werking HF, fluorwaterstofzuur, vloeizuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

werking HF, fluorwaterstofzuur, vloeizuur

Hopelijk kan een schrijver op dit forum ook een antwoord vinden.

Als chemieleek lees ik op internet over de gevaren van HF. Ik wil de stof gebruiken in een romanverhaal, maar ik wil wel min of meer de juiste info weergeven. Hopelijk kan iemand volgende vragen beantwoorden:

- Kan HF gebruikt worden om door bv beschermingsglas van bv een kustwerk te branden, zou de reactie daarvoor snel genoeg zijn?

- Welke sterkte hebben we het over, spreek ik over 40%, 85% HF om realistisch te zijn.

- Kan een dader dit goedje gewoon kopen, of moet hij het zelf maken? Wat zou het meest logische zijn?

- Wat zijn de basisstappen van de bereiding van HF, indien een personage het niet kan kopen, maar wel kan maken.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Berichten: 12.262

Re: werking HF, fluorwaterstofzuur, vloeizuur

Een concentratie van 70% vreet vrij gemakkelijk glas weg - als je een paar mm dikke glasplaat vlak neerlegt en er een poeltje op gooit is het een kwestie van minuten voordat het erdoorheen is. Als het een hangend schilderij in een lijst is heb ik mn twijfels, vooral omdat het er domweg afloopt ipv doorheen gaat.

Als het een fictiewerk is zou ik ervoor gaan het te stelen. Als particulier kun je het zeker niet zomaar kopen, en bereiden is niet eenvoudig en vooral levensgevaarlijk. De syntheseroute vereist reactie van calciumfluoride met geconcentreerd zwavelzuur, bij hoge temperatuur, waarbij het HF als gas vrij komt. Deze reactie kun je uiteraard niet zomaar met standaard glaswerk doen, zeker niet als je uiteindelijk het HF wilt oplossen in water om zo het zuur te verkrijgen. In theorie is het wel te doen, maar ik vrees dat je hoofdpersoon een vroegtijdige dood zal sterven ;)
Victory through technology

Berichten: 2

Re: werking HF, fluorwaterstofzuur, vloeizuur

Bedankt Benm. Dat beantwoord al een deel van mijn vraag. Het goedje kopen was zowiezo de saaiste optie voor een roman, en alhoewel de syntheseroute spannend lijkt, mag mijn personage nog niet sterven, althans niet op dat moment :-) Ik heb ook te weinig kennis over chemie om maar in de buurt te komen van een geloofwaardige beschrijving, en ik vind nergens video's over de bereiding. waarschijnlijk maar goed ook. Blijft de vraag waar iemand 70% HF zou stelen: Chemielabo van een unief of school, of welk soort bedrijven/overhiedsinstellingen hebben 70% HF in voorraad?

Berichten: 460

Re: werking HF, fluorwaterstofzuur, vloeizuur

Ik heb op veel laboratoriums gewerkt, maar ik ben het nog nergens tegengekomen. Het is allen te gebruiken voor zeer specifieke toepassingen, en door het gevaar ervan gebruiken de meeste labs het simpelweg niet. (Een minder gevaarlijk alternatief heeft de voorkeur). Van de andere kant kan je het spul gewoon via normale chemicalien-verkopers als sigma-aldrich bestellen, dus zo bijzonder om er aan te komen is het ook niet.

Berichten: 12.262

Re: werking HF, fluorwaterstofzuur, vloeizuur

Het wordt gebruikt voor onder meer fabricage van halfgeleiders, metaalbewerking en chemische industrie, wellicht is het magazijn van een dergelijk bedrijf een goeie plek. Andere optie is een universiteit, zeker als het geen grote hoeveelheid hoeft te zijn.

In laboratoria kun je het wel vinden, alleen moet je er eentje hebben die er daadwerkelijk gebruik van maakt, bijvoorbeeld een lab voor organische synthese waar men met fluorkoolwaterstoffen werkt. Het is geen "standaard" materiaal zoals zoutzuur dat in vrijwel ieder lab te vinden is waar wel eens iets aangezuurd moet worden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: werking HF, fluorwaterstofzuur, vloeizuur

Het is een hele tijd geleden, maar ik heb wel eens in een lab in de haven in Rotterdam gewerkt waar voor het voorbereiden van moeilijke silicium/aluminiummonsters voor een ICP-AES een destructie/digestie met HF in een platinakroes werd uitgevoerd. Iets dergelijks vind ik hier: http://www.esc.cam.ac.uk/esc/files/Depa ... -icpms.pdf en hier: http://www.scientistsolutions.com/t1851 ... +acid.html

Het lijkt me dat laboratorium waar ze dit soort dingen doen nog steeds HF op voorraad hebben.

Reageer