[scheikunde] Scheikundevraagje(s) ionladingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 467

Scheikundevraagje(s) ionladingen

Er wordt gevraagd het aantal protonen en het aantal elektronen van het volgende ion te geven:

S2-

Wanneer dit bijvoorbeeld moet voor het element C, is het simpel. Het aantal protonen en elektronen zijn gelijk, dus dat wordt 6.

Wanneer er gevraagd wordt naar Cl-, begrijp ik het volgens mij ook. Want de min houdt in dat het ion één elektron meer heeft dan het aantal protonen. Dus dan is het aantal protonen 17 en het aantal elektronen 18.

Maar door de lading 2- raak ik een beetje in de war. Wat doet dit precies met het aantal protonen en elektronen? Moet ik ergens met twee vermenigvuldigen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Scheikundevraagje(s) ionladingen

precies hetzelfde als Cl-, alleen heeft het atoom nu niet één maar twee elektronen meer dan protonen, en is dan een zogenoemd tweewaardig ion.

Het aantal protonen bepaalt de atoomsoort (6 protonen in de kern --> C, 17 --> Cl , 7 --> N, enz).

Een elektron meer dan het aantal protonen betekent dat het atoom één elektron (negatief geladen deeltje) méér heeft dan protonen (positief geladen deeltjes).

Drie elektronen mínder dan het aantal protonen betekent een driewaardig positief ion, bijv Al3+.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Scheikundevraagje(s) ionladingen

Jan van de Velde schreef: ma 14 okt 2013, 14:16
precies hetzelfde als Cl-, alleen heeft het atoom nu niet één maar twee elektronen meer dan protonen, en is dan een zogenoemd tweewaardig ion.

Het aantal protonen bepaalt de atoomsoort (6 protonen in de kern --> C, 17 --> Cl , 7 --> N, enz).

Een elektron meer dan het aantal protonen betekent dat het atoom één elektron (negatief geladen deeltje) méér heeft dan protonen (positief geladen deeltjes).

Drie elektronen mínder dan het aantal protonen betekent een driewaardig positief ion, bijv Al3+.
Mijn antwoord op deze vraag was 16 protonen en 18 elektronen. Maar in de antwoorden van de leraar zag ik iets met 18 x 2 = 36 staan?

Berichten: 493

Re: Scheikundevraagje(s) ionladingen

Van Cl2 ==> 2 Cl-????

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Scheikundevraagje(s) ionladingen

toaic schreef: ma 14 okt 2013, 15:23
Van Cl2 ==> 2 Cl-????


16 protonen en 18 elektronen zou mijn antwoord zijn op S2-, maar in de antwoorden zag ik iets staan met 32 protonen en 32 + 2 = 34 protonen. Dus er wordt kennelijk wel vermenigvuldigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Scheikundevraagje(s) ionladingen

Dan gaat het niet over S2- maar over S22-.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Scheikundevraagje(s) ionladingen

Dus even op een rijtje:

S2-

Aantal protonen: 16

Aantal elektronen: 16 + 2 = 18 (door de lading)

S22-

Aantal protonen: 16 x 2 = 32 (er zijn twee S-atomen)

Aantal elektronen: dus ook 32 elektronen, maar door lading: 32 + 2 = 34 elektronen

Klopt het zo?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Scheikundevraagje(s) ionladingen

Dat zou inderdaad moeten kloppen.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Scheikundevraagje(s) ionladingen

Hoe kan ik aan de hand van de Binas erachter komen of een bepaalde stof polair of apolair is? In tabel 55A kan ik wel veel dipoolmomenten vinden, maar bijv. een stof als C14H18N2O5 niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Scheikundevraagje(s) ionladingen

En dan heb ik meteen nog een tweede vraag.

Stel je hebt: 2 O22-, is de lading hiervan dan 4-?

En stel je hebt: O22-, is hiervan de lading gewoon 2-?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Scheikundevraagje(s) ionladingen

JelmerMVL schreef: wo 16 okt 2013, 16:00
Hoe kan ik aan de hand van de Binas erachter komen of een bepaalde stof polair of apolair is? In tabel 55A kan ik wel veel dipoolmomenten vinden, maar bijv. een stof als C14H18N2O5 niet.
Daarmee kun je duizenden verschillende stoffen bedoelen.
JelmerMVL schreef: wo 16 okt 2013, 17:21
En dan heb ik meteen nog een tweede vraag.

Stel je hebt: 2 O22-, is de lading hiervan dan 4-?

En stel je hebt: O22-, is hiervan de lading gewoon 2-?
Nee, je hebt 2 respectievelijk 1 deeltje met lading -2. Het 1e voorbeeld zijn 2 losse moleculen.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Scheikundevraagje(s) ionladingen

Fuzzwood schreef: wo 16 okt 2013, 22:33
Daarmee kun je duizenden verschillende stoffen bedoelen.

Nee, je hebt 2 respectievelijk 1 deeltje met lading -2. Het 1e voorbeeld zijn 2 losse moleculen.
Oke, maar wat zou het dan moeten zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Scheikundevraagje(s) ionladingen

JelmerMVL schreef: wo 16 okt 2013, 22:45
Oke, maar wat zou het dan moeten zijn?
Sorry, maar wat zou wát moeten zijn? Ik snap niet (meer) wat je vraag is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Scheikundevraagje(s) ionladingen

Het begon allemaal met deze situatie:

S2-

Hoeveel protonen en hoeveel elektronen? Het aantal protonen moet gewoon hetzelfde zijn als het atoomnummer, dus in dit geval 16. De lading -2 betekent hier toch dat het element twee elektronen te veel heeft, dus dat het aantal elektronen 16 + 2 = 18 is?

En dan de tweede situatie. Stel nou dat je hebt:

2 O2-

Wat doet het dikgedrukte getal dan met het aantal protonen en elektronen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Scheikundevraagje(s) ionladingen

Helemaal niets. Het zegt alleen maar dat je 2 van die O2- atomen hebt. Elk van die O2- atomen hebben 6 protonen en 8 elektronen. Bij elkaar is dat 12 en 16.

Reageer