Vraag over het rustmembraanpotentiaal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Vraag over het rustmembraanpotentiaal

In het medical physiology boek van Guyton staat het een en ander uitgelegd maar iets is me niet duidelijk.

Als in een celmembraan alleen Kalium naar buiten zou gaan, dan zou dit stoppen bij -94 mV. De chemische gradiënt wordt dan tegengewerkt door een elektrische gradiënt naar binnen.

Hetzelfde geldt voor Natrium dat de cel in gaat, maar dan is het evenwichtspotentiaal +61 mV.

Dan geldt dat het gemiddelde (zonder de Na/K pomp nog in beschouwing te nemen)-86mV wordt. Als er in theorie geen Na/K pomp zou zijn, zou dit het rustmembraanpotentiaal zijn.

Dit vindt ik raar. Ik snap wel dat dit het gemiddelde is, maar dit kan toch nooit in stand blijven? Doordat het potentiaal negatief is wil Natrium toch juist heel graag naar binnen toe omdat de elektrische gradiënt nu meewerkt? Deze logica begrijp ik niet helemaal... Mijn logica is dat zonder de Na/K pomp dit helemaal niet mogelijk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vraag over het rustmembraanpotentiaal

maar dan verandert ook de chemische potentiaal van het natriumion in de cel - deze stijgt omdat de concentratie in de cel omhoog gaat, wat ongunstig is. Zie hier.
This is weird as hell. I approve.

Reageer