[natuurkunde] minimale afstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 30

minimale afstand

De reactietijd van een automobilist is het tijdsinterval tussen de waarneming van een stopsignaal en het in werking stellen van de remmen. Als deze tijd 0,7s bedraagt en de vertraging van de auto is -5m/s^2, bereken dan de minimale afstabd die een automobilist nodig heeft om, vanaf het waarnemen van het stopsignaal, tot stilstand te indien de snelheid 25m/s bedraagt.

Ik kom iets heel anders uit dan dat ik moet hebben.

Kan iemand mij helpen om deze vraagstuk op te lossen

Alvast bedankt

Berichten: 546

Re: minimale afstand

Wat heb je zelf gedaan dan?

Laat eens wat zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: minimale afstand

Welke formules heb je, en maak eens een grafiek.

Berichten: 30

Re: minimale afstand

Moet ik hier een grafiek van tekenen?

s= So + Vot + 0,5 *a*t^2

v = Vo + a*t

Berichten: 546

Re: minimale afstand

Je zou evt. een (v,t)-grafiek kunnen tekenen. Je weet immers v0 en a. Lukt je dat?

Als je die tekent, hoe kun je dan uit een (v,t) grafiek de afgelegde weg bepalen?

Je kunt ook met de formules werken zonder tekening.

Je zei dat je op iets anders uitkwam dan wat je moest hebben. Wat heb je precies gedaan met die formules dan?

Berichten: 30

Re: minimale afstand

S= So+ V0*t+ 0,5 *a * t^2

= 0 + 25 m/s + 0,5 * (- 5 m/S^2)* (0,7s)^2

= 23, 05 m

ik kom 23,05m uit

Berichten: 546

Re: minimale afstand

Okay, je haalt wat dingen door elkaar.

Eerst moet de automobilist reageren: daar doet hij 0,7 seconden over. Hoeveel meter legt hij in die beweging af?

Dan gaat hij vertragen van 25 meter per seconden naar stilstand met vertraging van 5 ms-2 . Hoeveel meter legt hij in die beweging af?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: minimale afstand

je interpreteert je gegevens helemaal verkeerd. Die 0,7 s hebben niks te maken emt eht afremmen

Als je een v/t grafiek schets zie je dat héél deze beweging in twee geheel afzonderlijke bewegingen is opgesplitst, een reactiebeweging en een rembeweging.

voor elk van deze bewegingen moet je aparte berekeningen uitvoeren, en daarna samenbrengen tot één totale tijd, of één totale afstand.

(stopafstand = reactieafstand + remweg)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 30

Re: minimale afstand

Ik snap het niey

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: minimale afstand

De automobilist rijdt tijdens het reageren nog steeds 25m/s. Dus vanaf het punt dat het stopteken wordt gegeven nog 0.7 seconden 25m/s zonder te remmen.

Daarna begint hij pas met remmen.

Berichten: 30

Re: minimale afstand

dus bij 0,7 s is de s = 8,75 m en a = 35,71m/s^2

Berichten: 546

Re: minimale afstand

Nee, dat is niet juist.

Eerst rijd je met 25 m/s 0,7 seconden lang. Hoe veel meter leg je dan af?

Dan begint het remmen. Kijk nog eens naar mijn post #7 en naar post #8 onderaan: de stopafstand is de reactietijd + de remweg.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: minimale afstand

Nee.

als jij op een verkeerslicht afrijdt en dat springt ineens op rood, dan heb jij 0,7 s nodig om

a) op te merken dat het licht op rood springt

b) je te realiseren dat je zult moeten stoppen

c) dat door je hersens te laten vertalen in een signaal "rechtervoet van het gas pakken, linkervoet koppeling intrappen, rechtervoet naar rempedaal verhuizen, rempedaal intrappen"

d) en al die voetbewegingen kosten ook nog wat tijd.

dat alles bij elkaar noemen we de "reactietijd". in die tijd gebeurt er NIKS met je snelheid.

je rijdt dus nog 0,7 s met een snelheid van 25 m/s. Welke afstand leg je dus al REAGERENde nog af?

Dáárna pas ga je vaart minderen omdat je voet op de rem hangt, en krijgt je auto een vertraging van -5 m/s². Dat wordt een apart sommetje om uit te reken hoeveel tijd en afstand je nodig hebt om te REMMEN (remtijd en remweg)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: minimale afstand

bedenk dat je tijdens de reactietijd te maken hebt met een eenparige rechtlijnige beweging

heb je daar geen formule voor geleerd ?(de versnelling tijdens deze eenparige rechtlijnige beweging is uiteraard gelijk aan nul)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: minimale afstand

Hier heb je trouwens een héél beeldende applet om te zien wat er gebeurt:

http://www.phys.hawaii.edu/~teb/java/ntnujava/Reaction/reactionTime.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer