Samenhang glycolyse, citroenzuurcyclus en oxidatieve fosforylering

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6

Samenhang glycolyse, citroenzuurcyclus en oxidatieve fosforylering

Beste mensen,

Ik zal me allereerst even voorstellen op het forum. Mijn naam is Dimar en ik ben bezig met een studie CPT (certified personal training) van de NASM (national academy of sports medicine). Althans, ik ben het boek aan het leren, het volgen van de studie zelf is nog wat te kostbaar. Vandaar dat ik af en toe tegen wat vragen aanloop die ik niet zelf (of met behulp van google) kan oplossen.. zoals deze..

Het energiesysteem dat initieel wordt aangesproken voor spiercontractie is het ATP-CP systeem. Dit principe en de werking is mij bekend. Tegelijk wordt het (tragere) proces van glycolyse in gang gezet. Nu komt het; ik zie de samenhang tussen een aantal zaken niet zo duidelijk..

Glycolyse (het splitsen van een glucose molecuul) levert 4 ATP, 2 Pyruvaat en 2 NADH/H+ ionen (toch..?) De splitsing zelf kost 2 ATP. Dit proces is gaat op voor zowel aerobe als anaerobe glycolyse.

Vervolgens wordt pyruvaat via decarboxilering omgezet in Acetyl CoA. Dit Acetyl CoA gaat de citroenzuurcyclus in en geeft een fosfaat aan ADP zodat er weer ATP ontstaat.Voor dit proces is zuurstof nodig.

Dan is er nog oxidatieve fosforylering (elektronen transportketen). Wat ik heb begrepen is dat de H+ deeltjes die ontstaan bij de glycolyse tijdens dit proces onder invloed van zuurstof worden omgezet in ATP en H2O. Als er geen zuurstof is om de H+ aan te binden wordt er lactaat aangemaakt en treedt er verzuring op.

Klopt dit een beetje met de werkelijkheid? En heeft iemand een overzichtelijk schema en/of heldere uitleg, want ik twijfel enorm aan deze stof en hoe ik het begrijp.. want als ik bijgesloten afbeelding bekijk dan is er een relatie tussen de citroenzuur cyclus (krebs cycle) en oxidatieve fosforylering die ik niet begrijp..

Als iemand deze materie beheerst en me zou willen/kunnen helpen zou ik dat echt enorm waarderen..

Alvast bedankt!

Groet,

Dimar
Bijlagen
vraag.pdf
(166.72 KiB) 309 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Samenhang glycolyse, citroenzuurcyclus en oxidatieve fosforylering

Dat is wel een erg matig plaatje.

Neem bijvoorbeeld deze:



Afbeelding

- De glycolyse levert netto 2 ATP op zoals je zei en de 2 NADH wordt gebruikt in de oxidatieve fosforylering.

- Bij de omzetting van 2 Pyruvaat naar acetyl-Coa komt weer 2 NADH vrij welke gebruikt wordt in de oxidatieve fosforylering

- In de citroenzuurcyclus komt 6 NADH vrij wat opnieuw gebruikt wordt in de oxidatieve fosforylering, maar ook 2 FADH2 (na 2 cycli).

De oxidatie van NADH levert 3 ATP moleculen op, FADH2 levert 2 ATP moleculen op.

We hebben in totaal 10 NADH moleculen = 30 ATP

En 2 FADH2moleculen = 4 ATP

In de oxidatieve fosforylering wordt in totaal dus 34 ATP gevormd. Dit in totaal met de netto 2 ATP uit de glycolyse, maakt een totaal van netto 36 ATP uit één glucose-molecuul.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Samenhang glycolyse, citroenzuurcyclus en oxidatieve fosforylering

Super.. dat is inderdaad een beter plaatje.. Ik zat er dus flink naast met de aanname dat NADH iets te maken heeft met H+ en verzuring.. Ik dacht dat de NADH de stoffen waren die aangemaakt werden bij glycolyse en die zonder zuurstof binding verzuring veroorzaakte en met zuurstof weer nieuwe ATP tijdens oxidatieve fosforylering.. ik haalde blijkbaar e.e.a. door elkaar. Maar wat is die H+ dan waarover ik heb gelezen..?

Wat ik wel uit het plaatje opmaak is dat de NADH uit de glycolyse + de NADH uit de omzetting van pyruvaat (naar acetyl coa??) tbv de citroenzuurcyclus + de NADH uit de citroenzuurcyclus allemaal gebruikt wordt in de oxidatieve fosforylering. Is dat een correcte aanname?

Alvast super bedankt voor je uitleg en verhelderende plaatje!

ps.. coole naam 'anusthesist'.. ;-))

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Samenhang glycolyse, citroenzuurcyclus en oxidatieve fosforylering

Die NADH staat H+ af en wordt NAD+. Die H+ wordt uiteindelijk gebruikt om energie te maken. Zie ook hier: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Oxidatieve_fosforylering

Op dat plaatje zie je overigens dat ook 2 ATP gevormd kan worden in de citroenzuurcyclus zelf, maar dat kan ook GTP worden. Het maximaal aantal ATP-moleculen komt daarmee rond de 38 (sommige bronnen zeggen zelfs meer naar gelang bepaalde omstandigheden).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Samenhang glycolyse, citroenzuurcyclus en oxidatieve fosforylering

OKé, vandaar dat die H+ apart benoemd werden. Die hebben dus niets te maken met verzuring.. Ik heb e.e.a. even in een snel schema gezet.. klopt dat een beetje? Want dan begin ik het (eindelijk) een beetje te begrijpen.. denk ik ,, ;-)

Het is best even lastig als je geen bio achtergrond hebt om dit te behappen ...

Alvast mijn dank weer!
Bijlagen
klopt_dit_dan.pdf
(22.74 KiB) 562 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Samenhang glycolyse, citroenzuurcyclus en oxidatieve fosforylering

Yep, alleen die 2 FADH2 staat er niet in, want die levert ook 4 ATP ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Samenhang glycolyse, citroenzuurcyclus en oxidatieve fosforylering

Super, dank je voor je uitleg! Nu kan ik tenminste weer verder in de wetenschap dat ik het begrijp (in plaats van stiekem dit hoofdstuk over te slaan haha). .. Top!

Groet,

Dimar

Reageer