labovragen ivm ijken pipetten.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8

labovragen ivm ijken pipetten.

Geachte,

Ik ben bezig met het ijken van mijn pipetten, waar ik mijn absolute gemiddelde fout al heb berekend. Nu zou ik graag weten waar ik de absolute fout terugvind op het internet om te zien of ik mijn pipetten kan gebruiken voor mijn volgende labo's. Weet er iemand waar ik de officiële fout kan terugvinden ergens om te vergelijken? ik heb gewerkt met een 20ml, 10ml, 5ml, 3ml en 2ml pipet waarvan enkel de 2ml-pipet gegradueerd was. Alvast bedankt
Bijlagen
Map1.xlsx
(12.12 KiB) 160 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: labovragen ivm ijken pipetten.

Waarom zou je ze niet kunnen gebruiken? Als je weet dat er een vaste afwijking is, hoe groot ook, dan kun je daar toch rekening mee houden?

Berichten: 12.262

Re: labovragen ivm ijken pipetten.

Wellicht in het kader van reproduceren van andere experimenten zonder telkens rekening te hoeven houden met de fout van de pipet.

De specificaties verschillen per fabrikant, maar er is een iso norm die stelt hoeveel het maximaal mag zijn: 8 promille structureel (reproduceerbaar), 3 promille random (ieder sample anders). Dit geldt voor instelbare pipetten tussen 10 ul en 5 ml, en over de bovenste 75-80% van het bereik (voor lagere volumes kun je een kleiner model nemen dat nauwkeuriger is).
Victory through technology

Reageer