edelgasconfiguratie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

edelgasconfiguratie

ik zit al een tijd met een vraag waarop ik niet direct een antwoord weet te vinden, misschien dat een van jullie me kan helpen.

wat is de reden dat een edelgasconfiguratie zo stabiel is?

Bij een octetstructuur is de afstoting op de hoogste schil groter, wat op zijn beurt de atoomstraal verhoogt. grotere afstand van de kernlading -> elektronen worden minder sterk aangetrokken door de kernlading, wat het atoom minder stabiel zou maken. alles in de natuur streeft naar zo een laag mogelijk energieniveau = laag mogelijke atoomstraal.

wat zie ik over het hoofd?

Berichten: 12.262

Re: edelgasconfiguratie

Wat de configuratie stabiel maakt is het exact vullen van een schil, zonder dat er ruimte is voor een extra electron is in diezelfde schil, en zonder dat er voordeel is in het afstaan van een electron uit die schil.

Elementen die vlakbij die configuratie zitten zijn reactief omdat het afgeven van een electron dat net in 1 schil buiten de edelgas-configuratie veel energie oplevert, en ook het accepteren van een electron om de schil compleet te maken dat doet.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar zuurstom, fluor, neon en natrium en magnesium zie je duidelijk dat fluor en natrium daar het meest reactief zijn. Zuurstof en magnesium zijn wat minder reactief omdat die tenminste nog een subschil gevuld hebben, en geen los electron overhebben of ontberen in een subschil.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: edelgasconfiguratie

Ik denk dat je als je dit probeert "klassiek" te begrijpen al heel snel in cirkelredenering komt. De energieverschillen komen correct uit berekeningen in de kwantummechanica, en dat soort uitkomsten gaan heel vaak tegen je gevoel in!

Ik zou dus zeggen: met kwantummechanica kun je berekenen dat atomen en ionen met volle schillen bijzonder stabiel zijn. Dat kunnen we als gegeven gebruiken om reactiviteit van atomen te kunnen voorspellen.

Reageer