[nederlands] Opiniestuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

Opiniestuk

Dag allemaal !

Ik moet voor school een opiniestuk schrijven.

Ik ben dus op zoek naar een onderwerp en dat is niet zo makkelijk als ik dacht.

Het onderwerp moet actueel zijn, én ik moet er goede argumenten over kunnen bedenken om mijn mening duidelijk en krachtig te maken.

Dus.. als je ideeën hebt, laat maar komen !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Opiniestuk

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Opiniestuk

De huidige discussie omtrent diplomatieke onschendbaarheid misschien?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Opiniestuk

Of de Amerikaanse shutdown?

En al een beetje naar de achtergrond, maar in België ook vrij actueel (geweest): de taaltest (Engels) voor proffen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Opiniestuk

Drieske schreef: vr 18 okt 2013, 09:07
Of de Amerikaanse shutdown?


Lijkt me vrij complexe materie, maar als je je goed hebt ingelezen over de achtergrond dan kan dat een mooi stuk opleveren inderdaad.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Opiniestuk

De gevolgen van het lekken van gegevens uit het dossier van Badr Hari voor de procesgang.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Opiniestuk

Makkelijkst misschien nog wel: neem een fatsoenlijke krant van een paar verschillende dagen en snel de koppen. Kom je iets tegen waarbij je denkt: "ik vind dat....." dan is dát waarschijnlijk het onderwerp waar je iets mee kunt doen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Opiniestuk

Hier heb je een leuke:

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/18/sinterklaasorganisaties-bereid-tot-aangepast-uiterlijk-zwarte-piet/

Sinterklaasorganisaties bereid tot aangepast uiterlijk Zwarte Piet



Afbeelding

Muziekpiet, Keukenpiet, Profpiet, Danspiet, Testpiet en Coole Piet op de rode loper tijdens de premiere van de nieuwe film 'De Club van Sinterklaas & De Pietenschool' in de CineMec bioscoop in Ede. Foto ANP/ Levin den Boer


door Bas Blokker en Yasmina Aboutaleb


BINNENLAND

Sinterklaasorganisaties zijn bereid het uiterlijk van Zwarte Piet aan te passen. Dat zeggen vertegenwoordigers van de verschillende organisaties naar aanleiding van de protesten tegen de gedaante van de zwarte knecht die Sinterklaas vergezelt. De felheid van voor- en tegenstanders in dit debat bedreigt volgens hen het kinderfeest.

Dominee Henk Leegte, voorzitter van het comité dat de Amsterdamse Sinterklaasintocht – de grootste in Nederland, met 300.000 mensen langs de straat - organiseert, stelt voor in januari te praten met de belangrijkste organisaties.



‘GELEIDELIJK KUNNEN WE DINGEN VERANDEREN AAN ZWARTE PIET’

Doel: “Langs de weg der geleidelijkheid kunnen we dingen veranderen aan Zwarte Piet.” Hij ziet dat de tegenstanders van Zwarte Piet in zijn huidige gedaante zich ergeren aan de optelsom: kroeshaar, donkere schmink, dikke, rode lippen en gouden oorringen. Leegte:[indent]

“Ik kan me persoonlijk voorstellen dat we om te beginnen honderd van de vijfhonderd Pieten een ander uiterlijk geven.”[/indent]

Volgens Leegte is het nu te laat in het jaar om voor de komende viering nog veranderingen door te voeren. Zijn comité heeft deze zomer al om tafel gezeten met enkele tegenstanders van Zwarte Piet, die vinden dat hij te duidelijk associaties oproept met de slavernij.

‘STRAKS HEBBEN WE TWEE KAMPEN IN DIT LAND’

“Ik vraag me af of we tot januari kunnen wachten”, zegt Ineke Strouken, als directeur van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed verantwoordelijk voor de nationale lijst voor immaterieel erfgoed, waar ze de Sinterklaasviering ook op vindt horen:[indent]

“De weerstand wordt steeds heftiger. Naarmate de protesten tegen Zwarte Piet feller worden, komen er meer aanmeldingen van kinderen die Zwarte Piet willen spelen. Straks hebben we twee kampen in dit land.”[/indent]

Strouken stelt voor een aanbeveling te maken voor alle Sinterklaasorganisaties om “in stapjes” Zwarte Piet te transformeren. Voorzitter Jan van Wijk van het Sint Nicolaasgenootschap:[indent]

“Als het Amsterdamse comité ons uitnodigt, schuiven we meteen aan tafel. Het maakt mij niet uit of hij sluik haar of kroeshaar heeft. Maar Zwarte Piet is wel zwart.”[/indent]

NTR: ALS DE TRADITIE VERANDERT, VERANDEREN WIJ MEE

De NTR, de omroep die het populaire Sinterklaasjournaal produceert, schrijft in een verklaring dat zij “begrip heeft voor de gevoeligheid”:[indent]

“Als de traditie verandert, veranderen wij als NTR mee. Maar het is niet aan de NTR om deze traditie zonder maatschappelijke consensus hierover eenzijdig te wijzigen.”[/indent]

Gisteren brachten tegenstanders van de huidige gedaante van Zwarte Piet op het Amsterdamse stadhuis hun bezwaren naar voren in de beroepscommissie die de vergunning voor de Sinterklaasintocht moet beoordelen. Veel mensen durven niet te zeggen dat ze tegen Zwarte Piet zijn uit angst voor boze reacties, zei een inspreker.

Quinsy Gario, initiator van de actie ‘Zwarte Piet is Rascisme’, ontving bedreigingen op internet. “Wij zijn ons ook rot geschrokken van de reacties op sociale media”, zei de voorzitter van de bezwaarschriftencommissie. Er was contact geweest met de politie om de hoorzitting veilig te laten verlopen.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 26

Re: Opiniestuk

Ik heb in de krant gebladerd en ben een artikel tegengekomen waar ik zeker wel een duidelijke mening over hebt:

Dit is mijn stuk:

Opa draagt homo op handen

Begin oktober verscheen er in artikel in de krant omtrent de discriminatie van homofiele personen. Het ging over een jongen die door zijn moeder op straat werd gezet doordat hij uit de kast is gekomen. Daarentegen kwam de grootvader voor zijn kleinzoon op en liet in een brief aan zijn dochter weten dat enkel zij degene is die een schande heeft gemaakt.

Het afstoten van je zoon omwille van zijn geaardheid is volgens mij onrechtvaardig. Homo zijn is niet onnatuurlijk, maar het afstoten van je kind om deze reden wel. Uiteraard heeft de jongen er niet zelf voor gekozen. Het is echter een grote stap om aan je omgeving toe te geven dat je weldegelijk anders bent dan de anderen, deze reactie zal dan ook erg kwetsend zijn geweest. Een moeder hoort van haar kind te houden hoe hij is.

Het gebeurt wel vaker dat jongens of meisjes gepest worden of niet worden aanvaard door hun ouders omwille van hun geaardheid. Deze reactie is helemaal verkeerd. Uiteraard voed je je zoon of dochter niet op om homo of lesbienne te zijn. Ze worden zo geboren en kiezen het net zo min als het feit dat ze links- of rechtshandig zijn.

Dat ze niet kunnen gedragen hoe ze echt zijn is voor hen echter zeer moeilijk. Door het feit dat er veel mensen zijn die niet aanvaard worden zoals ze zijn, maakt het voor anderen nog moeilijker om zelf toe te geven dat ze anders geaard zijn. Vele willen zelf niet geloven dat ze anders zijn door schrik voor de reactie van hun ouders en proberen het te onderdrukken. Ze zijn jaren lang een persoon die ze helemaal niet horen te zijn. Ze onderdrukken hun gevoelens. Ze gaan relaties aan met mensen van het andere geslacht om zo hun ouders en omgeving tevreden te stellen, ongeacht hoe ze zich er zelf bij voelen.

Het feit dat je in deze maatschappij al niet meer jezelf kan zijn is enorm teleurstellend. Men zou mensen aan hun verstand moeten brengen dat zij er niet zelf voor kiezen om homo of lesbienne te zijn en dat zij evenveel respect verdienen als een gewone hetero. Een maatschappij waarin iedereen elkaar aanvaardt, ongeacht de geaardheid, zou de wereld een stuk mooier maken.

Verbeteringen zijn altijd welkom !

Re: Opiniestuk

Wat aan het verhaal nog ontbreekt is de vaststelling en/of beargumentering dat homoseksualiteit op zich geen maatschappelijk probleem vormt. Het feit alleen dat niemand zelf voor een bepaalde persoonlijkheid kiest is niet genoeg, een lustmoordenaar kiest er ook niet voor om genoegen aan het moorden te beleven. Toch accepteren we niet dat lustmoordenaars hun gang kunnen gaan. Wanneer we dat van homoseksuelen wel accepteren is dat omdat we vinden dat hun voorliefde geen kwaad kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Opiniestuk

Je stuk bevat veel argumenten die je zo kunt omblazen. Daarnaast bevat het een aantal stijlfouten en spelfouten.

Verder met Bartjes eens.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 26

Re: Opiniestuk

anusthesist schreef: vr 18 okt 2013, 20:41
Je stuk bevat veel argumenten die je zo kunt omblazen. Daarnaast bevat het een aantal stijlfouten en spelfouten.

Verder met Bartjes eens.
Zoals waar ?

En heb je misschien een beter argument ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Opiniestuk

1ste regel in = een.

3de regel doordat = omdat

'was gekomen' prefereer ik boven 'is gekomen'. Je wisselt regelmatig en onnodig

van verleden tijd naar tegenwoordige tijd.

En zo zijn er vast nog wel meer zaken.

Een argument welke je zou kunnen aanhalen heeft Bartjes al genoemd. Ik zou het meer kracht bijzetten: volgens de universele rechten van de mens is elk mens in beginsel gelijk. Discriminatie op basis van seksuele geaardheid is schending van de universele rechten van de mens en zelfs strafbaar. Daarmee druk je het sterker uit dan: onrechtvaardig. Dat Nederland 3 keer een WK-finale heeft verloren is onrechtvaardig ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer