Veiligheid AlCl3

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 59

Veiligheid AlCl3

Ik heb een ongelukje gehad met AlCl3

Tijdens het schoonmaken van mijn werkplek ben ik een pot aluminiumchloride tegengekomen, met een aanslag aan de buitenkant op de dop. Deze is aangeschaft door mijn voorganger op werk. Om te kijken of deze aanslag AlCl3 was, wilde ik de pot openmaken om het te vergelijken. Toen ik de dop draaide kwam er meteen een grote, hete wolk rook uit de fles blazen. Er stond best veel druk op. Ik heb direct mijn adem ingehouden, de pot dichtgedraait, ventilatie aangezet en daarna de risico's opgezocht. Lijkt mij niet giftig, maar wel gevaarlijk (veroorzaakt brandwonden).

Zijn er nog dingen waarmee ik rekening moet houden i.v.m. veiligheid? Wat doe ik nu met de pot? Hij staat tijdelijk in een bak in de zuurkast. Ik droeg geen bril of jas tijdens het schoonmaken (stom!). Wat zou het veroorzaakt kunnen hebben? Ik ruik geen chloor.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Veiligheid AlCl3

Als dat watervrije aluminiumchloride is geweest, heeft ie in de loop der jaren (?) water aangetrokken waardoor er zoutzuurgas en aluminiumhydroxide is ontstaan. Dat is dus inderdaad geen leuk gas.

Ik denk dat je die pot nu wel kan weggooien nu de druk eraf is, laat de deksel een beetje openstaan. Bruikbaar aluminiumchloride is het in ieder geval niet meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Veiligheid AlCl3

Dat laatste weet je niet. Als er een kleine hoeveelheid vocht in is gekomen en de fles is daarna goed afgesloten geweest, kan het zomaar zo zijn dat maar een klein gedeelte van het aluminiumchloride is weggereageerd. Afhankelijk van de gewenste toepassing kan de rest dan nog prima bruikbaar zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer