[biologie] Transport van zuurstof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Transport van zuurstof

Het transport van zuurstof gaat d.m.v. binding tussen een zuurstofmolecuul (O2) en hemoglobine (Hb) in de rode bloedcellen. Hierdoor ontstaat oxyhemoglobine (HbO2). De evenwichtsreactie zie je hieronder op de afbeelding (eerste reactie). Nu komt hierbij ook warmte vrij als de reactie naar rechts beweegt, dus als er veel hemoglobine en zuurstof aanwezig is wordt er oxyhemoglobine gevormd.

Nu vroeg ik mij af, wanneer de reactie omgedraaid wordt (dus wanneer er veel oxyhemoglobine is en veel warmte (bijv. bij het sporten)) of je die warmte dan weer verliest en dat je lichaam dan weer afkoelt? Lijkt me logisch van wel maar ik weet het niet zeker...
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (87.34 KiB) 459 keer bekeken
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Transport van zuurstof

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Transport van zuurstof

De oxyhemoglobine dissociatiecurve schuift naar rechts bij een toename in temperatuur, waardoor Hb minder affiniteit heeft met O2 en je weer meer ongebonden hemoglobine krijgt..

Het afkoelen van het lichaam staat hier los van en vindt plaats door transpiratie e.d.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Transport van zuurstof

Bedankt voor de reactie! Begrijp ik het goed dat er dus geen warmte in gaat of vrijkomt, maar dat de temperatuur alleen een rol speelt in de zuurstofverzadiging van hemoglobine?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Transport van zuurstof

Ik heb gevonden dat het wel een exotherme reactie is, maar dit zal niet leiden tot een significante opwarming van het lichaam.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Transport van zuurstof

Ik vond vandaag ook nog dat de warmte wel vrij kan komen in bijv. beenspieren in actie door dissimilatie. Eerst gaat de evenwichtsreactie van 'O2 + Hb <--> HbO2 + warmte' naar links zodat er zuurstof vrijkomt voor de spier, zodat er dissimilatie kan plaatsvinden. Er gaat bij de reactie warmte verloren binnen het bloed. Deze warmte speelt wel een rol in de opwarming van de binnenstromende lucht door bloedvaten in het neusslijmvlies. Vervolgens komt er bij dissimilatie ook warmte vrij in de spier en deze warmte speelt wel een rol in de opwarming van het lichaam. Deze warmte wordt overigens ook getransporteerd door het bloed en verdeeld over het hele lichaam (vanwege het handhaven van het homogeen en constant intern milieu).

Kortom, er kan wel warmte vrijkomen of verloren gaan door de evenwichtsreactie, maar dit zal inderdaad niet een significant aandeel hebben in het opwarmen of afkoelen van het lichaam.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Transport van zuurstof

Jeronimo schreef: do 31 okt 2013, 22:31
Kortom, er kan wel warmte vrijkomen of verloren gaan door de evenwichtsreactie, maar dit zal inderdaad niet een significant aandeel hebben in het opwarmen of afkoelen van het lichaam.


Exact.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 3

Re: Transport van zuurstof

Hoi!
 
In het eerste bericht wordt genoemd dat bij de vergelijking H+ + HbO2 <-> O2 + HHb, de reactie naar links exotherm is. Zijn er internetbronnen bekend waarin deze informatie letterlijk wordt gegeven, zodat ik dit kan verwerken in een verslag?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Transport van zuurstof

Onder andere hier:
 
'The exothermic oxygenation reaction...'
 
Bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6469813
 
Dit valt ook te berekenen, maar daarvoor kun je het beste in het scheikundeforum zijn; waaróm die reactie exotherm is. Op zich wel interessant.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer