[scheikunde] het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 30

het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

hallo,

Ik moet een mengsel van Methyloranje en Methyleenblauw scheiden doormiddel van Kolomchromatografie, ik heb hiervoor water en ethanol als eluens.

nou is mijn vraag, wat is meer polair? methyloranje of methyleenblauw.

Alvast bedankt,

Joris

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

Even een TLC'tje prikken en je weet het meteen. Het zijn gekleurde stoffen en je kunt meteen herkennen welke welke is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 30

Re: het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

wat bedoel je met een TLC prikken?

voor de context: ik ben een eerstejaars chemie student,

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

TLC = thin layer chromatography. Een strookje met daarop kolom-materiaal wat je in een bakje met eluens zet.

Bijna onontkoombaar als je kolomchromatografie doet; vóór het uitvoeren van de kolom omdat je er (ongeveer) mee kunt bepalen hoe je eluens samengesteld moet zijn om een goede scheiding te krijgen. Ná de kolom om vast te stellen in welke buizen de gewenste verbinding zit.

Nu zal dat laatste wellicht niet nodig zijn omdat je dat aan de kleur van de buizen ook wel ziet, maar als je een kolom doet ontkom je zoals ik al zei bijna niet aan TLC.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 30

Re: het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

dunnelaagplaat chromatografie heb ik al gedaan, al was dit met pijnstillers.

zoals de proef voor ons beschreven staat(en groepjes uit mijn klas ook al hebben uitgevoerd) moet je deze proef uitvoeren met ethanol en water, dit werkt ook(zelf gezien).