[Thermodynamica] Air-standard Atkinson cycle (vs Otto)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

[Thermodynamica] Air-standard Atkinson cycle (vs Otto)

Ik heb een probleem over een air-standard Atkinson Cycle. Dit is een cycle die iets afwijkt van de air-standard Otto-cycle, omdat de 'expansieslag' (power-stroke) langer is dan de 'compressieslag'.

Afbeelding

Gegeven is het P-v diagram van deze cyclus, waarop te zien is dat het volume waarover de 'power stroke' plaatsvindt, groter is dan het volume waarover de compressieslag plaatsvindt. Hierdoor is de verhouding V4/V3 anders dan de verhouding V1/V2 (De compressieverhouding)

Je weet:

De cycle verloopt alsvolgt:

1-2 Isentropische compressie

2-3 Constant volume warmte toevoeging (ontbranding)

3-4 Isentropische expansie

4-1 Constante druk compressie

T1 (temp. op punt 1) = 300 K

P1 = 100 kPa

Constant volume warmte toevoeging per eenheid lucht = 1400 kJ/kg

Nu wil je weten:

- De netto arbeid in kJ per kg lucht

- De thermische efficiëntie

- De 'mean effective pressure' (mep) in kPa

Om hierachter te komen heb je (simpel gezegd) de temeratuur nodig op elk punt (1,2,3 en 4) waarmee je via de ideale gas eigenschappen van lucht op een bepaalde 'u' komt (KJ/kg).

Met deze u's vallen de gevraagde gegevans uit te rekenen. Bij de Otto-cycle lukt mij dit nog wel, omdat je hier bij proces 3-4 weet, wat de verhouding is tussen V3/V4, namelijk hetzelfde als V1/V2, de compressieverhouding. Bij de Atkinson cycle is deze verhouding V3/V4 onbekend, en heb ik geen idee hoe ik op de 'u4' moet komen...

Iemand een idee? :roll:

Berichten: 2

Re: [Thermodynamica] Air-standard Atkinson cycle (vs Otto)

http://home.tiscali.nl/modelengines/_priva...le%20engine.htm

Hierboven staat een model van een motor die gebruik maakt van de Atkinson cycle.

En hier:

http://www.google.com/search?q=cache:b1eHJ...es+of+air&hl=nl

Een tabel met ideale gaswaarden te gebruiken bij het oplossen van deze opgave...

!UPDATE!

Oke, no offence, maar, niemand lijkt echt geïnterresseerd in dit topic. Ondertussen heb ik het probleem op kunnen lossen (vrij simpel zelfs ook nog, met de ideale gaswet)! Dus er kan een slot op... Eventueel kan ik de uitgewerkte oplossing nog wel een keer posten. 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Thermodynamica] Air-standard Atkinson cycle (vs Otto)

Sloten zullen we niet snel op een dergelijk topic leggen. Misschien heeft iemand er nu of later nog wat aan, ikzelf ben wel benieuwd hoe je het hebt opgelost, als je het nog eens kan posten dan zou dat mooi zijn.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer