Springen naar inhoud

maximale stroom kabel

• Log in om te kunnen reageren

stefschulte

stefschulte

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2013 - 10:26

dag,

de maximale toelaatbare stroom wordt ook wel de ampacity genoemd van een kabel. Deze kan bepaald worden met de volgende formule, zie bijlage.

Alle bovenstaande parameters zijn bekend.

Wanneer ik de stroom weet kan ik dus ook de staeady state temperatuur van de geleider bepalen.

Stel dat ik een kabel heb die ongeveer 30 km lang is en de lijnlijn spanning is 150 kV en het vermogen is 150 MW met een cosphi van 0,95.

Welke stroom moet nemen om de geleider temperatuur te bepalen en als de copshi bijv 0,7 wordt verandert dan mijn geleider tempertuur ook?

Bijgevoegde miniaturen

• Untitled.png

Veranderd door stefschulte, 25 oktober 2013 - 10:37

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 oktober 2013 - 12:17

Opmerking moderator :

Verplaatst naar het vakforum voor elektriciteit en magnetisme.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 oktober 2013 - 16:22

Besteed je even wat meer tijd aan je vraag te stellen ;) Ik versta niet wat je bedoelt met

Stel dat ik een kabel heb die ongeveer 30 km lang is en de lijnlijn spanning is 150 kV en het vermogen is 150 MW met een cosphi van 0,95.

Welke stroom moet nemen om de geleider temperatuur te bepalen en als de copshi bijv 0,7 wordt verandert dan mijn geleider tempertuur ook?

1) Stel dat....
Dit verandert niet?
2)Welke stroom...
Wat is er gegeven, wat verandert er, wat zoek je? Deze vraag is niet te begrijpen.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 27 oktober 2013 - 17:53

Yes, de vraag is niet goed geformuleerd. Deze zou kunnen luiden (en ik gok nu een beetje wat je bedoelt, lijnspanning, vermogen, fase en de parameters van de lijn zijn gegeven, daaruit zou de geleider temperatuur moeten volgen):

De parameters van de kabel zijn: ....
a. De kabel is 30 km lang (ik vermoed overigens dat de lengte niet uitmaakt voor de temperatuur). Wat is de geleidertemperatuur als er 150 MW bij een lijnspanning van 150 kV over wordt getransporteerd bij cos(fi) = 0,95?

b. Wat is de geleidertemperatuur als cos(fi) = 0,7 (alle andere parameters blijven gelijk)
Of (algemener) hoe hangt de geleidertemperatuur af van fi (faseverschil stroom en spanning)?

Is de gegeven formule wel de formule die je moet toepassen, de vraag lijkt te gaan over het verband tussen stroomsterkte en geleidertemperatuur en dat is wat anders dan de maximale stroom die er door mag. Dat lijkt me de stroomsterkte bij de maximale geleidertemperatuur.

En wat betekenen die parameters?
Ik zie vier temperaturen en twee dimensieloze λ's: een of andere genormaliseerde warmtegeleidingscoëfficiënt? W heeft de dimensie van vermogen (als R een weerstand is) en Δθ heeft de dimensie van vermogen maal temperatuur. Maar wat betekent het allemaal?

Even zonder rekenen: als cos(fi) kleiner wordt bij hetzelfde getransporteerd vermogen, krijg je grotere zgn. blindstromen die een vermogensverlies veroorzaken. zie http://nl.wikipedia...._φ-compensatie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures