Springen naar inhoud

toepassingen kristallisatie

• Log in om te kunnen reageren

loreken

loreken

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2013 - 18:16

Na een cursus kristallisatie te lezen, kan ik me niet echt voorstellen hoe deze scheidingstechniek in de praktijk wordt gebruikt.

Iemand die op dit gebied meer ervaring heeft?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 oktober 2013 - 19:24

Kristallisatie wordt op diverse terreinen en op diverse schalen gebruikt. Van zuivering bij laboratoriumsyntheses, isolatie van actieve verbindingen in farmaceutica tot de productie van keukenzout en suiker.

Wat wil je er precies over weten?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

12omano

12omano

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2013 - 09:52

Ik heb er geen ervaring mee, maar hoe ik het me voorstel; Als een bepaalde stof uitkristalliseert, kunnen de kristallen worden gescheiden van de vloeistof. Je kan ook de vloeistof verdampen waardoor de opgeloste stof achter blijft.

Veranderd door 12omano, 15 oktober 2013 - 09:58

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 oktober 2013 - 13:39

@12omano, kristalliseren heeft niet als doel om de scheiding van het oplosmiddel te maken, maar om de stof te zuiveren. Verdampen werkt echt anders. Omdat bij kristalliseren de moleculen prachtig strak tegen elkaar aan gaan liggen zit er in de meeste gevallen heel weinig verontreiniging in een kristal. Als je de kristallen uit de oplossing haalt en nog even (koud) wast dan is in een keer je zuiverheid dramatisch toegenomen.

Meestal ken ik dit proces als herkristallisatie; als zuiveringsstap voor een organische synthese veel gebruikt. Het werkt vooral goed als de gewenste stof al veel meer aanwezig is dan eventuele verontreinigingen.

12omano

12omano

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2013 - 08:27

Oh ok, dat houdt in dat het een scheidingsproces is van stoffen in oplossing, of zie ik dat verkeerd? En de onzuiverheden die er dan nog wel in zitten, zitten die dan op het oppervlak? Koud wassen is dan vast om opnieuw oplossen te voorkomen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 oktober 2013 - 09:30

Gezien het feit dat deze vraag in het organische chemie-subforum werd geplaatst zal het inderdaad wel om de opzuiveringstechniek herkristallisatie zijn gegaan - die overigens ook vaak kristallisatie wordt genoemd.

Bij herkristallisatie gebruik je een oplosmiddel waar de stof die je wil hebben bij hoge temperatuur goed, en bij lage temperatuur slecht in oplost. Door het oplosmiddel en het ruwe product te verwarmen gaat alles in oplossing. Door langzaam afkoelen zal de stof die je wil hebben neerslaan uit de oplossing, en als je dat gecontroleerd genoeg doet, in de vorm van zuivere kristallen.

De onzuiverheden blijven dan in de oplossing aanwezig. Het is bij deze techniek dus zaak om op zoek te gaan naar een oplosmiddel dat aan de eisen voldoet. Dat is niet altijd mogelijk, en deze techniek kan dus niet altijd worden gebruikt.

Hoewel de meeste onzuiverheden in de oplossing (horen te) blijven, is het altijd mogelijk dat bij lage temperatuur ook wat onzuiverheden neerslaan. Deze zullen in eerste instantie neerslaan op vaste deeltjes die al in de oplossing aanwezig zijn - de kristallen van de stof die je wil hebben dus. Vandaar dat deze kristallen nog een keer gewassen worden, daarmee zullen dan als eerste de onzuiverheden van het oppervlak worden gewassen. Inderdaad gebeurt dat bij lage temperatuur om te voorkomen dat de gewenste stof opnieuw in oplossing gaat.

Verder wil ik graag aangeven dat kristallisatie ook een scheidingstechniek is, dus zover zat je niet van de waarheid. Bij het maken van keukenzout bijvoorbeeld wordt het zout uit de bodem gehaald door het te laten oplossen in water. Deze pekel wordt vervolgens geconcentreerd door water te laten verdampen, waarna het zout begint te kristalliseren. Dan ontstaat een slurry bestaande uit zoutkristallen en water met opgelost zout. Deze kristallen worden gescheiden en vormen uiteindelijk het product wat je koopt. De kristallisatiestap is in dit proces een belangrijke stap omdat daarmee het opgeloste zout kan worden gescheiden van het water.

Scheiding en zuivering zijn in wezen niet zo'n heel verschillende zaken.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

12omano

12omano

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2013 - 11:31

Kijk eens aan, bedankt! Ik heb wel eens wat opgezocht over kristallisatie, maar echt duidelijk was het voor mij nog niet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures