Veel mensen liegen niet

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Veel mensen liegen niet

De aanname dat iedereen liegt is onjuist. Veel mensen liegen niet; slechts een kleine minderheid liegt heel vaak. Daarnaast zijn veel leugenaars eerlijk en open over hoe vaak ze liegen.

Afbeelding

Onderzoekers vroegen aan 527 studenten hoe vaak ze in de afgelopen 24 uur hadden gelogen. Net als eerdere studies vonden ze dat de deelnemers aan het onderzoek toegaven gemiddeld twee keer per dag te liegen. De onderzoekers stellen dat hieraan niet de conclusie mag worden verbonden dat iedereen liegt. Het gemiddelde geeft een vertekend beeld door individuele verschillen in liegen. In de studie gaf namelijk 41% van de deelnemers aan niet gelogen te hebben en bleek 5% van de deelnemers verantwoordelijk te zijn voor 40% van alle leugens.

Eerlijk over liegen

Om te onderzoeken of de deelnemers eerlijk rapporteren over hoe vaak ze liegen, vond een aanvullende test plaats in het lab. Hierin moesten de deelnemers met een dobbelsteen gooien en ontvingen zij geld naar gelang het aantal ogen dat ze zeiden geworpen te hebben. Omdat de onderzoekers niet konden zien hoeveel ogen werden gegooid, kregen deelnemers de kans vals te spelen door een hoger aantal te rapporteren. De deelnemers die hadden aangegeven vaker te liegen, verdienden meer geld in de dobbelsteentest. Dit wijst erop dat mensen die zeggen vaak te liegen, ook daadwerkelijk vaak liegen. Hun scores waren statistisch zo onwaarschijnlijk dat het aannemelijk is dat ze logen over het aantal geworpen ogen (in plaats van dat er sprake was van veel geluk bij het werpen).

Psychopathische trekken

Dat deelnemers die aangaven vaak te liegen, ook echt vaker liegen in de dobbelsteentest, toont dat deze deelnemers eerlijk waren over hun oneerlijkheid. Een mogelijke verklaring is volgens de onderzoekers te vinden in de persoonlijkheid van frequente leugenaars. Zij vertonen meer psychopathische trekken (narcistisch, manipulatief, ongevoelig, impulsief, onverantwoordelijk), en hebben er daarom geen moeite mee toe te geven dat ze vaak liegen.

Bron:

Universiteit van Amsterdam

Publicatie:

Rony Halevy, et al.: Being Honest About Dishonesty: Correlating Self-Reports and Actual Lying
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Re: Veel mensen liegen niet

confusie schreef: zo 13 okt 2013, 11:45
Dat deelnemers die aangaven vaak te liegen, ook echt vaker liegen in de dobbelsteentest, toont dat deze deelnemers eerlijk waren over hun oneerlijkheid. Een mogelijke verklaring is volgens de onderzoekers te vinden in de persoonlijkheid van frequente leugenaars. Zij vertonen meer psychopathische trekken (narcistisch, manipulatief, ongevoelig, impulsief, onverantwoordelijk), en hebben er daarom geen moeite mee toe te geven dat ze vaak liegen.
Dat is ook mijn ervaring. De handigste manier om te achterhalen wie er wel of niet te vertrouwen is, is goed opletten hoe mensen met anderen omgaan. Wie (in jouw bijzijn) gemakkelijk anderen in de maling neemt, zal dat in voorkomende gevallen ook met jou doen.

Daarbij aansluitend: ik heb de indruk dat het vooral dergelijke makkelijk liegende mensen zijn die snel carrière maken. Maar of er voor dit laatste ook empirische ondersteuning is, dat weet ik niet.

Berichten: 14

Re: Veel mensen liegen niet

Helaas komt er bij dit artikel niet naar boven hoeveel mensen ook echt niet liegen, 41% zegt niet gelogen te hebben, maar hoeveel daarvan liegen op dat moment? Dat je daar niet achter kunt komen, snap ik, maar het geeft inderdaad een vertekend beeld. Wat trouwens als je 48 uur terug gaat? Dat je uit deze studie niet mag opmaken dat iedereen liegt, kan ik snappen, maar je mag er ook niet uit opmaken dat niet iedereen liegt, in mijn ogen.

12omano

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Veel mensen liegen niet

Natuurlijk liegt iedereen wel een keer in z'n leven. Een 24 uurs analyse lijkt me niet representatief voor een heel leven.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Veel mensen liegen niet

Is er nooit geen studie geweest met als resultaat dat mensen per dag (tien-)tallen keren liegen?

Dat zou veel plausibeler zijn dan mensen die nooit liegen, dat lijkt mij toch nogal utopisch om dat de denken...

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: Veel mensen liegen niet

Toch lijkt de 80-20 regel ook voor psychologie vaak op te gaan, dus dit past er wel bij.

Berichten: 7

Re: Veel mensen liegen niet

Bartjes schreef: zo 13 okt 2013, 12:51
Daarbij aansluitend: ik heb de indruk dat het vooral dergelijke makkelijk liegende mensen zijn die snel carrière maken. Maar of er voor dit laatste ook empirische ondersteuning is, dat weet ik niet.
Grappig dat je het zegt. Ik meen ergens gelezen te hebben dat topmanagers vaker narcistische trekjes hebben. En mensen die narcistische trekken hebben, liegen vaker :D

Verder ben ik eens met 12omano

Berichten: 14

Re: Veel mensen liegen niet

DOZ1989 schreef: di 05 nov 2013, 10:45
Grappig dat je het zegt. Ik meen ergens gelezen te hebben dat topmanagers vaker narcistische trekjes hebben. En mensen die narcistische trekken hebben, liegen vaker :D

Verder ben ik eens met 12omano
Ik ben wel vaker tegen gekomen dat mensen die beter kunnen liegen, eerder topfuncties bereiken. Dus eigenlijk is het andersom, mensen die beter liegen, hebben narcistische trekken, waardoor ze eerder topmanagers worden dan mensen die niet goed kunnen liegen. ;)

Berichten: 7

Re: Veel mensen liegen niet

12omano schreef: di 05 nov 2013, 11:20
Ik ben wel vaker tegen gekomen dat mensen die beter kunnen liegen, eerder topfuncties bereiken. Dus eigenlijk is het andersom, mensen die beter liegen, hebben narcistische trekken, waardoor ze eerder topmanagers worden dan mensen die niet goed kunnen liegen. ;)
En nu niet denken dat alle (top)managers leugenaars zijn, hè :P

Berichten: 14

Re: Veel mensen liegen niet

Natuurlijk wel! :P Zal niet de eerste keer zijn dat bijvoorbeeld "Mensen die beter kunnen liegen zullen eerder hogerop komen" wordt vertaald naar "Topmanagers zijn leugenaars", helaas...

Berichten: 7

Re: Veel mensen liegen niet

12omano schreef: wo 06 nov 2013, 13:15
Natuurlijk wel! :P Zal niet de eerste keer zijn dat bijvoorbeeld "Mensen die beter kunnen liegen zullen eerder hogerop komen" wordt vertaald naar "Topmanagers zijn leugenaars", helaas...
Geen uitzonderingen? Niet allemaal, toch?

Berichten: 14

Re: Veel mensen liegen niet

Tuurlijk niet allemaal, maar het grootste gedeelte van de mensen leest het helaas wel zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Veel mensen liegen niet

Ik blijf het moeilijk hebben met de onderzoeksbevindingen van in bovenstaande studie. Vooral omdat ik me vooral herinner uit andere studies dat liegen heel vaak gebeurt. Hierbij zitten immers ook de kleine leugentjes die men wel vaker vertelt omdat men geen zin heeft ergens op in te gaan, omdat men vreest een ander ermee te kwetsen ('wat vind je van m'n nieuw kleedje?'), omdat men bepaalde zaken voor zichzelf wil houden,... Het feit dat in de bovenstaande studie vooral het liegen om er zelf, als enige voordeel uit te halen (zoals liegen over het aantal ogen dat je wierp bij het dobbelsteen werpen om zo meer geld te krijgen) is maar een deeltje van de mogelijke leugens die kunnen voorkomen. Ze konden bijvoorbeeld dmv. Dit experiment niet nagaan hoeveel leugentjes er worden verteld om een ander niet te kwetsen. Dit terwijl de onderstaande studie net aangeeft dat deze laatste de vaakst voorkomende leugentjes zouden zijn:

(Deze studie zegt iets over de Britten (waarin het trouwens wel opvalt dat de mate van liegen voor de diverse landsdelen varieert.))

And it appears we mainly tell fibs to make people feel better and not hurt to others.

More than three quarters (78 per cent) claim they only use excuses to prevent hurting someone’s feelings.

More than a third (38 per cent) even say they do so to make someone feel good about themself.

James Edwards, an office worker from Winchester, Hants, admits he will tell a 'little white lie' to get out of trouble.

Een beetje algemenere cijfers:

How half of us try to lie our way out of lateness ever day: 'The traffic was bad' and 'my alarm didn't go off' are top excuses

Pretending the alarm didn’t go off is the second most popular excuse

Some of us even say we got lost blaming public transport

Forty-eight per cent of us admit making up an excuse on a daily basis

En voor diegenen die liegen, de volgende tips over hoe je het beste kan liegen ;-)

Personal: To keep it believable, include details in the excuse that are personal to your life circumstances as opposed to giving a generic off-the-shelf excuse.

Sensitivity: Put yourself in the other person’s shoes and think about what you would find acceptable. This way, you can ensure the excuse is sensitive to their feelings and will not make them upset or angry.

Regret: Add a hint of your own disappointment at not being able to fulfill your obligations, showing a sense of remorse.

Delivery: Before giving an excuse, you must first convince yourself that it is true and acceptable, delivering it in a way that doesn’t come across sheepishly.

Waarbij het bovendien belangrijk is om er steeds rekening mee te houden, in deze studie, dat sociaal wenselijke antwoorden mogelijk zijn, alhoewel de kans daar sowieso op vermindert als de enquête anoniem werd afgenomen. Mogelijks werd er in de studie ook gecorrigeerd voor soc. wenselijke antwoorden, maar dat valt niet uit te maken uit dit artikeltje.

Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... z2lVuzulbX

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer