[natuurkunde] luchtstroming door een trechter en buis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

luchtstroming door een trechter en buis

Ik heb een practicum uitgevoerd waar ik een aantal vragen over moet beantwoorden en bij de eerste vraag loop ik al vast:

Afbeelding

Het gaat om een buis waar lucht doorheen wordt gezogen. De lucht gaat eerst door een trechter waarna deze in een verwijdt deel terecht komt. Ik weet de diameters van sectie 1 (einde van versnellingsgebied) en 2&3 en de (onder) druk in punt 1 ten opzichte van de luchtdruk buiten de buis. Ik moet de luchtsnelheid berekenen in punt 3 (laminaire stroming).

Ik heb vervolgens geprobeerd de wet van Bernoulli toe te passen door het energieniveau gelijk te stellen aan 0 (lucht buiten de buis) en vervolgens de onbekende waarde van de snelheid op te lossen in punt 1. Met behulp van de oppervlakken heb ik het debiet berekend en vervolgens de snelheid in punt 3. Hier kwam niet het goede antwoord uit. Zit ik in de verkeerde richting te denken?

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: luchtstroming door een trechter en buis

Dat lijkt me inderdaad de juiste oplossings-methode.

Afbeelding

Even op een rijtje:

-Eerst de snelheid in 1 uitrekenen door gelijk te stellen aan lucht buiten de buis.

-Met die snelheid en het oppervlakte van doorsnede 1 het debiet uitrekenen.

-Aangezien het debiet van 1 hetzelfde moet zijn als bij 3 welk een groter oppervlak heeft. Kan je dus de (lagere) snelheid bij 3 berekenen.

Waarschijnlijk een fout in je berekening?

Kan je je berekening opschrijven?

Berichten: 2

Re: luchtstroming door een trechter en buis

Ik heb twee fouten gemaakt, maar niet in mijn berekening. Ten eerste heb ik een fout gemaakt bij het invoeren van de meetwaarden in het programma (waaruit het antwoord berekend en gecontroleerd) en is punt 2 blijkbaar het eind van het versnellingsgebied in plaats van punt 1. Toch bedankt voor het zetje in de goede richting :)

Reageer