Springen naar inhoud

anorganische chemie

• Log in om te kunnen reageren

Choco__

Choco__

• >250 berichten
  • 932 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2013 - 14:14

ik moet de vormingreactie vinden van tricalciumdifosfaat:
dit heb ik:

2Ca3(PO4)2--> 3CaO+ 2PO4

Maar dan kloppen de coefficienten niet, weet iemand hoe te veranderen in het juiste aub?

Veranderd door Fuzzwood, 30 oktober 2013 - 14:32
Verplaatst vanuit scheikunde + prefix aangepast

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2013 - 14:26

Wat is de tekst van de opgave?

Opmerking moderator :

Zoals je in eerdere topics is vermeld is Wetenschapsforum.nl GEEN huiswerkmachine. Verder zou het je staan eerder gemaakte modopmeldingen ter harte te nemen.

Choco__

Choco__

• >250 berichten
  • 932 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2013 - 17:26

Maak de vormingreactie van tricalciumfosfaat.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2013 - 17:38

Geen énkele context rond die vraag? Geen uitgangsstoffen gegeven? Waar je die tricalciumfosfaat van moet gaan "maken"? Uit apatiet of zo? of uit calciumoxide en fosforzuur? Want je kunt het lastig uit de blauwe lucht halen, en ze verwachten vast niet van middelbare scholieren dat ze zelf gaan verzinnen uit welke grondstoffen ze zo'n stofje gaan maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jeronimo

Jeronimo

• >250 berichten
  • 518 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 oktober 2013 - 18:08

Want je kunt het lastig uit de blauwe lucht halen, en ze verwachten vast niet van middelbare scholieren dat ze zelf gaan verzinnen uit welke grondstoffen ze zo'n stofje gaan maken.

Sommige docenten houden van moeilijke inzichtsvragen :P

HelaasÖ :(

Veranderd door Jeronimo, 30 oktober 2013 - 18:09

"Natural forces within us are the true healers of disease. Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity."
Hippocrates van Kos

Choco__

Choco__

• >250 berichten
  • 932 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2013 - 18:12

Ik heb de reactie al gemaakt in het begin maar de coŽfficiŽnten kloppen niet aan elke kant dus zou iemand mij daarmee kunne helpen?????

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2013 - 18:23

Probleem is dat je in die reactie geen tricalciumfosfaat vormt maar het uit elkaar haalt.

maar als je het puur op evenwicht wil gooien, zonder belang bij de vraag of zo'n reactie ook werklijk bestaat:

begin zonder coëfficienten

Ca3(PO4)2--> CaO+ PO4

maak met behulp van coëfficiënten Ca kloppend

Ca3(PO4)2--> 3CaO+ PO4

Maak nu P kloppend:

Ca3(PO4)2--> 3CaO+ 2PO4

Nou nog O kloppend maken, maar dat lukt niet met alleen deze reactieproducten of uitgangsstoffen, rechts heb je 3 O-tjes meer dan links. Je zult er dus rechts nog een extra stof bij moeten halen waaruit je voldoende O kan halen. Want alleen Ca3(PO4)2 extra nemen lost je probleem niet op: Alle O links is nodig voor de gevormde PO4 rechts, en het vraagt alleen maar nóg meer O voor meer CaO........
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Choco__

Choco__

• >250 berichten
  • 932 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2013 - 18:26

Ik snapte gewoon niet hoe je het gelijk kon maken maar dat gaat dus niet wel raar maar toch bedankt!!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2013 - 18:29

Ik snapte gewoon niet hoe je het gelijk kon maken maar dat gaat dus niet wel raar maar toch bedankt!!

Wie heeft je dan gezegd dat je Ca3(PO4)2--> CaO+ PO4 in deze vorm kloppend kon maken? je hebt deze toch zelf bedacht, want je wist toch niks meer dan de vraag dat je een vormingsreactie voor tricalciumfosfaat moet opstellen?

Choco__

Choco__

• >250 berichten
  • 932 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2013 - 18:31

Nee maar ik moest 3 dingens doen nl.: 1) formule2) vormingreactie 3) gedrag in water en de tweede snapte ik alleen ni drm vroeg. Ik het

Van tricalciumdifosfaat

Jeronimo

Jeronimo

• >250 berichten
  • 518 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 oktober 2013 - 18:38

Je kunt op Wikipedia genoeg vinden over hoe tricalciumfosfaat gevormd kan worden (althans, wat de reactieformules zijn)! In dit geval zou je fosforzuur (H3PO4) nodig hebben.

Overigens, tricalciumfosfaat kun je ook gewoon zo vormen: 3 Ca + 2 PO4 --> Ca3(PO4)2. Als je dan even je BiNaS openslaat op tabel 45A zie je dat dit zout slecht oplosbaar is in water (minder dan ca. 0,01 mol per liter). Opdracht af.

http://nl.wikipedia..../Calciumfosfaat
http://nl.wikipedia....wiki/Fosforzuur

Veranderd door Jeronimo, 30 oktober 2013 - 18:38

"Natural forces within us are the true healers of disease. Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity."
Hippocrates van Kos

Choco__

Choco__

• >250 berichten
  • 932 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2013 - 18:44

Bedankt Maar wij doen da zo me formules van de oxiden, hydroxiden zuren en zouten dus ik denkt ni dat da gesplitst kan

Zo hebbe wij geleerd: metaalzout= metaaloxide+nietmetaaloxide.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2141 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 oktober 2013 - 18:57

Zo hebbe wij geleerd: metaalzout= metaaloxide+nietmetaaloxide.

Je kunt een zout maken uit een metaaloxide en een niet-metaaloxide.

Het metaal is hier Ca.

Het oxide van Ca is CaO.

Het niet-metaal is P.

Het oxide van P is niet PO4

Wat is wel de formule van het oxide van P?

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2460 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2013 - 20:14

Als je dan even je BiNaS openslaat op tabel 45A zie je dat dit zout slecht oplosbaar is in water (minder dan ca. 0,01 mol per liter). Opdracht af.

Choco_ komt volgens mij uit Vlaanderen en zal dus waarschijnlijk niet met Binas bekend zijn.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Choco__

Choco__

• >250 berichten
  • 932 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2013 - 22:04

Ja is waar

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures