Springen naar inhoud

Cryptografie

• Log in om te kunnen reageren

thunder015

thunder015

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2013 - 13:09

Beste mensen,

Ik ben net begonnen met de vak cryptografie, maar zit nu al vast bij een opdracht.
Het gaat om de volgende opdracht:

Ik moet de sleutel bepalen en er staat dat er in elke deelverzameling de e de meeste voorkomende letter in de plaintekst is. Ik neem aan dat ik iets met de frequenties moet doen, maar geen idee wat.. en de powerpoints van de leraar heb ik niks aan. Heb gegoogled, maar kom er niet echt uit...

Alvast bedankt!
Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 oktober 2013 - 14:21

Zoek bij elke kolom de letter met de grootste frequentie. Veronderstel dat dit de verschoven 'e' is. Bepaal bij elke kolom wat dan de verschoven 'a' is. Dit geeft je je 6-letterige codewoord. Gebruik dit code woord om het begin van de tekst te ontcijferen. Je krijgt dan iets wat als het goed is leesbaar is (nou ja, bijna dan, want er zal blijken dat je je codewoord een klein beetje moet aanpassen).

thunder015

thunder015

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2013 - 12:26

bedankt voor je reactie! Ben er uit!

nu een andere vraag :P;

ik heb bijvoorbeeld een plaintext. Die moet ik encrypten met een sleutel en de methode DES gebruiken.. Hoe gaat dit in zijn gang?

Now is the time for all

key = 0123456789ABCDEF

Hoe kom ik nu aan de ciphertext? Ik snap wel dat je de tekst eerst in hexadecimaal moet opschrijven, maar wat dan daarna?

alvast bedankt

Also tagged with one or more of these keywords: informatica

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures