Springen naar inhoud

minimum aantal neutronen?

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 19 mei 2004 - 11:11

Ik heb een vraag over een examenopgave van natuurkunde Havo 2003 tweede tijdvak.
Het gaat hier om vraag 25. De vraag luidt:

Het maken van nieuwe elementen met een nog hoger atoomnummer is moeilijk.Niet alleen
omdat de projectielen waarmee de beschieting wordt uitgevoerd zo n hoge energie moeten
hebben,maar ook omdat het moeilijk is om geschikte isotopen te vinden die als projectiel
en als trefplaatje kunnen dienen.

Hieronder staat een zo genoemde kernkaart met uitleg.Bekijk deze informatie eerst.
Een onderzoeker zoekt op de kernkaart twee isotopen waarmee hij het element met
atoomnummer 120 kan maken.Hij neemt aan dat daarbij,net als bij de vorming
van Uuu-111,n neutron vrijkomt.

De kernkaart staat vergroot op de bijlage.
3p 25 Geef met twee kruisjes op de kernkaart op de bijlage de plaatsen van twee isotopen aan die
daarvoor in aanmerking komen.Licht je keuze toe.

Hierbij moet je twee kruisjes gezet hebben waarbij het aantal protonen bij elkaar 120, zoals ook gevraagd wordt, maar er wordt ook gevraagd dat het aantal neurtronen minimaal 180 moet zijn. Nu heb ik nooit geleerd dat er een minimum aantal neutronen in een kern aanwezig moeten zijn. En ik kan het ook nergens vinden.

Mijn vraag is dan ook: Hoeveel neutronen moeten er in een kern aanwezig zijn en hoe kan ik dit berekenen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

doemdenker

doemdenker

• >250 berichten
  • 589 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2004 - 11:23

Hoeveel neutronen er in een kern moeten zitten kun juist aflezen uit de kernkaart: Je kijkt bij het aantal protonen (horizontale as), en leest het aantal mogelijke neutronen af (vertikale as). Hoe je dit aantal neutronen kunt bereken weet ik niet. Ik denk eerder dat dit gewoon experimenteel moet worden vastgelegd.
Je hebt deze informatie ook niet nodig om de exameopgave te kunnen beantwoorden. (Ik heb de vraag zelf ook gemaakt).
Antwoord: Je neemt atoomnummer 40 en 80... dat is bij elkaar al atoomnummer 120. En dan kruis je bij atoomnummer 40 en 80 het aantal neutronen aan dat bij elkaar 181 is. 181 want er komt 1 neutron vrij, en hou je 180 neutronen over.

• Gast

Geplaatst op 19 mei 2004 - 11:29

Och natuurlijk, je moet gewoon op de kernkaart kijken!! Stom van me!!
Nee toen ik het antwoord las dacht ik namelijk dat er mischien wel een reken formule voor is, aangezien de kaart ook door middel van wiskundige berekeningen gemaakt was!

Tuv0k

Tuv0k

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2004 - 14:01

:shock:
Het is allemaal zo prachtig...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures