[overig] Bode diagram

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 581

Bode diagram

Onderstaande afbeelding is een Bode-amplitude-diagram. Ik moet hierin de knikpunten vinden. In de uitwerking van de opgave zeggen ze dat hier de knikpunten liggen op de x as bij; x=10 en x=100. Ik zie echt niet hoe ze hier aan die twee knikpunten komen...


Doc14.docx
(39.69 KiB) 80 keer gedownload


Iemand die me hiermee kan helpen?

Berichten: 7.068

Re: Bode diagram

Uit het bodediagram kun je prima halen dat er twee knikpunten moeten zijn, maar waar deze knikpunten precies liggen is volgens mij niet mogelijk. Teken bijvoorbeeld de asymptoten van een eerste orde filter (met x=10 als knikpunt) in het bodediagram. Ik vind dan niet dat je kan zeggen dat het tweede knikpunt zit bij x=100. Is het bodediagram alle informatie die je hebt?

Berichten: 581

Re: Bode diagram

Ik snap er volgens mij niet zo veel van. Normaal teken je de asymptoten over de rechte lijnen in het bode diagram.

De punten waar deze lijnen elkaar snijden ligt dan een knikpunt. Als ik dat bij dit diagram doe dan vind ik maar 1 knikpunt... In de bijlage heb ik deze lijnen ingetekend.
Doc14 (8).docx
(43.13 KiB) 65 keer gedownload

Berichten: 7.068

Re: Bode diagram

Kijk naar de helling van de raaklijnen. De schuine lijn die je getekend hebt heeft een helling van -40 dB per decade.Dat is geen eerste orde filter (dat zou -20 db per decade zijn). Tevens ligt het knikpunt (bij een 1e orde filter) -3 dB onder het knikpunt. Bij jouw getekende knik is het verschil veel groter. Hier is dus duidelijke sprake van een hogere orde en dus van meer dan 1 knikpunt.

Berichten: 581

Re: Bode diagram

Maar dan weet je dat er dus twee knikpunten moeten zijn. Maar je moet er ook kunnen uithalen waar die knikpunten dan liggen, en dat is mij een raadsel.

Reageer