Materiaaleigenschappen op hoge temperatuur

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Materiaaleigenschappen op hoge temperatuur

Hallo,

Tijdens mijn afstudeeropdracht moet ik berekenen hoeveel kracht ik nodig heb om verenstaal en 54SiCr6 staal en verenstaal klasse C te bewerken nadat het verhit is tot ongeveer 9000C. Daarom ben ik op zoek naar het verloop van de treksterkte en rekgrens wanneer de temperatuur stijgt.

Nu heb ik dit topic gevonden alleen deze beantwoord mijn vraag niet helemaal. http://www.wetenscha...oor-verwarming/

Op http://www.engineeri...gth-d_1353.html heb ik de verandering van treksterkte voor een aantal materialen gevonden maar ik heb geen idee of het materiaal wat ik nodig heb ook maar enigzins met één van deze materialen vergeleken kan worden. Ook kan ik hieruit geen informatie over de rekgrens krijgen.

Ik heb al een paar leveranciers gebeld en ook bedrijven die het staal verwerken alleen zij konden mij ook niet verder helpen. Nu hoop ik dat hier iemand een suggestie heeft hoe ik aan deze informatie kan komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Materiaaleigenschappen op hoge temperatuur

Tijdens mijn afstudeeropdracht moet ik berekenen hoeveel kracht ik nodig heb om verenstaal en 54SiCr6 staal en verenstaal klasse C te bewerken nadat het verhit is tot ongeveer 9000C.
Berekenen gaat mijns inziens niet lukken. Uit grafieken halen is een mogelijkheid, maar ik betwijfel of er klassieke sigma,epsilon krommes worden opgesteld voor temperaturen tot 900°C.
Daarom ben ik op zoek naar het verloop van de treksterkte en rekgrens wanneer de temperatuur stijgt.
Na even te pieken (tussen 150 en 200°C) daalt deze ongeveer lineair. Deze grafieken kun je wel terugvinden in de literatuur of op het net. Ik heb thuis wel iets liggen waar ik dit kan terugvinden, ik zou eens moeten zoeken. Dit wordt uitgezet tot een 300°c. En vanaf 500° wordt er onderzoek gedaan naar de kruipsterkte. Dit vind je dan terug tot 900 en meer °C, maar daar ben jij niets mee aangezien je zoekt naar onmiddellijke vervorming bij die temp.

Berichten: 6

Re: Materiaaleigenschappen op hoge temperatuur

Je denkt dat ik niet kan rekenen met de normale formules omdat dit niet geldt? Of omdat ik deze gegevens niet zou kunnen achterhalen?

Wat zou ik kunnen berekenen wanneer ik de kruip weet?

voor zover ik het weet daalt de rekgrens niet lineair. Kijk maar naar de afbeelding voor rvs. Voor dit materiaal heb ik het wel kunnen achterhalen (dit is trouwens wel een hittenbestendig materiaal)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Materiaaleigenschappen op hoge temperatuur

1) Omdat de gegevens volgens mij niet beschikbaar zijn.

2) Met de kruiprekgrens weet je de combinatie van temperatuur, tijd en spanning wanneer er vervorming kan optreden. let wel, tijd is typisch 10^4 - 10^5 uur. Waarschijnlijk niet wenselijk bij jouw toepassing.

3) Lineair genoeg om het als lineair te beschouwen vanaf het kantelpunt tot 300°C, hetwelke voor >99% van de gevallen in constructiestaal voldoet.

RVS is trouwens niet per definitie een hittebestendig materiaal. Het wordt gebruikt voor zijn corrosievastheid. Mo (zoals in CrMo-staalsoorten) verbetert wel de eigenschappen bij hogere temp, een AISI 314 (dus met Mo) is één van de weinige klassieke RVS'sen die op hoge temp. wordt gebruikt. (austenitisch en duplex) RVS wordt wel in laag-temp. toepassingen gebruikt, dat is een gebruik dat veel algemener wordt toegepast.

Berichten: 6

Re: Materiaaleigenschappen op hoge temperatuur

1. Ja daarom ben ik hier, omdat ik nergens de informatie kan vinden. Jij denkt dus ook dat deze gegevens niet beschikbaar zijn. dan zou ik hier proefondervindelijk achter moeten komen. met behulp van een speciale trekbank en verhittingsmiddelen.

2. Kruip heb ik dus niets aan omdat ik meteen plastisch wil vervormen.

3. Kan het lineair bekeken worden tussen 300 graden en het smeltpunt of lineair tussen kamertemp en 300 graden?

Het materiaal op het plaatje is een hittebestendig rvs ik denk dat ik hier niet vanuit kan gaan dat het er bij andere materialen ook zo uit ziet.

Reageer