Hartoperatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Hartoperatie

In het volgende filmpje ( kun je een hartoperatie 'live' volgen. De hartchirurg geeft hierbij ook uitleg wat hij doet en waarom. Het betreft een kinderhart, waarbij er geen verbinding (hartklep) tussen de rechterboezem en rechterkamer zit (zie 2.30) en dat daardoor de rechterkamer zo klein is dat deze eigenlijk geen functie meer heeft. Nu heb ik aan de hand van dit filmpje 3 vragen. De operatie zelf start ong. in de 6e minuut.

1) Er wordt op 6.30 gezegd dat ze een bepaalde canule van de hart-longmachine (als ik het goed verstaan heb: arteri canule?) moeten ontluchten omdat er anders luchtbelletjes naar de hersenen gaan en daar schade kunnen verrichten (hersenbeschadiging).

Hoe kan het dat een luchtbelletje de hersenen kunnen beschadigen?

2) Op 7.10 en de volgende minuut daarna wordt er gezegd dat het lichaam wordt gekoeld. Waarom doen ze dit? Zodat ze beter kunnen werken vanwege een minder actief hart? De hersenactiviteit is ook minder. Neemt hier dan ook de kans op hersenbeschadiging af?

3) Op 8.20 wordt het hart volledig stil gezet zodat de chirurgen hun werk kunnen uitvoeren. Hierbij knippen ze eerst het tussenschot tussen de rechterboezem en rechterkamer weg, zodat dit één 'grote' ruimte wordt. Ik kan me voorstellen dat dit mogelijk is maar ook bepaalde risico's met zich mee brengt. Daarna zegt de chirurg dat hij de hoofdslagader (in dit geval de aorta) en de longslagader heeft doorgeknipt en dat deze twee uiteindelijk één uitgang gaan vormen voor het hart. Nu vraag ik me af hoe dit gedaan wordt, aangezien het bloed eerst langs de longen moet en dan terug naar de linkerharthelt, waar het bloed met een flinke druk het lichaam in gepompt wordt. Hoe kan één uitgang dan aan deze twee belangrijke voorwaarden voldoen?

Alvast bedankt!
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hartoperatie

Jeronimo schreef: zo 27 okt 2013, 11:57
Hoe kan het dat een luchtbelletje de hersenen kunnen beschadigen?
http://nl.wikipedia....ki/Luchtembolie
Jeronimo schreef: zo 27 okt 2013, 11:57
2) Op 7.10 en de volgende minuut daarna wordt er gezegd dat het lichaam wordt gekoeld. Waarom doen ze dit? Zodat ze beter kunnen werken vanwege een minder actief hart? De hersenactiviteit is ook minder. Neemt hier dan ook de kans op hersenbeschadiging af?
Het metabolisme van het lichaam gaat omlaag. Hierdoor is minder zuurstof gewenst en daardoor zal het hart minder snel kloppen. Ook de hersenen hebben inderdaad minder zuurstof nodig en kunnen langer overleven zonder de aanvoer van zuurstof. Daarom zit het koelen van patiënten ook in het post-reanimatie protocol.
Jeronimo schreef: zo 27 okt 2013, 11:57
3) Op 8.20 wordt het hart volledig stil gezet zodat de chirurgen hun werk kunnen uitvoeren. Hierbij knippen ze eerst het tussenschot tussen de rechterboezem en rechterkamer weg, zodat dit één 'grote' ruimte wordt. Ik kan me voorstellen dat dit mogelijk is maar ook bepaalde risico's met zich mee brengt. Daarna zegt de chirurg dat hij de hoofdslagader (in dit geval de aorta) en de longslagader heeft doorgeknipt en dat deze twee uiteindelijk één uitgang gaan vormen voor het hart. Nu vraag ik me af hoe dit gedaan wordt, aangezien het bloed eerst langs de longen moet en dan terug naar de linkerharthelft, waar het bloed met een flinke druk het lichaam in gepompt wordt. Hoe kan één uitgang dan aan deze twee belangrijke voorwaarden voldoen?
Nee, ze knippen het tussenschot tussen rechter en linker atrium weg.

Even een schematisch overzicht:

A = vena cava inferior

B = vena cava superior

C = rechter atrium

D = rechter ventrikel, niet functioneel (daarom zwart)

E = arteria pulmonalis vóór operatie en niet functioneel (daarom zwart)

F = verwijde foramen ovale

G = linker atrium

H = linker ventrikel

I = arteria pulmonalis ná operatie

J = aorta

K = longvaatbed

L = venae pulmonales

Afbeelding

De rechter ventrikel bestaat bij haar niet (althans is minimaal aanwezig), dit houdt in dat de desbetreffende longslagader die daaruit ontspringt nutteloos is. Patiënte leeft dus volledig op het foramen ovale en ductus van Botalli (niet weergegeven) waardoor alsnog zuurstofarmbloed door de longen geoxygeneerd kan worden.

Wat ze doen is het foramen ovale verwijden (ofwel het tussenschot helemaal wegknippen), waardoor meer bloed van het rechter atrium naar linker atrium kan. De longslagader wordt verplaatst naar de linker ventrikel (E > I). Als de linker ventrikel dan samentrekt gaat er zowel bloed naar de longen om geoxygeneerd te worden, als naar het lichaam. Daarom heb ik het bloed in de linker circulatie ook paars getekend, omdat het gaat om gemengd bloed.

Niet alle bloed (wat normaal het geval is) gaat eerst via de longen, maar een deel zal via de aorta het lichaam ingaan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Hartoperatie

Wat ze doen is het foramen ovale verwijden (ofwel het tussenschot helemaal wegknippen), waardoor meer bloed van het rechter atrium naar linker atrium kan. De longslagader wordt verplaatst naar de linker ventrikel (E > I). Als de linker ventrikel dan samentrekt gaat er zowel bloed naar de longen om geoxygeneerd te worden, als naar het lichaam. Daarom heb ik het bloed in de linker circulatie ook paars getekend, omdat het gaat om gemengd bloed.

Niet alle bloed (wat normaal het geval is) gaat eerst via de longen, maar een deel zal via de aorta het lichaam ingaan.
Een soort van uitgebreid 'embryohart' dus?!

Ik begreep dat ze dus een shuntbloedvat gebruikten om de aorta en de longslagader met elkaar te verbinden als 1 uitgang, want zo kun je de bloeddruk verlagen van het bloed naar de longen, maar ik kon me niet voorstellen dat er ook een deel zuurstofarm bloed werd doorgepompt, want dat is bij haar toch wel een significante hoeveelheid, lijkt me?!

Al met al operatie geslaagd, maar ik denk dat ze zal er nog altijd problemen van zal ondervinden, vooral op het gebied van sport?!
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hartoperatie

Jeronimo schreef: zo 27 okt 2013, 13:35
Een soort van uitgebreid 'embryohart' dus?!
Ja, een soort van persisterende foetale circulatie, maar dan wat geoptimaliseerd.
Jeronimo schreef: zo 27 okt 2013, 13:35
Al met al operatie geslaagd, maar ik denk dat ze zal er nog altijd problemen van zal ondervinden, vooral op het gebied van sport?!
Dat vermoed ik ook. Haar arteriële zuurstofsaturatie zal altijd lager zijn in vergelijking met de normale populatie. Dat levert in rust geen problemen op, maar zo gauw het lichaam veel zuurstof nodig heeft (flink sporten), dan zal zij het minder lang volhouden.

Andere opties zijn er helaas niet. Je mist immers een ventrikel. De linker ventrikel opdelen in 2 is geen optie (dus een kunstmatige rechter maken uit de linker), want dan is je ejectiefractie veel te klein.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Hartoperatie

Als een patiënt aan een open verbinding tussen de linker- en rechterboezem van het hart lijdt en daaraan geopereerd moet worden, hoe wordt dat dan aangegeven in de medische term? Ik bedoel dus echt de professionele term die hiervoor gebruikt wordt door artsen onderling.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hartoperatie

Sluiten van het patent foramen ovale...

Wellicht hebben hartchirurgen een speciale term hiervoor (meest waarschijnlijk een afkorting van bovenstaande in het Engels), maar dit begrijpt iedereen (zo vond ik al de term ASD closure).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer