[natuurkunde] Warmteverlies door openstaande deur.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

Warmteverlies door openstaande deur.

Voor een vraagstuk ben ik opzoek naar de terugverdientijd van een snelroldeur. Hierbij heb ik een aantal (fictieve) gegevens en een idee naar de uitkomst. Het lijkt me een zeer eenvoudige vraag maar zonder enige kennis van stromingsleer valt het vies tegen.

Gegevens:

Buitentemperatuur = 10 ºC

Binnentemperatuur = 20 ºC

Openingdeur = 10 m2

Het medium waardoor de warmte zich verplaatst is 'gewone' lucht.

Lijkt me dat ik hiermee het energieverlies per tijdseenheid (aangezien de deur niet continue open staat) kan berekenen?

Vervolgens kan ik aan de hand van het rendement van de ketel berekenen hoeveel gas ik dien te verstoken om dit energieverlies op te vangen. Dit is natuurlijk weer uit te drukken in euro's. Hierna is de terugverdientijd snel berekend.

Wie kan me op weg helpen. Alvast hartelijk dank.

Groeten,

Niels

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Warmteverlies door openstaande deur.

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Warmteverlies door openstaande deur.

De energie die wegstroomt door een gesloten deur is te berekenen dmv de warmteweerstand van de deur en via conductie. (wet van Fourier)

Als de deur openstaat gaan weer hele andere dingen meespelen, zoals convectie, vorm van de kamer, vorm van de deur etc.

Heb je enigzins boeken over dit onderwerp of op welk niveau ben je aan het kijken?

Berichten: 20

Re: Warmteverlies door openstaande deur.

Beste Leviathan,

Bedankt voor de reactie. Een aantal jaren geleden heb ik eens een module stromingsleer op HBO niveau gevolgd. Helaas is hier weinig van blijven hangen. Ik was (waarschijnlijk onterecht) in de veronderstelling dat dit vraagstuk relatief eenvoudig was.

De deur staat volledig open en heeft een breedte van 2 meter en een hoogte van 5 meter. De vorm van de kamer (kubus) had ik (wederom onterecht) verwaarloosd gezien de verhouding tussen de inhoud >50.000 m3 en het opstaande oppervlak 10m2.

Het niveau waarop ik dit vraagstuk bekijk is ook niet erg wetenschappelijk. Voor het maken van een ROI van een automatische roldeur ben ik opzoek naar een indicatie van de hoeveelheid gas die we op dit moment verstoken aan een opstaande deur. Ik zou dit echter graag willen onderbouwen met een stukje theorie.

Vanuit dit oogpunt ben ik opzoek naar het energieverlies dat bij dit vraagstuk optreed.

Hopelijk kan iemand met verder helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Warmteverlies door openstaande deur.

In dat geval gaat het afhangen van hoeveel lucht er uitgewisseld wordt met buiten en hoeveel energie het kost om deze lucht weer op kamertemperatuur te krijgen.

Pagina 24 in het onderstaande document geeft informatie over lucht lekkage door automatische deuren.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 6721,d.bGE

Berichten: 20

Re: Warmteverlies door openstaande deur.

Bedankt voor de informatie, ga ermee aan de slag.

Berichten: 27

Re: Warmteverlies door openstaande deur.

Hallo Nielsb,

Vorige week kreeg ik een vraag over hetzelfde onderwerp.

Dat ging over een grotere deur, ca. 20 m^2.

Inmiddels heb ik ook iets gevonden van een onderzoek van SenterNovem (1993). Dat onderzoek vond ik zo gauw niet op internet, maar op de volgende site staan de resultaten daarvan: http://www.gentsmilieufront.be/index.php/id/534

Verder heb ik zelf wat berekeningen gemaakt op basis van een aangenomen eenvoudig in- en uitstroomprofiel, gebaseerd op windstil weer en droge lucht. Daarmee is in ieder geval een orde van grootte te bepalen.

Ik ben benieuwd naar jouw aanpak. Kun je daarvan iets toesturen, eventueel naar modknip?

Groet

Opmerking moderator

Emailadressen publiekelijk vermelden is niet toegestaan.

Je kunt met elkaar via een PB contact opnemen.

Reageer