Springen naar inhoud

Vibratie energie berekenen

• Log in om te kunnen reageren

sophie1993

sophie1993

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2013 - 17:15

Hoi allemaal!

Ik ben aan het leren voor een tentamen spectroscopie en kwam niet uit een vraag bij het oefententamen. Vandaar dat ik me bij dit forum heb aangemeld in de hoop dat iemand met hier verder kan helpen!

De vraag:

Het Ramanspectrum van diboraangas wordt opgenomen met een argonlaser die intens groen licht uitrstraalt met een golflengte van 514,0 nm. In het spectrum worden Ramanpieken waargenomen bij 535,9, 565,4 en 590,6nm. Bereken de energieën van de betrokken vibraties en ken deze toe aan vibraties van het diboraanmolecuul.

Ikzelf had in mijn boek de volgende formules gevonden:

dE(foton) = dE(energielevels) en dE(foton)=h*vi.

Waarbij vi gedefinieert wordt als de 'classical frequency of the ith vibration of the molecule'. Ik dacht dus dat ik de golflengte moest omzetten naar de frequentie en dit vervolgens moest vermenigvuldigen met de constante van planck. Dit vervolgens bij alle drie de golflengtes moest doen en dat ik dan tot de drie energieniveaus zou komen. De eerste berekening was dus;

(3*10^8)/(535,9*10^-9) * 6,6*10^-34 = 369,47 * 10^-27 J.

Dit antwoord klopt helaas totaal niet met de antwoorden, dus kan iemand mij misschien vertellen waar ik de fout inga?

Dankjewel!
Groetjes, Sophie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 oktober 2013 - 19:04

Je zegt dat het om Raman gaat, denk eraan dat de getallen die je hier opgeschreven hebt niet de geabsorbeerde frequenties zijn (νi), maar de verstrooide! Helpt dit?
This is weird as hell. I approve.

sophie1993

sophie1993

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2013 - 20:44

Betekent dit dat ik vi kan berekenen door door het verschil in golflengte van de verstrooide golflengtes te bepalen? Want daar tussen zitten alle frequenties die geabsorbeerd worden ipv verstrooid, toch?

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 oktober 2013 - 21:30

je kent de golflengte van de laser, en golflengtes van het verstrooide licht (die uiteraard groter zijn = minder energie). De geabsorbeerde energie is het energieverschil tussen het inkomende en verstrooide licht. Mag je dan het golflengteverschil dan wel het frequentieverschil (of allebei) gebruiken?

sophie1993

sophie1993

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2013 - 12:20

Oké, dus als ik het goed begrijp heb ik niet het verschil in golflengte tussen de pieken nodig, maar het verschil tussen de golflengte van de pieken ten opzichte van de golflengte van het ingestraalde licht?

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 oktober 2013 - 12:30

Ja en nee (het gaat om de frequentie). Zoek anders toch maar eens op hoe Raman werkt (maar gezien je er een examen over hebt zou je dat moeten weten).

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures