[natuurkunde] snelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 99

snelheid

Goeiendag,

In een bepaalde oefening vragen ze om de gemiddelde snelheid gedurende de eerste 6,0 s te berekenen maar de juiste antwoord vind je door v(m/s) nog eens te delen door t(tijd). Is dat niet de gemiddelde versnelling of ogenblikkelijke versnelling. Hoort de antwoord gewoon niet v te zijn? En eigenlijk ben ik ook een beetje verward: is de ogenblikkelijke snelheid gelijk aan de gemiddelde snelheid als de tijdsintervallen steeds kleiner worden?

Dank u

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: snelheid

Als je m/s nog een keer deelt door tijd, dan krijg je inderdaad iets met de dimensie van versnelling.

Maar misschien is het beter als je het complete vraagstuk citeert, want het zou zo maar kunnen dat je iets verkeerd interpreteert.

Berichten: 99

Re: snelheid

klazon schreef: wo 16 okt 2013, 16:00
Als je m/s nog een keer deelt door tijd, dan krijg je inderdaad iets met de dimensie van versnelling.

Maar misschien is het beter als je het complete vraagstuk citeert, want het zou zo maar kunnen dat je iets verkeerd interpreteert.
Een racewagen versnelt volgens nevenstaande grafiek:

Bepaal:

- de positie na respectievelijk 6,0 s; 8,0 s;

-de gemiddelde snelheid gedurende de eerste 6,0 s;

-de snelheid na 8,0 s.

De grafiek kan ik niet echt tekenen maar ik zal het proberen te verwoorden: het is een rechte door de oorsprong met op de x-as t(s) en op de y-as v(m/s) en bij de t(s) = 5 heb je v(m/s)=30

Ik versta trouwens de 3de vraag niet. Hebben ze het nu weer over v/t of v/t2 ? Ik denk de eerste want v/t2 is constant?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: snelheid

Kon je de eerste vraag wel beantwoorden?

Wat de tweede vraag betreft, weet je wat bedoeld wordt met gemiddelde snelheid? Het is veel eenvoudiger dan je denkt.

De derde vraag is toch duidelijk? Ze vragen naar de snelheid, en dat is v. Ook hier zoek je meer achter dan het voorstelt.

Berichten: 99

Re: snelheid

klazon schreef: wo 16 okt 2013, 16:56
Kon je de eerste vraag wel beantwoorden?

Wat de tweede vraag betreft, weet je wat bedoeld wordt met gemiddelde snelheid? Het is veel eenvoudiger dan je denkt.

De derde vraag is toch duidelijk? Ze vragen naar de snelheid, en dat is v. Ook hier zoek je meer achter dan het voorstelt.


ja maar is dat niet de y as? de eerste vond ik.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: snelheid

Ja, de v staat toch op de y-as?

En wat zijn dan de antwoorden op de eerste vraag? Bijzonder dat je die wel weet, want dat zijn volgens mij de moeilijkste.

Berichten: 99

Re: snelheid

klazon schreef: wo 16 okt 2013, 18:12
Ja, de v staat toch op de y-as?

En wat zijn dan de antwoorden op de eerste vraag? Bijzonder dat je die wel weet, want dat zijn volgens mij de moeilijkste.


en v IS toch de gemiddelde snelheid? Voor de antwoord moet je het echter het nog eens delen door de tijd en dat is toch de gemiddelde of ogenblikkelijke versnelling? Daarom twijfel ik bij de derde vraag. De y waarde voor t = 6 is 110 m en voor t8 190 m.

en nog iets waarom stellen ze bij de eerste vraag de positie? gemiddelde snelheid is toch geen positie?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: snelheid

jgdrp schreef: wo 16 okt 2013, 19:23
en v IS toch de gemiddelde snelheid? Voor de antwoord moet je het echter het nog eens delen door de tijd en dat is toch de gemiddelde of ogenblikkelijke versnelling?
Nee, v is een exacte snelheid en geen gemiddelde snelheid. Als je na 6 seconden een totale afstand van 60 m hebt afgelegd, dan is de gemiddelde snelheid 10 m/s. Ga nu aan de hand van de gegeven grafiek het antwoord op de tweede vraag nog eens na
Daarom twijfel ik bij de derde vraag. De y waarde voor t = 6 is 110 m en voor t8 190 m.
In dat geval staat op de verticale as niet de snelheid, maar de afgelegde weg vermeld. Is de versnelling constant? Zo ja, wat is dan bij de derde vraag de gevraagde snelheid?
jgdrp schreef: wo 16 okt 2013, 19:23en nog iets waarom stellen ze bij de eerste vraag de positie? gemiddelde snelheid is toch geen positie?
Er wordt ook niet naar de gemiddelde snelheid gevraagd, maar naar de afgelegde weg na 6 en 8 seconden, en daar heb je al het antwoord op gegeven. Ga nog eens zorgvuldig na hoe de begrippen afgelegde weg, snelheid, gemiddelde snelheid en versnelling precies gedefinieerd zijn, want je bent hier diverse dingen door elkaar aan het gooien.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: snelheid

weet je zeker dat de afgelegde afstand voor t=6 gelijk is aan 110 meter?

het gaat hier om een eenparig versnelde beweging met beginsnelheid op tijdstip t=0 v=0

zie je kans om de waarde van deze constante versnelling a te beredeneren.

weet je ook zeker dat voor t=8 geldt dat de afgelegde afstand gelijk is aan 190 m?

Berichten: 1.617

Re: snelheid

Je worstelt nog wat met de begrippen. Is bovenstaande grafiek een v,t grafiek of een s,t grafiek?

Ken je deze regels?
  • Gemiddelde snelheid over een periode is de afgelegde weg gedurende die periode gedeeld door de tijdsduur.
  • In een s,t grafiek is de gemiddelde snelheid de helling van de koorde die je trekt tussen de punten van de grafiek op het begintijdstip en het eindtijdstip. Deze regel is precies hetzelfde als de vorige maar uitgelegd in grafiek taal.
  • Het is een gemiddelde snelheid omdat de snelheid helemaal niet constant hoeft te zijn gedurende de periode: je kunt ontelbaar veel grafieken tekenen met hetzelfde begin- en eindpunt, ze hebben allemaal dezelfde gemiddelde snelheid.
  • De momentane snelheid bepaal je door de periode voor de gemiddelde snelheid extreem kort te kiezen. De koorde gaat dan in de limiet over in een raaklijn. De helling van de raaklijn in t=4s (bijv) is de momentane snelheid op t=4s.
  • Gedurende de periode dat de beweging eenparig versneld is, is de gemiddelde snelheid het gemiddelde van de beginsnelheid en de eindsnelheid (mag alleen bij eenparige versnelling want daarvoor is het tijdgemiddelde gelijk aan het gemiddelde van beginsnelheid en eindsnelheid)
  • Zo is ook de verplaatsing gedurende de eenparig versnelde beweging uit te rekenen: gemiddelde snelheid maal de tijdsduur.
  • Anderzijds, als je de tijdsduur weet en de verplaatsing van een eenparig versnelde beweging, dan kun je de gemiddelde snelheid berekenen.
  • Als je de beginsnelheid weet en de gemiddelde snelheid, dan kun je de eindsnelheid berekenen:

    veind= 2vgem - vbegin
​Al deze regeltjes zijn eigenlijk gewoon logisch. Als je ze begrijpt schrijf je de formules zo op en zo'n opgave is een eitje. Dit overzichtje is niet compleet: er zijn nog wat regeltjes voor (v,t) grafieken, de betekenis van het oppervlak van een v,t grafiek, hoe je een versnelling (gemiddelde en momentane) bepaalt uit de grafiek en hoe je een versnelling bepaalt uit tijdverschil en snelheidsverschil.

Reageer