[natuurkunde] Licht (spectrum)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Licht (spectrum)

Hallo, ik ben hier nieuw. Ik zit dit jaar in 6 Techniek-wetenschappen (middelbaar) en ik moet dus een GIP/eindwerk maken en een praktische proef voorbrengen. Mijn GIP gaat over licht en als onderzoeksvraag heb ik: Hoe komt het dat verschillende lichtbronnen voor een ander spectrum zorgen?

Ik wil weten of dat deze onderzoeksvraag te simpel is of niet? Volgens mijn mentor is het geen simpele onderzoeksvraag. Voor mijn praktische proef zal ik een handspectroscoop bestellen, waarmee ik het spectrum van verschillende lichtbronnen dus zelf kan tonen, maar ik wil deze praktische proef wat uitbreiden, maar ik weet niet hoe, dus hebben jullie ideeën voor mij?

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Licht (spectrum)

Eventueel kan je iets met polarisatie filters onderzoeken. Dat zijn altijd wel interessante en vreemde dingen.

Zo is het zo dat als je 2 polarisatie filters die elk 50% licht doorlaten onder een bepaalde hoek voor elkaar houdt je uiteindelijk 0% licht overhoudt terwijl 50% van 50% 25% zou moeten zijn. Ik meen ook te herinneren dat verschillende kleuren in het spectrum bij verschillende hoeken wegvallen. Maar dit weet ik niet meer zeker en zal je even moeten onderzoeken.

Je vraag zou dus kunnen zijn:

Welke kleuren vallen als eerst weg bij welke hoek van de polarisatie filter en hoe komt dit.

Waarschijnlijk zal je antwoord iets te maken hebben met de verschillende golflengtes van de kleuren.

Berichten: 4

Re: Licht (spectrum)

Erg bedankt voor je antwoord leviathan. Ik zal hierover is wat opzoeken. Maar ik zou nog altijd mijn proefje dat ik boven heb staan willen uitbreiden.

Berichten: 4

Re: Licht (spectrum)

Iemand enige raad voor mij ?

Reageer