[biologie] Osmose (II)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Osmose (II)

Een aardappelcel en een rode bloedcel hebben dezelfde osmotische waarde (700 kPa) en hebben toevallig precies dezelfde inhoud. Beide cellen verkeren in evenwicht met hun milieu. Een onderzoeker weet op slinkse wijze het complete cytoplasma en celmembraan uit de ene cel te halen en in de andere cel te stoppen waarmee hetzelfde is gedaan in omgekeerde richting. Beide cellen worden weer in hun milieu teruggezet.

Zal de aardappelcel nu wat afstaan, opnemen of gelijk blijven?

Ik dacht, aangezien alles hetzelfde is, dat het gewoon gelijk zou blijven. Maar op het antwoordenmodel staat dat de aardappelcel nu water gaat opnemen omdat hij een hogere osmotische waarde heeft dan zijn omgeving. Hoezo is de osmotische waarde dan opeens anders?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Osmose (II)

Foutje in het antwoordenmodel denk ik. Aangezien beide cellen dezelfde osmotische waarde hebben én dezelfde inhoud verander je na het switchen van cytoplasma eigenlijk niets. Ik ben dan ook akkoord met jouw antwoord.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer