[scheikunde] het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 30

het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

hallo,

Ik moet een mengsel van Methyloranje en Methyleenblauw scheiden doormiddel van Kolomchromatografie, ik heb hiervoor water en ethanol als eluens.

nou is mijn vraag, wat is meer polair? methyloranje of methyleenblauw.

Alvast bedankt,

Joris

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

Even een TLC'tje prikken en je weet het meteen. Het zijn gekleurde stoffen en je kunt meteen herkennen welke welke is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 30

Re: het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

wat bedoel je met een TLC prikken?

voor de context: ik ben een eerstejaars chemie student,

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

TLC = thin layer chromatography. Een strookje met daarop kolom-materiaal wat je in een bakje met eluens zet.

Bijna onontkoombaar als je kolomchromatografie doet; vóór het uitvoeren van de kolom omdat je er (ongeveer) mee kunt bepalen hoe je eluens samengesteld moet zijn om een goede scheiding te krijgen. Ná de kolom om vast te stellen in welke buizen de gewenste verbinding zit.

Nu zal dat laatste wellicht niet nodig zijn omdat je dat aan de kleur van de buizen ook wel ziet, maar als je een kolom doet ontkom je zoals ik al zei bijna niet aan TLC.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 30

Re: het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

dunnelaagplaat chromatografie heb ik al gedaan, al was dit met pijnstillers.

zoals de proef voor ons beschreven staat(en groepjes uit mijn klas ook al hebben uitgevoerd) moet je deze proef uitvoeren met ethanol en water, dit werkt ook(zelf gezien).

nou moet ik in mijn lab journaal, voor ik aan het proefje begin, aangeven hoe en wat er gaat gebeuren. iemand uit de een groepje voor mij zei dat methyloranje meer polair is, ik kan dit wel blind overnemen maar ik wil toch liever weten waarom dat dan precies is. in mijn 'het chemisch practicum' staat een mooie tabel met een aantal functionele groepen en hun effect op de polariteit. nou hebben zowel oranje als blauw een aantal functionele groepen die effect hebben op de polariteit, daarom kom ik er niet uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

Ik denk dat je dan met name naar de structuur moet kijken. Ik zou verwachten dat die grote sulfonzure groep bij methyloranje doorslaggevend zal zijn.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

joris84 schreef: di 15 okt 2013, 17:28
dunnelaagplaat chromatografie heb ik al gedaan, al was dit met pijnstillers.

zoals de proef voor ons beschreven staat(en groepjes uit mijn klas ook al hebben uitgevoerd) moet je deze proef uitvoeren met ethanol en water, dit werkt ook(zelf gezien).
Dat geloof ik ook wel ;) maar ethanol en water kun je in allerlei verhoudingen mengen, en de precieze verhouding die je gebruikt is enorm belangrijk voor het welslagen van de scheiding. Vandaar ook dat men doorgaans met behulp van analytische TLC kijkt met welk eluens (c.q. verhouding van oplosmiddelen) de scheiding het meest optimaal is.

Nu kan ik me op zich voorstellen dat het bepalen van deze verhouding geen onderdeel vorm van het kolom-practicum dat jullie nu moeten doen. En ik kan me ook wel een beetje voorstellen dat jullie als voorbereiding op de proef op basis van je chemisch inzicht moeten beredeneren welke het meest polair is, gewoon om je daarover na te laten denken (omdat dergelijke redeneringen ook van belang zijn als je later een keer een "echte" kolom-scheiding moet uitvoeren).

Oftewel: misschien was ik een beetje te kort door de bocht. Hoe dan ook, je bent best op de goede weg:
in mijn 'het chemisch practicum' staat een mooie tabel met een aantal functionele groepen en hun effect op de polariteit. nou hebben zowel oranje als blauw een aantal functionele groepen die effect hebben op de polariteit, daarom kom ik er niet uit.
Wat ook een rol speelt is hoeveel van deze groepen de betreffende stoffen precies hebben, en dát dan weer in verhouding met de hoeveelheid apolaire groepen in het molecuul. Kijk eens naar beide structuren, zie je een verschil in de "apolaire bijdrage" in beide moleculen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 30

Re: het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

Ik denk dat je dan met name naar de structuur moet kijken. Ik zou verwachten dat die grote sulfonzure groep bij methyloranje doorslaggevend zal zijn.
methyloranje is de meer polaire van de 2, klopt dit?
Wat ook een rol speelt is hoeveel van deze groepen de betreffende stoffen precies hebben, en dát dan weer in verhouding met de hoeveelheid apolaire groepen in het molecuul. Kijk eens naar beide structuren, zie je een verschil in de "apolaire bijdrage" in beide moleculen?
daarom kwam ik er juist niet uit, al had ik dat even moeten vermelden. beide hebben functionele groepen die een invloed hebben op de palariteit, alleen heb ik geen idee in welke mate ik bv 'laag' en 'matig' met elkaar kan vergelijken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

joris84 schreef: wo 16 okt 2013, 12:32
daarom kwam ik er juist niet uit, al had ik dat even moeten vermelden. beide hebben functionele groepen die een invloed hebben op de palariteit, alleen heb ik geen idee in welke mate ik bv 'laag' en 'matig' met elkaar kan vergelijken
Laat ik de vraag dan anders stellen: Hoeveel polaire groepen zie je in beide moleculen? En welke delen van de moleculen zijn apolair?

Afbeelding

methyloranje

Afbeelding

methyleenblauw
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 30

Re: het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

methyleenblauw heeft 4 methyl groepen, deze zijn 'laag polair'

methyl oranje heeft een -NH2 groep welke 'matig polair is en een sulfonzuur groep(met Na+ ipv een H) welke polair is.

verder kom ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

En dat grote stuk in het midden? Wat zie je daaraan?

Hoezo is een methylgroep overigens "matig polair"?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 30

Re: het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

dat het 2 benzeen ringen met respectievelijk N en S en 2 dubbelgebonden N zijn.

In mijn 'het chemisch practicum' staat een tabel.
Knipsel.GIF
Knipsel.GIF (59.04 KiB) 1335 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

joris84 schreef: wo 16 okt 2013, 14:59
dat het 2 benzeen ringen met respectievelijk N en S en 2 dubbelgebonden N zijn.
Goed, en wat weet je van C-N bindingen en van C-S bindingen?
In mijn 'het chemisch practicum' staat een tabel.
Zorgvuldig blijven lezen! Onder die tabel staat een bijschrift: Polariteit van stationaire fasen bij HPLC. In de tekst daarboven staat beschreven wat de rol van de genoemde functionele groepen is. Let wel, het gaat daarbij alleen om de toepassing in HPLC-kolommen! Door functionalisering met methylgroepen ontstaat een oppervlak met Si-O-CH3 eenheden, en dat is inderdaad laag (niet: matig) polair. Het gaat hier dus om de uiteindelijke polariteit van het kolom-materiaal, en alleen daarover!

De redenering die je voor deze opgave moet opzetten is gebaseerd op de polariteit van de moleculen die daar staan. Dat vereist een stukje kennis van de organische chemie en langzaamaan krijg ik de indruk dat jullie daar nog helemaal niet aan toegekomen zijn. Klopt dat?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 30

Re: het scheiden van methyloranje en methyleenblauw mbv kolomchromatografie

oeps, niet gezien.
Marko schreef: wo 16 okt 2013, 18:56
De redenering die je voor deze opgave moet opzetten is gebaseerd op de polariteit van de moleculen die daar staan. Dat vereist een stukje kennis van de organische chemie en langzaamaan krijg ik de indruk dat jullie daar nog helemaal niet aan toegekomen zijn. Klopt dat?
dat klopt, ik ben dit kwartiel begonnen met biologie/organische chemie(lees: ik heb 1 college gehad).

en ik heb ook geen flauw idee wat de kenmerken van C-N en C-S bindingen zijn. maar dit zal ik hoop ik snel genoeg krijgen bij bio.

In ieder geval bedankt voor je hulp!

Reageer