Springen naar inhoud

Wortelbreuken

• Log in om te kunnen reageren

gwest

gwest

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2013 - 11:21

Dag beste forumleden,

Voor de opleiding tot AA-accountant ben ik aangekomen bij een nieuwe module. Hierbij zijn enkele basisvaardigheden vereist die bij mij inmiddels diep weggezakt zijn.

Ik kan op het internet niet vinden wat tot een antwoord op mijn vraag kon leiden.
Het gebruik van calculators is niet toegestaan.

De volgende kwesties, waarvan ik niet weet hoe ze aan het antwoord gekomen zijn:

1. √200 = 2*√10

2. √4*8/25 = 0,8√2

3. √108/25 = 1,2√3

4. √2+√8÷√2 = 3

5. 1+√5÷√5 = 1÷√5+1

Mijn vraag is dus hoe ze tot het gegeven antwoord zijn gekomen. Er mag hierbij geen calculator worden gebruikt. De sommen moeten zo ver mogelijk vereenvoudigd worden en er mag geen wortel meer in de noemer staan. Tot slot mogen er ook geen breuken meer onder het wortelteken staan.

Als het lastig lezen is, heb ik de sommen in een Word document bijgevoegd.

Alvast erg bedankt voor de hulp!

Bijgevoegde Bestanden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 oktober 2013 - 11:26

LaTeX

Dat eerste klopt dus niet. Het komt neer op het gebruik van de rekenregels, die staan vast wel ergens in die module vermeld?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

gwest

gwest

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2013 - 11:33

LaTeX

Dat eerste klopt dus niet. Het komt neer op het gebruik van de rekenregels, die staan vast wel ergens in die module vermeld?

Bedankt voor de snelle reactie.

We moeten deze module zelfstandig doornemen in de herfstvakantie. Na de herfstvakantie hebben we tentamen.

Dit is alle uitleg die we hebben:

Bij machtsverheffen bereken je de uitkomst b van de bewerking a^m (of am).
Deze speciale schrijfwijze voor dat getal b in de vorm : a^m of am noemt men wel een “macht”. (beter zou zijn: machtsvorm of machtsnaam)
De “uitkomst” is b. a heet het grondtal ; m heet de exponent
Vb.: 2^3 = 8; 34= 81

Enkel over machtsverheffen uitleg dus.

Dan staan er dus verkeerde oefenopgaven in. Dit komt wel eens vaker voor bij ons op school helaas.

Veranderd door gwest, 12 oktober 2013 - 11:36

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 oktober 2013 - 11:36

Dat pas je hier een beetje andersom toe: je splitst 200 op in zijn factoren, die je dan weer onder de vorm van een macht gaat schrijven. De wortel van de macht zet je vervolgens om in zijn grondtal (wortel van honderd = wortel van 10² = 10) Begrijp je de uitwerking die ik ter voorbeeld heb gegeven?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

gwest

gwest

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2013 - 11:39

Dat pas je hier een beetje andersom toe: je splitst 200 op in zijn factoren, die je dan weer onder de vorm van een macht gaat schrijven. De wortel van de macht zet je vervolgens om in zijn grondtal (wortel van honderd = wortel van 10² = 10) Begrijp je de uitwerking die ik ter voorbeeld heb gegeven?

Bedankt voor de uitleg. Ik had dezelfde uitkomst als u. Ik raakte in de war doordat de uitwerking 2√10 als uitkomst gaf.

Wat ik nog wel lastig vind zijn de sommen nummer 2 en 3.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 oktober 2013 - 12:58

Ik raakte in de war doordat de uitwerking 2√10 als uitkomst gaf.

Misschien verstandig om dan het antwoord met de RM te controleren ...

2. √4*8/25 = 0,8√2

3. √108/25 = 1,2√3

2. moet er niet staan: LaTeX
In jouw notatie: sqrt(4*8/25)
Hint: verm de noemer met 4 (waarom?)

3. Idem

Veranderd door Safe, 12 oktober 2013 - 12:59

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 oktober 2013 - 10:10

2. moet er niet staan: LaTeX

In jouw notatie: sqrt(4*8/25)
Hint: verm de noemer met 4 (waarom?)

Als je het mij vraagt een zeer overbodige omweg daar er al een mooi kwadraat in de noemer staat. Het is beter om 8 gewoon te schrijven als 4*2, dan is 4*8 = 4*4*2 = 4²*2.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 oktober 2013 - 10:12

Opmerking moderator :

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures