[scheikunde] reactiesnelheid berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

reactiesnelheid berekenen

Hallo,

ik zit in havo 5 en voor een scheikunde/biologie po-verslag moest ik de reactiesnelheid berekenen, alleen ik kom er niet uit.

Graag zou ik wat hulp willen.

Bijgevoegd het probleem. Alvast bedankt!

Mvg, Pier
Bijlagen
sk proef 3.docx
(17.69 KiB) 1257 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: reactiesnelheid berekenen

Even terug naar de gegevens die je hebt.

Je hebt een volume van waterstofgas (in mL) gemeten.

Je weet de dichtheid van waterstofgas (in g/cm3) , die is gegeven.

Wat kun je berekenen als je een volume en een dichtheid weet?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 17

Re: reactiesnelheid berekenen

de massa toch?

Berichten: 17

Re: reactiesnelheid berekenen

ρ = m/V dus m = ρ · V

m = 8,988·10-5 · 50,2

m = 0,004512 gram

0,004512 / 2,01588 = 0,00224 mol waterstofgas.

Dit had ik ook al alleen toen zat ik ook weer vast, want hoe krijg ik hiervan mol per Liter

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: reactiesnelheid berekenen

Heel goed, je hebt de hoeveelheid waterstofgas die is vrijgekomen al.

Nu komen we eigenlijk bij het grootste probleem. "de reactiesnelheid" bestaat niet. Als je het over reactiesnelheid hebt, gaat het altijd over de reactiesnelheid van een van de componenten in de reactie, en je moet er eigenlijk bij aangeven om welke component het gaat. Is dat in de opgave genoemd?

oh, en voor we het vergeten: de allereerste stap moet zijn om de reactievergelijking te geven van de reactie die optreedt! Hoe is die reactievergelijking?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 17

Re: reactiesnelheid berekenen

Mg (s) + 2 H+ (aq) → Mg2+ (aq) + H2 (g)

Het gaat om de reactiesnelheid van de gevormde hoeveelheid waterstofgas.

Berichten: 17

Re: reactiesnelheid berekenen

Hoe moet ik nu dan verder??

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: reactiesnelheid berekenen

Als het aan mij ligt: niet; want de snelheid waarmee het waterstofgas wordt gevormd valt niet uit te drukken in mol/(L.s).

Je kunt wel de vormingssnelheid geven in mol/s. En je kunt dat delen door het volume van de oplossing, dan kom je aan iets in mol/(L.s). Vermoedelijk is dat de bedoeling van de opgave. Maar dat waterstof zit niet in die oplossing dus een dergelijke bewerking slaat in feite nergens op.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 17

Re: reactiesnelheid berekenen

ja maar dan krijg je bij elk van de verschillende molariteiten dezelfde hoeveelheden dus dat is ook vrij nutteloos. Bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: reactiesnelheid berekenen

Is het misschien de bedoeling dat je de gemiddelde reactiesnelheid (uitgedrukt in ml. s-1 H2 ) uitrekent voor vijf proeven met verschillende molariteit HCl?

Zo'n proef tref ik nl. aan in Chemie 4 Havo.

Post anders eens de letterlijke tekst van de opdracht.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: reactiesnelheid berekenen

De letterlijke tekst zou inderdaad handig zijn, want in het bijgevoegde Word-document wordt met geen woord gerept over verschillende molariteiten. De opmerking zoals die er nu staat is in ieder geval niet juist, maar het is niet duidelijk waar je precies de mist in gaat met je redenering.

Tenslotte, in het Word-document valt me iets op: je berekent de gemiddelde hoeveelheid uit een aantal gemeten waardes, en deelt die door 10. Dat is niet juist. Het gemiddelde over de eerste 2 minuten is iets anders dan het gemiddelde van een paar waardes die je in die eerste 2 minuten hebt gemeten.

Immers: Als je 20 minuten loopt, en na 10 minuten heb je 1 km afgelegd, en na 20 minuten 2 kilometer, dan is je gemiddelde snelheid ook niet (10 + 20)/2 km per 10 minuten. Evenmin is de gemiddelde afstand (10+20)/2 km.

Wat moet je wel doen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 17

Re: reactiesnelheid berekenen

Het is de bedoeling dat ik de reactiesnelheid van 3 verschillende HCl-concentraties uitreken. 0,5 0,75 en 1M.

de letterlijke tekst van de opdracht: Maak een grafiek waarin de hoeveelheid gevormd waterstofgas als functie van tijd staat weergeven. Bereken de gemiddelde reactiesnelheid over de eerste 2 minuten (uitgedrukt in mol·L-1·s-.). Welk verband kun je vinden tussen de reactiesnelheid en de concentratie zoutzuur?

Dat met die waardes had ik ook al door, alleen had ik nog niet verandert in het document, dat getal moet nog door 30 worden gedeeld om /s te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: reactiesnelheid berekenen

Pier schreef: vr 11 okt 2013, 17:59
Het is de bedoeling dat ik de reactiesnelheid van 3 verschillende HCl-concentraties uitreken. 0,5 0,75 en 1M.
Even pietluttig zijn: Het gaat om de reactiesnelheid bij verschillende HCl-concentraties. Maar dus moet je eerst de reactiesnelheid uitrekenen. Ergens in je document, en kennelijk ook in de opgave staat dat dat in mol.L-1.s-1 moet. Als het gaat om de reactiesnelheid in waterstofgas kan dat zoals gezegd eigenlijk niet. Vraag is dus of het echt om waterstofgas gaat?

Ik denk dat we/je beter een "trucje" kunnen toepassen. Wat nou als we de vormingssnelheid van Mg2+ berekenen? Die ontstaat in dezelfde verhouding als H2, maar Mg2+ zit wel opgelost dus van Mg2+ kunnen wel een concentratie en een concentratieverandering berekenen.

de letterlijke tekst van de opdracht: Maak een grafiek waarin de hoeveelheid gevormd waterstofgas als functie van tijd staat weergeven. Bereken de gemiddelde reactiesnelheid over de eerste 2 minuten (uitgedrukt in mol·L-1·s-.). Welk verband kun je vinden tussen de reactiesnelheid en de concentratie zoutzuur?
Dat met die waardes had ik ook al door, alleen had ik nog niet verandert in het document, dat getal moet nog door 30 worden gedeeld om /s te krijgen.
Nee, dat moet niet. Kijk nog eens naar het voorbeeld met de loopsnelheid dat ik noemde.

Als ik je vraag wat je gemiddelde snelheid was in de eerste 20 minuten, hoe ga je dan te werk?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 17

Re: reactiesnelheid berekenen

gemiddelde =concentratieverandering : verandering in de tijd

dus 77+74/2 : 120 = 0,6291 mL/seconde

Dus dan zou dat het gemiddelde zijn. Ik heb echt totaal geen idee hoe ik de concentratieverandering van magnesium zou moeten berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: reactiesnelheid berekenen

Even terug dan:

- Je weet welk volume waterstofgas per seconde wordt gevormd;

- Je weet hoe je het volume waterstofgas omrekent in een hoeveelheid

- Je weet in welke verhouding waterstofgas en Mg2+ ontstaan.

Dus als het goed is kun je nu de hoeveelheid Mg2+die per seconde ontstaat uitrekenen.

De vraag was om uit te rekenen wat de reactiesnelheid is, en mijn voorstel was om dat te schrijven als de verandering van de Mg2+concentratie per seconde.

Dan wordt dus de opgave om hoeveelheid per seconde om te rekenen naar concentratie per seconde. Hoe doe je dat?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer