[natuurkunde] Mechanica vraagstuk goederenlift

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8

Mechanica vraagstuk goederenlift

karretje.png
karretje.png (4.26 KiB) 170 keer bekeken
De vraag gaat dus over een goederenlift en voor het eerste deelaspect moet ik een vrijlichaamsdiagram maken van het karretje en de krachten berekenen in beide wielen.

Gegeven over het karretje is: "Op de ladderbalk loopt een wagentje met een massa van 45 kg. In de bestudeerde situatie bevindt het laagste wiel E van het wagentje zich op 6m van het voetpunt van de ladderbalk A. De inzet in de figuur geefd de ligging van het massacentrum G van het wagentje weer in een assenstelsel dat is geörienteerd volgens de horizontale en de verticale. Op het wagentje ligt een last ter grootte van 200kg. De inzet in de figuur geeft de plaats aan waar het gewicht van de last ingrijpt. Er is geen wrijving in de wielen van het wagentje. De hoek van de ladderbalk ten opzichte van de horizontale is 30°. In I is een touw bevestigd dat via een wiel aan de bovenkant van de ladderbalk naar een motor beneden wordt geleid."

Hetgeen ik al heb geprobeerd;

H = 0 ex- 2000N ey

G = 0 ex- 450N ey

E = FE* (cos α ex + sin α ey)

F = FF* (cos α ex + sin α ey)

I = FI* (cos α ex + sin α ey)

Dus aangezien het krachtenevenwicht dan 0 zou moeten zijn zou dus het volgende gelden:

H + G + E + F + I = 0

waaruit je dan kan afleiden dat:

FE + FF + FI = 0

FE + FF + FI = 2450N / sinα = 4900N

En dit is strijdig.

Kan iemand mij mijn fout uitleggen / verderhelpen?

Dank bij voorbaat,

Jef

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Mechanica vraagstuk goederenlift

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik van je (wijze van) aanpak niet veel begrijp, en ook je notatie volg ik niet. Dus de fout in je redenering kan ik niet aanwijzen.

Als je naar een krachtenevenwicht zoekt ben je volgens mij niet veel door te stellen dat Fe +Ff +Fl = 0 en dat soort uitspraken.

Ik zou dan eerder zoeken naar FE,y + FF,y + FG,y + FH,y + FI,y = 0 en een dergelijke vergelijking voor FE,x etc.

Verder zul je bijvoorbeeld met momenten moeten gaan werken, want dat gaat ook in evenwicht moeten zijn, en gaat bijvoorbeeld moeten leiden tot een vaststelling hoeveel van het gewicht van H gedragen wordt door wiel E en hoeveel door wiel F. Dat herken ik ook nergens in je notatie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer