Aspen-HYSYS (radicalen)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Aspen-HYSYS (radicalen)

Beste lezer,

Voor een HBO project zijn we bezig met het ontwikkelen van een simulatie in HYSYS. Het project is de productie van propeen en etheen uit ruwe aardolie.

Probleem is dat we weinig kennis hebben van HYSYS. Wel tutorials etc doorgewerkt. Maar Hysys is nu eenmaal een uitgebreid systeem.

Vooralsnog hebben we een simulatie opgezet waar we als grondstof pure ethaan voor nemen, en deze dus omzetten naar etheen. Waar we tegen aan lopen is dat hier nogal wat radicalen voorkomen in de deelreacties. En dat we van die deelreacties nou net wel de activerings energiën en frequentie factoren hebben.

?Hoe kan ik die Intermediat radicalen nou toevoegen aan mijn reactieschema in HYSYS.?

P.s ik ben redelijk nieuw in het fenomeen fora dus zeg het me vooral als ik duidelijker moet zijn of als ik een andere ongeschreven wet treedt.

PPS: een ieder die kennis heeft van HYSYS heeft waarschijnlijk meer kennis dan wij, en zou ik graag contact mee hebben.

PPPS; Dit is het onderwerp van onze derde jaars HBO stage Chemische Technologie.

Met alvast veel dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Aspen-HYSYS (radicalen)

In wezen maakt het Hysys of andere proces-simulatiesoftware in eerste instantie niet uit of er radicalen zijn; de software rekent reacties door tussen componenten. Het maakt niet uit of dat een reactie is met ethaan en etheen, of met A en B, Jantje en Pietje of wat je maar wil verzinnen.

Je kunt de deelreacties dus opstellen, als je de radicalen opneemt in de componentenlijst. Dan kun je alle reacties beschrijven met kinetische vergelijkingen.

Je loopt dan wel tegen 2 potentiële problemen aan. Ik weet niet wat de limitering van Hysys is, maar als je erg veel reacties beschrijft worden berekeningen vanzelf lastig, kans dat Hysys begint te sputteren.

Een belangrijk onderdeel van dergelijke software is het kunnen beschrijven van gasfase-interacties en gas/vloeistof-evenwichten via allerlei empirische vergelijkingen en databases. Van gas/vloeistof-evenwichten zul je niet zo'n last hebben, maar je moet een geschikt model vinden dat die radicalen kan handelen.

Als alternatief zou je de reacties kunnen beschrijven met een andere set reacties tussen enkel de moleculen in de gasfase. Soms kunnen dergelijke reacties bij benadering beschreven worden door een beperkte set totaalreacties, en voor onderwijsdoeleinden zou dat in feite voldoende moeten zijn.

Ik denk dat je met wat zoekwerk een geschikte benadering moet kunnen vinden, wellicht inclusief de relevante kinetische parameters.

p.s. geschreven "wetten" vind je hier. Ik weet niet of er nog veel ongeschreven regels zijn waar je je ook aan zou moeten houden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Aspen-HYSYS (radicalen)

Bedankt voor de reactie, mijn probleem is echter dat ik de radicalen niet in mijn component list kan voegen. Als dat kon was ik al een stuk verder geweest. Een van de reactie´s is bv C2H6 --> 2 CH3. Maar CH3 heeft een vrij electronen paar en kan dus niet op zichzelf bestaan, maar zal direct door reageren.

Kan ik op welke manier dan ook deze vergelijking invoegen.

Wat ik zelf heb verzonnen is dat ik de niet bestaande stoffen wegwerk door er meteen een gehele reactie vergelijking van te schrijven. Ik verwerk dan alle deel reacties in een algehele reacties. Deze stoffen kan ik allemaal in het systeem plaatsen. Maar dan heb ik weer geen Activeringsenergie en Frequentiefactor.

Heeft u misschien wat meer inzicht hierin

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Aspen-HYSYS (radicalen)

Een paar puntjes. CH3 heeft geen vrij elektronenpaar maar een ongepaard elektron. Een vrij radicaal is doorgaans erg reactief, maar ze bestaan wel degelijk. Het zijn geen theoretische verzinsels, maar echt bestaande deeltjes, die je in reacties op dezelfde manier kunt behandelen als alle andere bestaande deeltjes.

Vandaar ook dat al die deelreacties zijn gegeven. Als het goed is komt de reactiviteit van de radicalen tot uiting in de kinetische parameters van de reacties waarbij de radicalen betrokken zijn.

Om kort te gaan: Die deelreacties kun je op dezelfde manier opnemen als je dat met andere "normale" reacties zou doen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer