[scheikunde] Juiste etiket op juiste potje zoeken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Juiste etiket op juiste potje zoeken

Binnenkort moet ik als praktische opdracht voor scheikunde het juiste etiket bij het juiste potje zien te krijgen. Het is de bedoeling dat we eerst een werkplan maken en vervolgens ook daadwerkelijk de praktijk gaan uitvoeren aan de hand van je gevonden resultaten. Echter is er een extra moeilijkheid bij de praktische uitvoering, want er zal dan een potje bijkomen met een onbekende stof en die stof kan een neerslagreactie veroorzaken. Dat kan dan je bevinden ernstig in de war brengen, aangezien je dan niet meer kan uitsluiten welke stof in dat potje zit, aangezien je door toevoeging van stof X niet één maar twee neerslagreacties hebt verkregen.

Mijn vraag is dus hoe ik tijdens de praktische uitvoering alsnog mijn werkplan kan doorlopen, ook al krijg ik meerdere neerslagreacties. Mijn leraar gaf ons als tip dat het heel goed kan zijn dat je er nooit achterkomt wat voor stof er in dat ene potje zit.

Dit alles klinkt allemaal een beetje vaag, maar wanneer jullie het werkplan erbij zien en dan vooral het laatste stukje, zal het wel duidelijker worden. Wanneer ik het niet duidelijk genoeg heb geformuleerd, hoor ik het natuurlijk ook graag.
Bijlagen
Versie voor vraag forum.docx
(18.04 KiB) 210 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Juiste etiket op juiste potje zoeken

Bij de lijst met spullen heb je staan dat je ionen nodig hebt. In het magazijn staan geen potjes met ionen.

- Welke stoffen heb je nodig?

Als je twee neerslagen krijgt zul je iets anders moeten proberen.

Twee tips:

- Kijk een naar de stofeigenschappen. Hoe zien de zouten eruit?

- Kun je misschien ergens een gas laten ontwijken?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Juiste etiket op juiste potje zoeken

Bedankt voor uw reactie.

- Ik kan toch wel kiezen uit ionen? Ik heb o.a. bariumchloride en ijzer(II)chloride.

- Ik neem aan dat u doelt op de vijf stoffen waar ik uit kan kiezen. Ik heb even mijn Binas erbij gepakt en in tabel 65B staan de kleuren van enkele chemicaliën. Deze staan er echter niet bij, dus ik weet niet hoe ik daar achter kan komen (naast internet natuurlijk).

- Wat bedoelt u daarmee?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Juiste etiket op juiste potje zoeken

- Op blz. 1 onderaan zeg je dat je Zn2+ toevoegt. Je hebt dus een oplossing van zinkionen nodig.

Hoe maak je een oplossing van Zn2+? Welk potje, of beter welke stof, haal je daarvoor uit het magazijn?

- Ik doel op de vijf stoffen die gegeven zijn. Waar de naam van op een etiket staat.

In binas doel ik op de tabel Eigenschappen van chemicaliën, kleuren van chemicaliën. In mij oude binas is dat 65A.

Kijk eens naar de kleur van Fe2+(aq).

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Juiste etiket op juiste potje zoeken

- Zelf hoef ik geen oplossing van zinkionen te maken, aangezien ik deze door de leraar krijg aangeleverd.

- De kleur van Fe2+ (aq) is lichtgroen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Juiste etiket op juiste potje zoeken

De kleur van Fe2+ (aq) is lichtgroen.
Dus ..... wat weet je dan als je één lichtgroene oplossing hebt?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Juiste etiket op juiste potje zoeken

Margriet schreef: do 31 okt 2013, 11:07
Dus ..... wat weet je dan als je één lichtgroene oplossing hebt?
Dan kan ik dus stellen dat er in die oplossing Fe2+-ionen aanwezig zijn. Datzelfde geldt dan dus voor de situatie op de laatste pagina, met die tabel met tweemaal een rode 's'?

Op grond van alleen deze informatie kan ik niet zeggen welk stof er in het potje zit, immers heb krijg ik twee neerslagreacties:

1. Zn2+(aq) + CO32-(aq) →ZnCO3(aq)

2. Zn2+(aq) + onbekend → onbekend

Naar welk ion moet ik dan kijken om te kunnen bevestigen met welke stof ik te maken heb? Het lastige vind ik dat er een stof is waarvan ik geen idee heb wat het is.

Nogmaals erg bedankt voor uw hulp!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Juiste etiket op juiste potje zoeken

Even terug naar het werkplan.
. Echter is er een extra moeilijkheid bij de praktische uitvoering, want er zal dan een potje bijkomen met een onbekende stof en die stof kan een neerslagreactie veroorzaken. Dat kan dan je bevinden ernstig in de war brengen, aangezien je dan niet meer kan uitsluiten welke stof in dat potje zit, aangezien je door toevoeging van stof X niet één maar twee neerslagreacties hebt verkregen.
Dat klopt, maar het kan ook dat je aan het einde twee potjes overhoudt.
Mijn vraag is dus hoe ik tijdens de praktische uitvoering alsnog mijn werkplan kan doorlopen, ook al krijg ik meerdere neerslagreacties.
Gewoon doorgaan. Als je één neerslag krijgt zet je dat potje opzij, krijg je twee neerslagen dan zet je die twee potjes opzij en dan ga je gewoon door volgens plan.

En ja, het zou ook kunnen dat er twee groene oplossingen bij zijn en dan weet je dus niet welke bij FeCl2 hoort.

Verder heb je geen vijf maar zes oplossingen. Er moet dus in je plan een kolom bij voor de onbekende oplossing totdat deze een neerslag heeft gegeven.

Aan het einde heb je inderdaad nog twee onbekende oplossingen/potjes. Omdat je niet weet om welke oplossingen/potjes dit gaat is het lastig om daar al iets voor te bedenken.

Maar stel om te beginnen dat je met Zn2+ twee neerslagen krijgt. Weet je dan misschien nog een tweede test op CO32- ?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Juiste etiket op juiste potje zoeken

Sorry voor de late reactie.

Er is nog een aantal dingen die ik niet begrijp door de onbekende stof die erbij komt. Zonder die onbekende stof was het natuurlijk een makkelijk verhaal geweest, maar door die onbekende stof raak ik een beetje in de war.

- wat bedoelt u precies met '... maar het kan ook dat je aan het einde twee potjes overhoudt' ?

- u geeft als tip om de neerslagen gewoon even aan de kant te zetten, ook al krijg je twee neerslagen, en volgens plan door te gaan. Maar ik zie nog steeds niet goed voor me hoe dat in zijn werk gaat. Dan verwijs ik opnieuw naar het voorbeeld op de allerlaatste pagina. Daar geef ik aan dat er twee neerslagreacties optreden en ik dus geen uitsluitsel kan geven. Misschien kan ik dan inderdaad wat aan de kleur zien, aangezien we hebben gevonden dat Zn2+ lichtgroen is. U zegt dan weer terecht dat het goed kan zijn dat je tweemaal een lichtgroene oplossing krijgt en op grond daarvan dus ook geen uitsluitsel kan geven. Dan kan ik misschien, zoals u aangeeft, naar CO32- kijken. De kleur daarvan kan ik in de Binas niet vinden, dus dan zou ik het in een andere richting moeten zoeken. Maar welke weet ik niet. Misschien dat ik iets met de dichtheid kan of een indicator toevoegen?

- u zegt: 'Er moet dus in je plan een kolom bij voor de onbekende oplossing totdat deze een neerslag heeft gegeven.' Bedoelt u daarmee wat ik op de laatste pagina heb gedaan met X in de kolom zetten?

Ik realiseer me dat het veel tijd kost om deze vragen te beantwoorden en daarom nogmaals erg veel dank!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Juiste etiket op juiste potje zoeken

Even opnieuw. Je hebt zes potjes, je maakt hiermee zes oplossingen.

Je heb dan oplossingen van :

Na2SO4, Na2CO3, Ca(NO3)2, BaCl2,FeCl2 en X, de onbekende.

Je voegt aan elke oplossing Zn2+toe.

Je krijgt dan zes waarnemeningen (neerslag of geen neerslag).

Als er één neerslag ontstaat dan is dat in de oplossing van.............(welk zout?)

Je gaat dan met vijf oplossingen verder met test 2, de test op sulfaat.

Als er twee neerslagen ontstaan dan is dat in de oplossing van.................. en van.................

Je gaat dan verder met vier oplossingen met de test op sulfaat.

Tot hiermee eens?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Juiste etiket op juiste potje zoeken

Als er één neerslag ontstaat dan is dat in de oplossing van Na2CO3.

Vervolgens ga ik dan in de vijf overgebleven potjes Ba2+toevoegen.

Als er twee neerslagen ontstaan dan bevindt één van die neerslagen zich in ieder geval in het potje met Na2SO4en de andere neerslag in de onbekende / X.

Dan ga ik dus verder met vier oplossingen en voeg ik aan elk Ag+toe.

Als wat ik hierboven heb gezegd klopt/goed heb ingevuld, dan begrijp ik het in ieder geval tot hier.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Juiste etiket op juiste potje zoeken

Als er één neerslag ontstaat (bij test 1) dan is dat in de oplossing van Na2CO3. Vervolgens ga ik dan in de vijf overgebleven potjes Ba2+toevoegen.
Dat is juist.

Als er twee neerslagen ontstaan (bij test 1) dan bevindt één van die neerslagen zich in ieder geval in het potje met Na2SO4en het andere neerslag in de onbekende / X.
Welk zout geeft een neerslag met Zn2+ ?

Dan ga ik dus verder met vier oplossingen en voeg ik aan elk Ag+toe.
Waarom sla je in dit geval test 2 met Ba2+ over?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Juiste etiket op juiste potje zoeken

Sorry, ik keek al verder naar de tweede test. Wanneer ik Zn2+ toevoeg ontstaat er een neerslag door CO32-

En dan moet ik dus inderdaad naar de volgende test en dat is dan Ba2+. Dan volgt pas de test met bariumion.

Tot hier ben ik het eens.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Juiste etiket op juiste potje zoeken

Samenvattend.

Je hebt zes oplossingen.

Je doet hiermee vier testen. Met Zn2+, met Ba2+, met SO42- en met Ag+.

Nu zijn er twee mogelijkheden.

Eerste mogelijkheid:

Bij één test krijg je twee neerslagen.

Bij de andere drie testen krijg je één neerslag.

Er blijft één potje over.

Tweede mogelijkheid:

Bij alle vier de testen krijg je één neerslag.

Er blijven twee potjes over.

Eens?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Juiste etiket op juiste potje zoeken

Eerste mogelijkheid:

Ik zet dus bij de test waar ik twee neerslagen heb, de twee potjes apart en ga door met vier potjes.

Ik doe dan nog drie testen, dus houd één potje over.

Tweede mogelijkheid:

Bij alle vier de testen krijg ik maar één neerslag. Ik heb echter zes potjes, dus dan houd ik twee potjes over.

Ja, volgens mij heb ik hem.

Dan nog even een opmerking: is het niet mogelijk dat ik bij twee testen twee neerslagen krijg of misschien wel bij drie testen? Het is toch in theorie mogelijk dat ik een onbekend stofje krijg dat met bijna alles neerslagen vormt?

Reageer