De Plastic zonnecel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

De Plastic zonnecel

Op dit moment vinden er over de hele wereld ontwikkelingen plaats op het gebied van een nieuwe generatie zonnecellen genaamd ''de plastic zonnecel''. Deze is in vele gevallen niet meer gebaseerd op de grondstoffen silicium en titaandioxide maar bestaan uit geleidende polymeren icm een koolstof (C60).

Zie voor meer informatie hierover:

http://stratingh.eldoc.ub.rug.nl/FILES/roo...ieurFransen.pdf

Dit is natuurlijk een geweldig en goedkoper alternatief dan de huidige op silicium gebaseerde zonnecellen. Voordat deze nieuwe generatie zonnecellen op de markt zal verschijnen voor grotere en industriele toepassingen moet echter o.a. het rendement verbeterd worden.

Omdat er gesproken wordt over makkelijk te vervaardigen en goedkoop materiaal ben ik op zoek gegaan naar de bestandsdelen van deze zonnecel om vervolgens zelf een degelijk exemplaar te maken. Natuurlijk is het niet eenvoudig om de polymeren en de C60 koolstof (bucky balls) te vinden.

Mijn vraag is daarom ook aan de lezers van deze post hoe ik aan onderstaande materialen zou kunnen komen naast het zoeken op het web?

- Geleidende polymeren (zijn deze in omloop en lokaal te verkrijgen, ik begrijp ook wel dat ik niet direct kan beginnen met de proffesionele polymeren waarmee de nederlandse professor hummelen momenteel mee bezig is.

- C60 koolstoffen (buckyballs)

En wie weet mischien al een complete combinatie van deze 2 stoffen? (bulk heterojunction)

Daarbij ben ik ook op zoek naar een nederlandse leverancier voor het ITO coated plastic (flexible plastic substrate).

Zijn er mensen die ook al iets met het bovenstaande hebben geproduceerd zoals zonnecellen, displays of chips?

Om deze cellen profesioneel te maken met een hoog rendement heb je inderdaad ingewikkelde structure polymeren nodig etc. Maar mijn doel is: het op een eenvoudige wijze produceren van een flexibele plastic zonnecel. (En daar bedoel ik geen Gratzell cell mee zoals het setje van Man solar een cel met 0,02 % rendement zie www.mansolar.nl)

Een ieder bedankt voor het lezen van deze post,

Berichten: 8

Re: De Plastic zonnecel

Lithium-Polymer wellicht? Dat begint nu in omloop te raken als oplaadbare cellen.

http://chemistry.anl.gov/compmat/lipeo.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: De Plastic zonnecel

Heb je inmiddels de buckyballs en polymeren gevonden?

Ik studeer aan de rug en hier maken ze ze allebei.
I wanna runaway,never say goodbye.Iwanna know the truth,instead of wondering why.I wanna know the answers,no more lies.I wanna shut the door and...



No Limits. No Compromises. He is an original.

Reageer