probleem triploid bij meiose

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 252

probleem triploid bij meiose

Beste wetenschappers,

Ik vroeg mij af waarom een triploid een probleem heeft tijdens meiose?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: probleem triploid bij meiose

Wat is de eerste stap van een meiose? Kun je eens proberen te tekenen wat er gebeurt met een triploid, zoals de tekening rechtsboven in http://nl.wikipedia.org/wiki/Meiose doet voor een diploid?

Gebruikersavatar
Berichten: 252

Re: probleem triploid bij meiose

rwwh schreef: vr 25 okt 2013, 15:35
Wat is de eerste stap van een meiose? Kun je eens proberen te tekenen wat er gebeurt met een triploid, zoals de tekening rechtsboven in http://nl.wikipedia.org/wiki/Meiose doet voor een diploid?


Aahja, bij diploid worden homologe chromosomen gevormd (met cross-overs). Bij een triploid kunnen er twee sets homologe chromosomen vormen, maar een set chromosomen niet. Hierbij wordt deze set volledig naar één van de twee polen getrokken?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: probleem triploid bij meiose

Ik heb geen idee hoe het probleem wordt opgelost, maar in elk geval weet je nu wat het probleem is: je kunt drie van elk niet eerlijk over twee cellen verdelen....

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: probleem triploid bij meiose

Drie homologe chromosomen kunnen paren op twee verschillende manieren. Als trivalent of als bivalent in combinatie met een univalent. In beide situaties ontstaat na meiose 1 één cel met twee homologe chromosomen en één cel met één homoloog chromosoom (de normale situatie).

De normale cel zal in meiose 2 aanleiding geven tot gezonde gameten, maar de andere cel zal altijd aanleiding geven tot aneuploïde gameten die niet leefbaar zijn.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 2

Re: probleem triploid bij meiose

Ik snap het nog niet zo goed! Bij meiose worden in de eerste stap paren gevormd met de homologen, maar bij triploid zijn er 3 homologen paren. Hierdoor vormen er 2 homologen een paar en de derde blijft alleen. Klopt dit? 
Splits de cel dan ook zo op dat 1cel 2 homologen paren heeft en 1 cel 1 homoloog paar? En dan volgt gewoon de 2de stap van de meiose? 

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: probleem triploid bij meiose

ikke123 schreef:Hierdoor vormen er 2 homologen een paar en de derde blijft alleen. Klopt dit?
Dat is één mogelijkheid, een tweede optie is dat alle 3 de homologen paren.

 

 
Splits de cel dan ook zo op dat 1cel 2 homologen paren heeft en 1 cel 1 homoloog paar? En dan volgt gewoon de 2de stap van de meiose?
Klopt.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer