stoomgenerator voor stoomdestilatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 19

stoomgenerator voor stoomdestilatie

Hallo allemaal

Voor het verkrijgen van bepaalde componenten uit specerijen zoals kruidnagel maar ook bij andere beproevingen bij organische chemie wordt er gebruik gemaakt van stoomdestilatie. Inweze is dit ook te bewerkstelligen door een standaard destilatieopstelling waarbij je continue het waterniveau aanvult en dan destileerd. Echter wanneer er gebruik gemaakt wordt van een stoomgenerator dan gaat het proces veel sneller omdat er dan naast het aan de kookgebrachte bv kruidnagel-water mengsel er stoom aan wordt toegevoegd waardoor de hoeveelheid warmte veel groter is dan wat je kan bereiken met alleen een verwarmingsmantel. Het totale destilatieproces is dan vaak tot de helft in te korten. Wij gebruikte hiervoor altijd de Dampfgenerator 1500 van Buchi echter dit apparaat wordt niet meer gemaakt. Ook is revisie niet mogelijk omdat de electrode waaraan de stoom ontstaat versleten zijn en niet meer verkrijgbaar zijn.Daarom zijn we op zoek naar een ander type stoomgenerator. Het voordeel van de generator die we hadden was dat er een constante stroom was van een bepaalde hoeveelheid stoom. Ik heb al op internet lopen zoeken maar ik kan daar geen vergelijkbaar produkt vinden. Er zijn complexere systemen in de handel, ook bij Buchi maar die zijn veel te specifiek (het is bijvoorbeeld niet mogelijk om vaste stoffen te stoom destileren). Wie weet een oplossing.

Groet Andre Instructeur aan de Hogeschool Rotterdam

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: stoomgenerator voor stoomdestilatie

Als je op de wikipediapagina over stoomdestillatie kijkt zie je dat de stoomgenerator daar ook als een vat staat afgebeeld, met een systeem om de druk van de stoom te kunnen aflezen en continu te houden. Zo'n opstelling is voor jullie niet acceptabel? Of is dat al moeilijk te realiseren?

De snelheidswinst bij de stoomdestillatieopstelling komt denk ik eerder door een grote gasstroom dan door een grotere warmteaanvoer.

Berichten: 19

Re: stoomgenerator voor stoomdestilatie

Hallo

Op wiki staat inderdaad een handige tekening. Het is echter de vraag of de stoom daarmee makkelijk te regelen valt. Zo'n opstelling moet met minimaal toezicht blijven draaien. Ik heb zelf al een gif plaatje op het internet gevonden maar dat vind ik teveel gehannes. Liefst een apparaat dat ik zo uit de kast kan trekken en aan kan sluiten. Ik heb als vb de handleiding van de dampfgenerator van Buchi (vrij vertaald) bijgesloten. Mischien dat iemand dat op ideeen brengt. Als iemand een bedrijf weet waar ik de electrodes kan laten namaken ben ik ook al uit de brand. Buchi levert dit onderdeel niet meer. Echter dat zijn lapmiddelen. De voorbeelden die wiki aanhaalt zijn handig maar waar vind ik zo'n apparaat.
Bijlagen
stoom2.doc
(255.5 KiB) 509 keer gedownload
stoom.doc
(1.78 MiB) 269 keer gedownload
orgPD4.gif
orgPD4.gif (14.39 KiB) 409 keer bekeken

Berichten: 391

Re: stoomgenerator voor stoomdestilatie

De elektroden zijn plaatjes roestvast staal.

Kijk bij zelfbouwsels uit!

Bij de Buchi's staat op de elektroden gewoon 240 volt !!

Reageer