Aspen-HYSYS (radicalen)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Aspen-HYSYS (radicalen)

Beste lezer,

Voor een HBO project zijn we bezig met het ontwikkelen van een simulatie in HYSYS. Het project is de productie van propeen en etheen uit ruwe aardolie.

Probleem is dat we weinig kennis hebben van HYSYS. Wel tutorials etc doorgewerkt. Maar Hysys is nu eenmaal een uitgebreid systeem.

Vooralsnog hebben we een simulatie opgezet waar we als grondstof pure ethaan voor nemen, en deze dus omzetten naar etheen. Waar we tegen aan lopen is dat hier nogal wat radicalen voorkomen in de deelreacties. En dat we van die deelreacties nou net wel de activerings energiën en frequentie factoren hebben.

?Hoe kan ik die Intermediat radicalen nou toevoegen aan mijn reactieschema in HYSYS.?

P.s ik ben redelijk nieuw in het fenomeen fora dus zeg het me vooral als ik duidelijker moet zijn of als ik een andere ongeschreven wet treedt.

PPS: een ieder die kennis heeft van HYSYS heeft waarschijnlijk meer kennis dan wij, en zou ik graag contact mee hebben.

PPPS; Dit is het onderwerp van onze derde jaars HBO stage Chemische Technologie.

Met alvast veel dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Aspen-HYSYS (radicalen)

In wezen maakt het Hysys of andere proces-simulatiesoftware in eerste instantie niet uit of er radicalen zijn; de software rekent reacties door tussen componenten. Het maakt niet uit of dat een reactie is met ethaan en etheen, of met A en B, Jantje en Pietje of wat je maar wil verzinnen.

Je kunt de deelreacties dus opstellen, als je de radicalen opneemt in de componentenlijst. Dan kun je alle reacties beschrijven met kinetische vergelijkingen.