afwasmachine voor reageerbuisjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

afwasmachine voor reageerbuisjes

Onze leerlingen maken per jaar zo'n beetje 5000 reageerbuisjes vuil voor diverse practicumproefjes. Bijvoorbeeld emulsies maken met olie en zeep, (on)oplosbaarheidsproefjes met zouten, zuur/baseproefjes, natuurlijk ook wel eens een lichte roetaanslag erop, etc enz, allemaal heel onschuldig spul, (2e-3e jaars middelbaar knoeikunde) maar desalniettemin steeds weer een héle klus om dat schoon te krijgen.

Mijn Technisch Onderwijs Assistenten zijn, als 100 derdeklassers weer eens een scheikundepracticum gehad hebben, uren zoet met het ondankbare karweitje die honderden buizen weer terug proper te krijgen.

Hun idee: afwasmachine. Die dingen zijn er ook voor glaswerk van labo's.

Maar wat ik mij afvraag: als ik zie hoe mijn gewone keukenspullen soms uit de afwasmachine thuis komen, is dat eigenlijk wel een oplossing? Komen reageerbuisjes, ongeacht in welke toestand ze erin gaan, eigenlijk wel helder uit zo'n apparaat?

Is er iemand met ervaring hiermee? Tips voor merken of types?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: afwasmachine voor reageerbuisjes

Bij ons op het lab staat een Miele, type Mielelabor of iets in die richting.

Buizen (die bij ons voornamelijk worden gebruikt voor het verzamelen van fracties bij kolomchromatografie) komen er doorgaans schoon en helder uit, maar goed, daar zit dan ook geen roetaanslag in.

Al het andere glaswerk komt er normaal gesproken ook glanzend uit. Wat dat betreft is het dus wel een suggestie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 493

Re: afwasmachine voor reageerbuisjes

Een vaatwasser, bv een Miele of Bosch werkt prima. Als de buisjes op de kop in rekjes worden geplaatst.

Met daarboven op weer een rekje worden veel buisjes op het warmste programma goed schoon.

Alleen met practica van neerslagen van zouten, zullen er een aantal niet goed schoon uit de vaatwasser komen.

<Metname bij neerslagen van zilverzouten en bariumzouten.>

Echter wanneer een vaatwasser wordt gebruikt, die werkt op krachtstroom. Zal het resultaat beter zijn.

Berichten: 12.262

Re: afwasmachine voor reageerbuisjes

Een afwaswasmachine voor glaswerk werkt uitstekend - uiteraard is dat geen vaatwassen zoals je die thuis gebruikt, maar een model met handig pinnetjes waar je buisjes, kolven, bekerglazen en dergelijk glaswerk op kunt zetten.

Het is resultaat is vaak heel goed, ik meen dat die op de uni werkte met natronloog, behoorlijk heet water, en aardig wat druk erachter (aangekoekte zouten verwijder je daarmee mechansich).

Maar je krijgt er niet -alles- mee weg: als je bijv suiker in een reageerbuis verhit tot het een zwarte klomp is gaat dat er in zo'n afwasmachine echt niet meer uit... maar een reageerbuis gooi je dan gewoon weg, alleen voor bijzonder/duur glaswerk is het de moeite er nog wat aan te doen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: afwasmachine voor reageerbuisjes

Benm schreef: ma 28 okt 2013, 14:26
Maar je krijgt er niet -alles- mee weg: als je bijv suiker in een reageerbuis verhit tot het een zwarte klomp is gaat dat er in zo'n afwasmachine echt niet meer uit.
We gaan er inderdaad niet van uit dat dát soort zooi :mrgreen: er in een machine nog uitgaat, ook nu we handwassen gaan die buisjes de vuilbak in.

Maar ik zou me hebben kunnen voorstellen dat in professionele labo's (geen ervaring) gebruikte reageerbuisjes sowieso in het afval gaan als onrendabel om af te wassen, of om andere redenen, bijv teveel controlewerk wegens magere afwasresultaten, of vanwege ...........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: afwasmachine voor reageerbuisjes

Correct, standaard reageerbuizen (het soort dat in dozen van 100 komt) gaan normaliter bij het afval, het loont de arbeidskosten (en materialen) niet die te reinigen, ook niet met een machine.

Maar het wassen ervan gaat prima, glaswerk als vigreux-kolommen komen ook schoon uit de machine.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: afwasmachine voor reageerbuisjes

OK, dan gaan we eens met een vertegenwoordiger praten.

Dank beiden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: afwasmachine voor reageerbuisjes

Als de kosten van belang zijn (wat ik een beetje opmaak uit het uberhaupt hergebruiken van simpele reageerbuizen) is het wellicht ook een idee om een dergelijk apparaat gebruikt aan te schaffen. Nieuw kan een basismodel nl nog best prijzig zijn, terwijl ze gebruikt weinig kosten doordat er weinig vraag naar is.

Erg slijtagegevoelig zijn ze niet, ze worden eerder vervangen omdat de capaciteit onvoldoende is of de was/droog tijd te lang.
Victory through technology

Reageer