Springen naar inhoud

Berekenen hoever een auto komt bij een sprong over een schans


  • Log in om te kunnen reageren

#1

mobie

    mobie


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2013 - 14:36

hallo,

Ik heb een vraag ik wil graag berekenen hoe veel verder een auto neer komt als hij over een schans rijd.
De hoek van de schans is 25.
En de snelheid van de auto is 20 m/s.
De massa van de auto 800kg
De lucht weerstand hoeft niet mee gerekend te worden.

Kan dit berekend worden met de formules voor een kogelbaan?
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Zo ja, zou dan de massa van de auto niet mee gerekend moeten worden?

Alvast bedankt.

vraag.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

physicalattraction

    physicalattraction


  • >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 oktober 2013 - 16:29

Die formules zijn dan inderdaad geldig. De massa van de auto heeft in dit geval geen invloed. In praktijk (dus met luchtweerstand) is dit trouwens niet meer het geval.

#3

mobie

    mobie


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2013 - 18:08

Oke dank u wel.
Nog een vraagje
Hoe moet je het berekenen met luchtweerstand? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

mobie

#4

kwasie

    kwasie


  • >250 berichten
  • 348 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2013 - 19:18

Wen formuletje van wikipedia: Geplaatste afbeelding
kracht, dichtheid, snelheid, geprojecteerd oppervlak en een constante.

Deze kracht werkt dan nog tegen de valversnelling.
Het lastige is de Cw waarde, hier is meestal niet veel nuttigs over te zeggen en dat maak het lastig.

#5

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2013 - 19:32

Deze kracht werkt dan nog tegen de valversnelling
Het lastige is de Cw waarde, hier is meestal niet veel nuttigs over te zeggen en dat maak het lastig.

Die F werkt niet alleen tegen de varversnelling, hij werkt ook in x richting.

Het lastige lijkt me veel meer dat die F afhangt van de V en de V afhangt van die F. Je krijgt een baan die niet symmetrisch is zoals de mooie boog zonder luchtweerstand.

#6

mobie

    mobie


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2013 - 10:02

Dat lijkt mij ook lastiger ja.

Maar als ik het zonder luchtweerstand bereken kom ik bij een snelheid van 20m/s rond de 31 meter uit.
Is dit eigenlijk realistisch? of doe ik iets fout?
Of heeft de lucht weerstand zoveel effect dat als je hem niet mee rekent de auto daadwerkelijk zo ver komt?

Groeten Mobie

#7

Anton_v_U

    Anton_v_U


  • >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 15 oktober 2013 - 17:01

Zo te zien heb je de afstand goed bepaald uit de vergelijkingen die je hebt opgesteld. Het rekenwerk is dus okee.

Maar laten we het over natuurkunde hebben. De vraag is of de vergelijkingen wel goed zijn opgesteld. Als het plaatje klopt, dan mis ik nog iets. Of je moet behalve de luchtweerstand nog iets verwaarlozen. Begrijp je nu waar ik het over heb?

Hint: als je sy(t) = 0 oplost krijg je het tijdstip waarop de auto hoogte nul heeft. Deze vergelijking heeft twee oplossingen: t=0s en t=1,72s. Wat is de betekenis van de eerste oplossing t=0s en klopt die betekenis eigenlijk wel met je plaatje?





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures