Uitzetten water opwarmen vs vacuum

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 24

Uitzetten water opwarmen vs vacuum

Beste Forumleden,

Heb een vraag, met een eigen antwoord die ik graag zou willen verifieren.

Een 'open' verwarmingssysteem (warm water, setpoint 45 °C) is aangesloten op een open expansievat (hoogte circa 6 meter).

Doordat het water opwarmt (om setpoint te behalen) en soms weer afkoelt (bv na lekkage, of er wordt koud water bij het systeem gevuld) zet dit water uit of vice versa.

Nu zit er in de leiding naar het open expansievat een terugslagklep. Deze terugslagklep laat alleen water richting het open expansievat toe (dus alleen bij uitzetten van water)

Veronderstel dat de terugslagkleppen goed functioneren, dus niet doorlekken.

Mijn vraag:

* Wat zou er theoretisch gebeuren als het water vervolgens weer afkoelt?

Mijn beredenering:

* Theoretisch kan de Leiding / of tank imploderen, omdat water 'krimpt'. Door de terugslagklep kan er echter geen water (of lucht) in het systeem gelaten worden, waardoor er een vacuum ontstaat

Klopt deze beredenering?

alvast dank

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Uitzetten water opwarmen vs vacuum

Ik neem aan dat dat water wat het expansievat vult, ergens vandaan moet komen. Daar wordt dat water gewoon aangezogen.

Berichten: 12.262

Re: Uitzetten water opwarmen vs vacuum

Als het systeem koud helemaal tot aan de klep gevuld is, en je het opwarmt, zal er inderaad water in het expansievat lopen, dat door die klep niet meer terug kan als de boel weer afkoelt. Vraag is: waarom zou iemand het op die manier construeren?

Overigens denk ik dat dat imploderen nog wel mee valt - je krijgt wel onderdruk maar niet meteen een hard vaccuum. Leidingen kunnen dat denk wel hebben, radiatoren vervormen voldoende als het moet, maar het vat in de ketel blijft een heikel punt.
Victory through technology

Berichten: 24

Re: Uitzetten water opwarmen vs vacuum

Dank voor reacties,

De reden waarom dit zo geconstrueerd is, is mij ook totaal niet duidelijk, maar feit is dat het wel zo gemonteerd is. Het gaat om een bestaande situatie...

Wat betreft imploderen, op het systeem is ook een dubbelwandige tank aangesloten. Door de mantel van deze tank stroomt het verwarmde water om het medium in de tank op temperatuur te houden. Wellicht dat dit meer problemen zou kunnen geven als er een onderdruk optreed.

Berichten: 12.262

Re: Uitzetten water opwarmen vs vacuum

Is de binnenste tank een afgesloten tank, of staat die in open verbinding met de atmosfeer? En, indien gesloten, zit die tank helemaal vol, of zit er ook nog lucht boven dat medium?

Degene die het aangelegd heeft zal er ongetwijfeld over nagedacht hebben, al kan ik me werkelijk geen goede reden bedenken waarom er een terugslagklep in dat vat it.
Victory through technology

Berichten: 24

Re: Uitzetten water opwarmen vs vacuum

Benm,

Het is te beschouwen als een gesloten tank (vanwege de terugslagklep).

In normaal bedrijf zit er geen lucht in de tank. Op het hoogste punt zit een ontluchter die dit moet voorkomen.

Wellicht dat vanuit het verleden (niet meer te achterhalen) de terugslagklep een functie heeft gehad en dat er intussen zaken zijn gewijzigd die deze klep nu overbodig maken. Vandaar ook dat ik een bevestiging via dit forum wilde vragen.

Dank.

Berichten: 12.262

Re: Uitzetten water opwarmen vs vacuum

Dat laatste zou inderdaad kunnen. Zoals je de huidige situatie beschrijft lijkt het heel onlogisch in elkaar te steken, vraag is hoogstens of je er iets aan moet doen.

Die terugslagklep verwijderen is natuurlijk een optie, maar dan staat het systeem weer in open verbinding met de atmosfeer en verlies je waarschijnlijk water door verdamping uit het systeem. Dit is mogelijk ook de reden dat men die klep heeft aangebracht: niet om te voorkomen dat vloeibaar water terugstroomt, maar om te voorkomen dat er waterdamp uit het systeem lekt tijdens normaal bedrijf.

Ik zou haast geneigd zijn een heel klein gaatje in die klep te boren zodat er niet zoveel damp weglekt, maar je toch voorkomt dat het geheel kan imploderen bij afkoeling. Die implosie zal verder vast niet spectaculair zijn, maar de boel beschadigen kan het mogelijk wel.
Victory through technology

Reageer