Telekinese...

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Telekinese...

Neen, dit berichtje gaat niet over een (pseudo)wetenschappelijke discussie over telekinese, maar wel over de reactie van nietsvermoedende aanwezigen op telekinese... :mrgreen:

1) Bekijk eerst het filmpje hieronder vanaf het opgegeven moment...

Sorry, maar je zal daarvoor eerst moeten doorklikken naar Youtube (bekijk daar enkel het filmpje, niets bijkomends lezen dus en kom dan naar hier terug.



2) Beantwoord de poll op de vraag:

Hoe zou jij je voelen en/ of wat zou je gedacht hebben, mocht je dit echt hebben zien gebeuren? Je kan, als je dat wil, jouw gevoel/ gedachte ook ingeven in de poll. Kies de optie die het beste aansluit bij jouw verwachte emotie/ gedachte. Je kan maar voor 1 optie kiezen!

Als je dit filmpje voordien al hebt gezien, kan je je proberen in te beelden hoe je je gevoeld zou hebben (als dat moeilijk is, net omdat je het al zag, dan stem je beter niet). Jouw antwoord op de poll is trouwens anoniem...

3) Enkel klikken op de link hieronder 'verborgen inhoud' nadat je het filmpje van hierboven hebt bekeken...

:arrow:

Verborgen inhoud
Nu kan je ook nog eens het begin van het filmpje bekijken... ;)



What if telekinesis was real? How would you react? Our hidden camera experiment captures the reactions of unsuspecting customers at a New York City coffee shop as they witness a telekinetic event.

En het filmpje blijkt een promotiecampagne te zijn voor een nieuwe film over een meisje met bovennatuurlijke krachten: http://www.standaard...ampaign=seeding


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 12.262

Re: Telekinese...

Ik denk dat mijn allereerste reactie wel iets van angst/verbazing/onbegrip zou zijn. Niet dat ik verder zou geloven dat er iets paranormaals achter zat, maar als dat precies zo voor mn neus zou gebeuren zou ik wellicht toch eerst schrikken alvorens eens uit te gaan vogelen wat er daadwerkelijk gaande is.

Overigens vind ik het wel riskant om dit soort pranks uit te halen. Je weet tenslotte nooit hoe het 'slachtoffer' erop gaat reageren. Voor hetzelfde geld slaat iemand dat meiske neer met een barkruk, of schiet er een paar kogels is - en dat kun je iemand nauwelijks verwijten in zo'n situatie.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Telekinese...

Ik zou direct denken dat het in scène is gezet, maar dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat ik in mijn familie een groot aantal mensen tel die nogal gesteld zijn op practical jokes en bovendien werkzaam zijn bij de omroep waar ze allerlei attributen tot hun beschikking hebben. Dan wordt je vanzelf nogal sceptisch over wat je ook ziet, al lijkt het echt.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Telekinese...

in eerste instantie achterdocht/wantrouwen, want 100% zeker ben je nooit niet, en ik weet uit ervaring hoe realistisch sommige "practical jokes" kunnen uitgevoerd worden. Uiteindelijk is die verticale band langswaar de acteur omhooggetrokken wordt wel een weggever.

Gebruikersavatar
Berichten: 287

Re: Telekinese...

Vroeger toen ik nog klein was hadden we thuis ook een heel spookhuis in elkaar gezet, was best wel eng, overal touwtjes aan gemaakt met lakens,.... booeeh :lol:
Een rondje om de maan lijkt mij ook wel leuk :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Telekinese...

Eerlijk gezegd:

Ik zou hem op het rennen zetten en pas achterom kijken als ik de Duitse grens heb bereikt :lol:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Telekinese...

anusthesist schreef: za 12 okt 2013, 17:52
Eerlijk gezegd:

Ik zou hem op het rennen zetten en pas achterom kijken als ik de Duitse grens heb bereikt :lol:
Erg indrukwekkend... Maar ik zou net hetzelfde doen... :D

Ik had de optie 'Ik zou me angstig hebben gevoeld (angst)' eerst anders geformuleerd: 'Ik zou me de benen vanonder m'n lijf hebben gelopen om daar zo snel mogelijk weg te zijn', omdat dit aansloot bij wat ik zou gedaan hebben. Maar ik heb het in 2de instantie toch maar veranderd tot een wat minder extreme formulering. ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Re: Telekinese...

Altijd moeilijk te zeggen wat je in werkelijheid zou doen. Ik vermoed dat ik zowel zeer nieuwsgierig zou zijn om er meer van te weten te komen, als dat ik mijzelf in veiligheid zou willen brengen. Want ook als het niet echt is, weet je niet hoever men met die "grap" zal gaan. En zoals Benm al schreef was het ook nu al niet zonder risico.

Berichten: 12.262

Re: Telekinese...

Als je er serieus van schrikt denk ik dat je toch primair een soort fight-or-flight respons hebt.. het kan goed zijn dat al door hebt dat er iets niet klopt voordat je daar daadwerkelijk op acteert. In die zin is de vraag wat lastig - wat zou je het sterkst voelen, of wat het eerst?

Het is een beetje wat er gebeurd als pakweg een huisgenoot een rotje onder je stoel gooit, eerst schrik je van de knal en daarna ga je er met een doos eieren oid achteraan :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Telekinese...

Een beetje jammer dat ik gelijk dat touwtje aan die man die opstaat gezien heb (rond 40 seconden), nog voordat ik wist wat er ging gebeuren.

Ik kan heel moeilijk inschatten wat ik gedaan zou hebben in zo'n situatie. Vanuit mijn computer denk ik natuurlijk: dat is nep. Maar als er zoveel tumult ontstaat, kan dat alleen al genoeg zijn om toch niet logisch na te denken op zo een ogenblik.

Re: Telekinese...

Benm schreef: zo 13 okt 2013, 02:30
Als je er serieus van schrikt denk ik dat je toch primair een soort fight-or-flight respons hebt.. het kan goed zijn dat al door hebt dat er iets niet klopt voordat je daar daadwerkelijk op acteert. In die zin is de vraag wat lastig - wat zou je het sterkst voelen, of wat het eerst?


Inderdaad gaan primaire reacties vaak buiten bewuste overwegingen om. Dat is ook begrijpelijk want anders zou je in gevaarlijke situaties pas veel te laat reageren. Vermoedelijk zijn er ook andere hersengedeelten mee gemoeid, maar hoe dat precies zit weet ik niet.

Berichten: 12.262

Re: Telekinese...

Tja, stel dat je het probeert bij iemand met snelle reflexen die stevige meppen uitdeelt:

http://www.youtube.com/watch?v=jC6W8JIYYUQ
Victory through technology

Re: Telekinese...

Dat ging inderdaad supersnel, ik moest twee keer kijken om te zien wat er precies gebeurde. Waarschijnlijk een getrainde bokser. Bij vechtsporten oefen je net zo lang tot je automatisch kunt reageren.

Berichten: 12.262

Re: Telekinese...

Ik geloof inderdaad wel dat de man in kwestie een (prof) bokser is, maar vraag me ook af hoe lang die grappenmaker nog knockout in die kliko gelegen heeft.

Het aardige aan het filmpje vind ik wel dat je ziet hoe hij eerst vol op slaat om na een seconde oid door te hebben wat er zojuist gebeurd is en wat wellicht de gevolgen daarvan zijn.

Uiteraard loopt zoiets minder gezond af als het slachtoffer in kwestie een snelschutter is ipv een bokser - toch iets om over na te denken voor je dergelijke grappen uithaalt :)
Victory through technology

Re: Telekinese...

Benm schreef: ma 14 okt 2013, 02:30
Het aardige aan het filmpje vind ik wel dat je ziet hoe hij eerst vol op slaat om na een seconde oid door te hebben wat er zojuist gebeurd is en wat wellicht de gevolgen daarvan zijn.
Juist - de primaire en secundaire reacties.
Uiteraard loopt zoiets minder gezond af als het slachtoffer in kwestie een snelschutter is ipv een bokser - toch iets om over na te denken voor je dergelijke grappen uithaalt :)
Daarom is de "grap" van dit topic ook niet ongevaarlijk of het nu echt of nep is. Het is dus niet eenvoudig zo dat echt=gevaarlijk en nep=ongevaarlijk. Daar zal bij de interpretatie van de reacties van de omstanders rekening mee gehouden moeten worden.

Reageer