgevoerd. De erlemeyer met het mengsel hebben we zo snel mogelijk in aluminiumfolie gewikkeld en in een kast gezet. Dit was nodig omdat halogenen in licht oxideren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: bepaling joodgetal

Maar ik mis dan de waarde van de blanco bij de berekening.

Berichten: 405

Re: bepaling joodgetal

Margriet schreef: wo 09 okt 2013, 11:58
Maar ik mis dan de waarde van de blanco bij de berekening.
welke waarde? en wat heeft die blanco er mee te maken, het is toch het vet waarop I2 addeert?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: bepaling joodgetal

Je kan ook op andere manieren ICl verliezen. Daar is de blanco dus voor, of dacht je dat die alleen maar was om jullie bezig te houden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: bepaling joodgetal

Ja, het is het vet dat het ICl addeert maar je doet de blanco ook om de ICl oplossing te stellen.

Hoeveel ml thio had je nodig voor de blanco?

Berichten: 405

Re: bepaling joodgetal

Fuzzwood schreef: wo 09 okt 2013, 12:13
Je kan ook op andere manieren ICl verliezen. Daar is de blanco dus voor, of dacht je dat die alleen maar was om jullie bezig te houden?
kan je met de blanco misschien berekenen hoeveel ICl er oxideert met het licht? En dus niet reageert met het vet?
Margriet schreef: wo 09 okt 2013, 12:15
Ja, het is het vet dat het ICl addeert maar je doet de blanco ook om de ICl oplossing te stellen.

Hoeveel ml thio had je nodig voor de blanco?
41, 5 ml = 0,0083 mol

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: bepaling joodgetal

Ok, het verschil tussen de blanco en de bepaling geeft het verbruikt door het vet.

Je hebt door het doen van een blanco geen last van effect van nevenreacties en concentratieverandering van je ICl.

Door een verschil meting bepaal je alleen het verbruik door je vet.

Bereken nu een het I-getal. Volgens mij komt het nu goed uit.

Berichten: 405

Re: bepaling joodgetal

Margriet schreef: wo 09 okt 2013, 13:41
Ok, het verschil tussen de blanco en de bepaling geeft het verbruikt door het vet.

Je hebt door het doen van een blanco geen last van effect van nevenreacties en concentratieverandering van je ICl.

Door een verschil meting bepaal je alleen het verbruik door je vet.

Bereken nu een het I-getal. Volgens mij komt het nu goed uit.
maar ik heb de hoeveelheid ICl die met het vet reageert toch al berekent door het totaal aantal ICl en het overschot aan ICl na reactie 1 van elkaar af te trekken?

Dit heb ik gedaan:

aantal mol ICl dat netto reageert met de vetoplossing = totaal aantal mol ICl dat in het begin aan de vetoplossing is toegevoegd – aantal mol ICl dat met de KI-oplossing reageert

aantal mol ICl dat met de KI-oplossing reageert = aantal mol I2 dat met de 0,2 M Na2S2O3-oplossing reageert tijdens de titratie

n = C.V

= 0,2 . 25 ml

= 0,005 mol = totaal aantal mol ICl dat in het begin aan de vetoplossing is toegevoegd.

Ik heb 26,5 ml Na2S2O4 getitreerd bij de I2 oplossing

n = C.V

= 0,2 M . 26,5 ml

= 0,0053 mol

Voor 2 mol Na2S2O4 heb je 1 mol I2

0,0053/2 = 0,00265 mol I2

Voor 1 mol I2 heb je 1 mol ICl

0,005 mol – 0,00265 mol = 0,00235 mol ICl reageert netto met de vetoplossing

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: bepaling joodgetal

n = C.V

= 0,2 . 25 ml

= 0,005 mol = totaal aantal mol ICl dat in het begin aan de vetoplossing is toegevoegd.
Je gaat er hier vanuit dat de molariteit precies 0,2 M is. Is dat zo?

Bereken eens de molariteit van de ICl als je 41,5 ml thio nodig hebt om 25 ml te reduceren. We gaan dan even voorbij aan mogelijke neven reacties.

Berichten: 405

Re: bepaling joodgetal

Margriet schreef: wo 09 okt 2013, 13:57
Je gaat er hier vanuit dat de molariteit precies 0,2 M is. Is dat zo?

Bereken eens de molariteit van de ICl als je 41,5 ml thio nodig hebt om 25 ml te reduceren. We gaan dan even voorbij aan mogelijke neven reacties.
dan is de concentratie 0,332 M = 0,2 . 0,00415 / 0,025

maar hoe komt het dan dat er op mijn practicum 0,2 M staat als concentratie?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: bepaling joodgetal

De berekening is niet juist. Kijk eens naar de molverhouding bij de reactie.

(Overigens doe ik dit alleen om je erop te wijzen dat de oplossing van ICl geen analytische gestelde oplossing kan zijn. Voor de berekening van het I-getal is deze molariteitsberekeningn niet nodig.)

Berichten: 405

Re: bepaling joodgetal

Margriet schreef: wo 09 okt 2013, 14:17
De berekening is niet juist. Kijk eens naar de molverhouding bij de reactie.

(Overigens doe ik dit alleen om je erop te wijzen dat de oplossing van ICl geen analytische gestelde oplossing kan zijn. Voor de berekening van het I-getal is deze molariteitsberekeningn niet nodig.)
1 mol ICl is 2 mol Na2S2O3 maar wat bedoel je met geen analytische gestelde oplossing?

bij een titratie maak je toch gebruik van de formule C1 . V1 = C2 . V2 ?

Reageer