Drukverlaging in compressortank

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Drukverlaging in compressortank

Stel je bouwt druk op met een compressor in een tank.

De druk wordt bijvoorbeeld 4 bar. Als je vervolgens lucht laat ontsnappen zal de druk in de tank dalen, laten we zeggen naar 2 bar.

Als je de formule p*V=n*R*T hier op toepast zou je zeggen: de druk neemt af en het volume in de tank is gelijk en aangezien R altijd constant is zal n lager worden (je laat immers een aantal mol lucht ontsnappen). Maar omdat P*V/T ook altijd constant is zal de temperatuur toch ook afnemen?

Mijn vraag is hoe rekenen ik uit hoeveel n afneemt en hoeveel T afneemt Of geldt de algemene gaswet niet meer als je lucht laat ontsnappen en het systeem dus niet meer gesloten is?

Met vriendelijke groet,

Joop

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Drukverlaging in compressortank

De druk wordt bijvoorbeeld 4 bar. Als je vervolgens lucht laat ontsnappen zal de druk in de tank dalen, laten we zeggen naar 2 bar.

Als je de formule p*V=n*R*T hier op toepast zou je zeggen: de druk neemt af en het volume in de tank is gelijk en aangezien R altijd constant is zal n lager worden (je laat immers een aantal mol lucht ontsnappen).
Klopt, als je het aantal gasdeeltjes halveert, n wordt half zo groot, dan wordt de druk ook half zo groot. Tenminste als V en T gelijk blijven.
Maar omdat P*V/T ook altijd constant is zal de temperatuur toch ook afnemen?
P*V/T is constant geldt alleen voor een bepaalde hoeveelheid gas, dus als n gelijk blijft. P*V/T is immers gelijk aan: n*R

Berichten: 2

Re: Drukverlaging in compressortank

Margriet schreef: di 29 okt 2013, 13:32
Klopt, als je het aantal gasdeeltjes halveert, n wordt half zo groot, dan wordt de druk ook half zo groot. Tenminste als V en T gelijk blijven.
Maar T blijft (denk ik) niet gelijk. De temperatuur zal toch ook dalen aangezien gecomprimeerde lucht aanzienlijk warmer is dan atmosferische lucht. met de lucht die je dan laat wegstromen gaat toch ook eenhoeveelheid warmte mee. Mijn vraag is dus hoe verandert de temperatuur en hoe verandert n bij een drukverlaging. Is dat te berekenen?

Joop

Berichten: 12.262

Re: Drukverlaging in compressortank

https://en.wikipedia.org/wiki/Adiabatic_process zegt eigenlijk alles wel.

Feitelijk gebeurd er bij wat je beschrijft het omgekeerde vergeleken met het warm worden van de lucht in bijv een fietspomp als je de zuiger naar beneden drukt maar de slag afsluit zodat er geen lucht ontsnapt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Drukverlaging in compressortank

Joop Meloen schreef: di 29 okt 2013, 14:02
met de lucht die je dan laat wegstromen gaat toch ook eenhoeveelheid warmte mee.


De warmte energie wordt gehalveerd, maar omdat er ook nog maar de helft massa overblijft...

Reageer