Duur fotosynthese

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Duur fotosynthese

Hallo,

Ik heb een vraag over de duur van fotosynthese.

Mijn vraag gaat als volgt:

Hoelang duurt het totdat alle CO2 is omgezet in O2 in een ruimte met 1.5 L lucht?

De planten in de ruimte zijn een paar kleine C-3 planten.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Duur fotosynthese

Dit is onmogelijk te beantwoorden. Je vertelt niet eens of de planten water en licht krijgen. Verder hangt dit naast de precieze hoeveelheid planten af van een miljoen andere dingen.

Waarom vraag je dit?

Berichten: 12.262

Re: Duur fotosynthese

Veronderstelt dat water (en nutrient) onbeperkt beschikbaar is moet je naar de volgende beperkende factor kijken. Als ook licht geen beperkende factor is dan ligt het puur aan wat voor plant het is.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Duur fotosynthese

Ik vraag dit omdat ik een expiriment moet uitvoeren dat moet aantonen wat er zou gebeuren als je een van de

cruciale elementen in fotosynthese zou weghalen.

Ik zou de hoeveelheid CO2 in de ruimte in het begin wel kunnen meten

en achteraf kijken hoelang het heeft geduurd totdat de ruimte geen CO2 meer bevat

(en bestuderen wat voor een gevolgen dit had voor de planten).

Maar ik wist niet of dat wel precies genoeg zou zijn en aangezien ik geen ervaring hiermee heb,

wou ik graag een ongeveerschatting.

Ik heb de ik geef de planten om de dag 65ml water.

En de planten zijn 19 tuinkersplanten in watten met een temperatuur van ongeveer 15

graden.

De planten hebben op ongeveer 8uur per dag volop licht en

de rest van de dag schemert het een beetje.

Berichten: 12.262

Re: Duur fotosynthese

Het is nogal lastig te kwantificeren natuurlijk: wat is het bladoppervlak van zo'n plant, en hoeveel licht is 'volop'?

Neem niet weg dat je zou kunnen bestuderen wat er met de planten gebeurd als de CO2 eenmaal verbruikt is, terwijl het licht wel aanwezig blijft. Zouden de sterven voor te 'stikken', of zouden ze overleven maar stoppen met groeien omdat er geen koolstof meer te fixeren valt? Ik zou het eerlijkgezegd niet weten, maar daar kun je op die manier wel achter komen.

Zorg wel voor een controlegroep die gewoon CO2 krijgt, en pas de hoeveelheid water aan naar wat de plant nodig heeft: als de groei vertraagd heeft de plant mogelijk ook minder water nodig, en je wilt ze niet verzuipen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Duur fotosynthese

Een aantal opmerkingen:
  1. Als de planten in een afgesloten ruimte zitten hebben ze denk ik niet elke 2e dag veel water nodig. Het water gaat verder nergens heen.
  2. De koolzuur zal nooit helemaal opgebruikt worden. Als de concentratie lager wordt gaat het proces van fotosynthese steeds moeilijker worden. Dit is de reden dat in de glastuinbouw de hoeveelheid koolzuur die beschikbaar is wordt verhoogd.
  3. De energie-efficiency van fotosynthese is 0,2%-2%. Je kunt proberen uit te rekenen hoeveel joules aan licht je instraalt op de bladeren, en hoeveel "glucose" de plant met 1% van die energie zou kunnen maken. Aan de hand daarvan zou je kunnen uitrekenen "hoe lang" de voorraad koolzuur toereikend is. Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Photosynthetic_efficiency

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Duur fotosynthese

Een plant produceert ook zelf koolzuur, bij nacht als ik het goed herinner.

Wanneer een plant groeit wordt er koolzuur omgezet in plantmassa.

De concentratie CO2 verloopt dus als een sinus die bij elke periode lager uitvalt.

Wanneer dit onder een bepaald niveau komt zullen de planten het niet zo lekker meer vinden,

net als jij niet kan rennen met 2% zuurstof in de lucht.

Berichten: 12.262

Re: Duur fotosynthese

In het donker produceren planten inderdaad CO2, al is dat normaliter aanzienljk minder dan ze bij licht vastleggen. Maar voor zo'n experiment heb je het donker helemaal niet nodig, er zijn genoeg planten die ook groeien onder 24x7 licht.

Maar ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als het bijna op is. Planten hebben CO2 nodig om te groeien, maar hebben ze het ook nodig om te overleven zonder verdere groei?

Iets dergelijks geldt natuurlijk ook voor water, al gaan de meeste planten wel dood aan watergebrek. Anderzijds zijn er planten die erg lang kunnen overleven zonder een spatje water, en daarna kunnen goeien als kool na een forse regenbui.
Victory through technology

Reageer