Springen naar inhoud

Tiltrotor precessie


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Celtic

    Celtic


  • >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2013 - 17:29

Een VTOL vliegtuig heeft links en rechts
een motor met propellor. Bij stilhangen
staan deze vertikaal, Om te draaien
moet een iets naar voren en de ander
naar achteren. Wat is de invloed van
precessie. De propellors draaien in
tegengestelde richting (welke moet
linksom en welke rechtsom?)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2013 - 18:37

Je vraag is me niet helemaal duidelijk. Ik neem aan dat je met draaien een draai om de top-as (yaw) bedoelt. Bedoel je dat je er vanuit gaat dat die draai wordt gemaakt met gebruikmaking van precessie, dat is volgend mij niet zo, er kan gewoon gebruik gemaakt worden van thrust vectoring.

#3

Celtic

    Celtic


  • >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2013 - 20:08

Yaw inderdaad en inderdaad dmv thrust-vectoring
maar gevraagd de invloed (richting) van precessie tgv massa
traagheidsmoment van propellors en motor bij yaw of pitch.

#4

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2013 - 21:44

Met alle respect, maar de manier waarop je je zinnen opbouwt is voor mij lastig volgbaar. Zoals bij deze reactie, hij bestaat uit 1 zin die je begint met "yaw inderdaad" en eindigt met "yaw of pitch".

Als je van het vliegtuig een draai om de topas wilt , yaw dus, zullen de motoren in verschillende richting moeten pitchen. Zoals je zelf als schrijft in je openingspost draaien beide motoren in tegengestelde richting waardoor de resultante altijd of naar elkaar toe staan, of van elkaar af.

Daar kan je dus niet de vraag uit je openingspost mee beantwoorden:

welke moet
linksom en welke rechtsom?

want geen van beide moet.

Veranderd door shimmy, 12 oktober 2013 - 21:48


#5

Celtic

    Celtic


  • >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2013 - 22:29

http://nl.wikipedia.org/wiki/Precessie

#6

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2013 - 23:18

En een wiki link? Tja.

#7

Bjorn_V

    Bjorn_V


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2013 - 11:30

Precessie is niet eigen aan VTOL maar single rotors. Om het heel even voor te kauwen. Kortweg wil dit zeggen dat een stuurinput pas effect zal krijgen 90 graden verder in het rotatievlak.

Om een voorbeeld te geven. Uitgaande van een counter- clockwise draaiende rotor.
Wanneer we een nose down input genereren wil dit zeggen dat wanneer een blad het kortst bij de tailbeam staat of helemaal achter in het vlak hier een grotere bladhoek nodig is, om zo een grotere lift te genereren.
Dit verschil in lift met het blad dat voorraan staat geeft een kantelend moment.

De geinduceerde kracht om het achterste blad deze hoek laten aan te aannemen grijpt echter aan 90 graden daarvoor, dus aan de linkerkant in het rotatievlak.

Een VTOL, zoals een V22, heeft geen gearticuleerde rotors, enkel pitchverstelling op de propellers.
Mochten we veronderstellen dat een V-22 rotorkoppen heeft van een gewone helikopter zou je in wezen ook yaw kunnen induceren met een differentiele aansturing. Nose-down op één rotor en nose-up in de andere. dan is er dus wel sprake van precessie in de rotors. Uiteraard is deze onderstelling speculatief ;)





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures