[scheikunde] Uitzoeken hoeveel % alcohol in zelfgemaakte drankje zit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Uitzoeken hoeveel % alcohol in zelfgemaakte drankje zit

Op school moesten we bij natuur leven techniek een appelcider maken. Eerst moesten we appel fijn snijden en daarna fijn malen en suiker erbij. Daarna moesten we water bijvoegen en appelsap. We moesten het daarna opwarmen tot 80 graden celcius en daarna moesten we het laten afkoelen tot 30 graden celcius. Toen moesten we wat beetje gist bijvoegen en 3 weken laten staan. Mijn PTA is nu een verslag maken van hoe ik het alcohol percentage kan uitrekenen. Ik kan alles gebruiken wat ze op school hebben. Kan iemand mij please helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Uitzoeken hoeveel % alcohol in zelfgemaakte drankje zit

Heb je zelf al een idee? In een alcoholhoudende drank zit verder voornamelijk water.

Ken je een wezenlijk meetbaar verschil tussen alcohol en water?

Verder zou je op Discovery Channel eens naar het programma Moonshiners kunnen kijken, die mannen gebruiken een heel simpel instrument om het alcoholpercentage van hun zelfgestookte drank te testen.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Uitzoeken hoeveel % alcohol in zelfgemaakte drankje zit

Is destilleren een optie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Uitzoeken hoeveel % alcohol in zelfgemaakte drankje zit

fanaart schreef: ma 14 okt 2013, 18:49
Mijn PTA is nu een verslag maken van hoe ik het alcohol percentage kan uitrekenen.
Alleen maar uitrekenen zal niet lukken. Je zult ergens onderweg of aan het eind een en ander moeten gaan meten, anders heb je niks om mee te gaan rekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Uitzoeken hoeveel % alcohol in zelfgemaakte drankje zit

klazon schreef: ma 14 okt 2013, 20:00
Heb je zelf al een idee? In een alcoholhoudende drank zit verder voornamelijk water.

Ken je een wezenlijk meetbaar verschil tussen alcohol en water?

Verder zou je op Discovery Channel eens naar het programma Moonshiners kunnen kijken, die mannen gebruiken een heel simpel instrument om het alcoholpercentage van hun zelfgestookte drank te testen.
ja maar er zit ook appelsap en appelstukjes in ik weet niet of appelsap met alcohol mee verdampt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Uitzoeken hoeveel % alcohol in zelfgemaakte drankje zit

Appelsap is bijna helemaal water. Die appelstukjes kun je er (tijdelijk) uitzeven.

En ik heb het helemaal niet over verdampen gehad. ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Uitzoeken hoeveel % alcohol in zelfgemaakte drankje zit

fanaart schreef: ma 14 okt 2013, 23:30
ja maar er zit ook appelsap en appelstukjes in ik weet niet of appelsap met alcohol mee verdampt
Klazon heeft het inderdaad helemaal niet over verdampen (destilleren), maar als je dat van plan bent, of beter, wát je ook van plan bent, er zullen altijd fouten in je metingen sluipen, dat is inherent aan meten. De kunst is dan altijd om binnen de beperkingen van het ter beschikking staande gereedschap die fouten, door herhalingen, werkwijze of wat ook tot een minimum te beperken. En niemand zal het je kwalijk nemen als je er een half procentje naast duikt.... ;)

Opmerking moderator

@ fanaart

zie overigens je persoonlijke berichten, envelopje linksbovenaan elke pagina
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Uitzoeken hoeveel % alcohol in zelfgemaakte drankje zit

Ik denk dat je moet gaan kiezen hoe je dit wilt analyseren:

Als je aan kunt nemen dat alle suikers vergist zijn in het proces kun je kijken naar de dichtheid en/of brekingsindex van het resulterende brouwsel. Anderzijds denk ik dat er ook wel iets te zeggen is voor destilleren en wegen.

Zeker als je resultaat troubel is en/of stukjes appel bevat zou ik destillatie toch eens overwegen - het is niet de beste of eenvoudigste methode om te bepalen hoeveel alcohol er in een alcohol/water mengsel zit, maar elimineert wel alle 'rommel' die overbleef na vergisting.
Victory through technology

Berichten: 493

Re: Uitzoeken hoeveel % alcohol in zelfgemaakte drankje zit

bv 100ml brouwsel destilleren. Destillaat aanvullen tot 100ml met demi-water.

dan bv met kaliumdichromaat een spectrofotometrische bepaling.

Reageer