Capillaire werking onder vacuum

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Capillaire werking onder vacuum

Goedemiddag allen,

Zojuist ben ik weer iets tegengekomen wat ik niet goed begrijp, hopelijk kan iemand hier mij wegwijs maken.

Ik begrijp niet helemaal precies wat voor implicaties capillaire werking heeft op de druk in de waterkolom. Stel dat ik een bijzonder fijn capillair heb dat ik in een bak water houdt en waarin het capillair onder normale atmosferische omstandigheden tot 1 meter hoog stijgt, wat is dan de druk net onder de meniscus? Er hangt namelijk 1 meter water meer aan dan het water in het bakje, dus ik zou denken 0.9 bar. Betekent dat dat als ik de luchtdruk verlaag naar 50mbar (even afgezien van de dampdruk e.d.) het capillair opeens maar 50cm haalt?

Waarom ik dit vraag: momenteel bestudeer ik harsstroming in een vacuumomgeving door een vezelpakket. Dat is voor een productieproces waarbij hars onder druk in een gevacuumeerde mal met vezelpakket wordt geperst. Ik realiseerde me vandaag opeens dat die stroming beïnvloed wordt door capillaire werking, maar ik snap niet waar de 'trekkracht' van het harsfront, wat dus door het poreuze harspakket stroomt, naartoe moet, als het daar al zo dicht tegen vacuum aanzit. (20mbar)

Alvast bedankt.

Reageer