Hoe kan je minder snel oud worden door tijd?

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Hoe kan je minder snel oud worden door tijd?

Hallo iedereen ik heb een vraag. Hoe sneller je gaat, hoe langzamer je tijd verloopt. Dit klopt, toch? Voor jouw gaat de tijd langzamer dan die op aarde. Je zou hier echt veel van merken als je met 99% van de lichtsnelheid gaat. Dat zou betekenen wanneer je terugkomt, en je zou een tweelingbroer hebben (denk aan de tweelingparadox) je jonger zou zijn dan je broer. Maar nu mijn vraag: Hoe kan je in hemelsnaam minder snel oud worden door tijd?! Iedereen zegt wel: ja de tijd gaat toch langzamer dus je verouderingsproces ook, maar ik wil weten: wat bepaald dat je cellen minder snel oud worden? Welke reactie ontstaat er zodat mijn cellen van mijn lichaam vertragen met het verouderingsproces alleen maar omdat ik sneller ga? Want echt niemand kan precies uitleggen wat tijd is: tijd is volgens mij gewoon een periode waarin verschillende atomen/stoffen/materie op elkaar reageren en meer niet. Zolang niemand in deze wereld antwoord kan geven waarom ik minder snel oud wordt alleen maar door snelheid die de tijd vertraagt vind ik die hele relativiteitstheorie maar flut. Met vriendelijke groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Hoe kan je minder snel oud worden door tijd?

Zolang niemand in deze wereld antwoord kan geven waarom ik minder snel oud wordt alleen maar door snelheid die de tijd vertraagt vind ik die hele relativiteitstheorie maar flut.
We nemen in je lichaam eens 2 soorten fenomenen.

Stel fenomeen 1: de chemische reactie A+B->C duurt normaal 1 milliseconde

Stel fenomeen 2: de elektrische impuls van je ruggemerg naar je hersenen duurt normaal 1 milliseconde

Als je reist met de snelheid van 0,86c (86% van de snelheid van het licht), dan duurt 1 milliseconde in jouw lichaam 2 milliseconde op aarde. Fenomeen 1 in jouw lichaam duurt op aarde dus 2 milliseconden, en fenomeen 2 ook.

Als je na je lange reis dus terug komt, ben je voor de aarde maar half zo veel veroudert, alle chemische reacties in je lichaam gingen namelijk half zo snel. Voor de aarde ging alles trager. Je dacht ook trager na, je kon trager schrijven, spreken, tennissen, alles. Alle reacties in je lichaam gingen namelijk maar half zo snel in aardetijd.

In jouw tijd heb je helemaal niets gemerkt, en voor jou was het net omgekeerd. Jij vond dat de aarde dubbel zo snel begon te spreken, denken, tennissen, alles. Daarom dat voor jou de aarde dubbel zo snel verouderd was.

Het is dus een erg logische theorie, want hoe je er ook tegenaan kijkt, iedereen ziet hetzelfde gebeuren, maar om een andere reden. Jij vindt dat de aarde versnelt was, terwijl de aarde vindt dat jij vertraagd geweest bent. Allebei heb je gelijk.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Hoe kan je minder snel oud worden door tijd?

@317070

Oke, dat snap ik, maar waarom ging alles half zo snel? en voor mij op aarde alles 2 x zo snel? Ik zie dat je mijn vraag snapt, maar ik wil weten waarom die reacties half zo snel gaan. Tijd is niet iets wat je over iemand heen kan gieten toch? Tijd bestaat niet uit deeltjes, ofwel? Volgensmij kan een reactie, wat voor reactie dat ook is, alleen maar plaats vinden wanneer een deeltje op een ander deeltje reageert, en dat betekend dat als mijn hele lichaam 2 x zo langzaam verouderd, er wel iets moet zijn dat daar voor zorgt. En niet omdat toevallig mijn klok wat langzamer loopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Hoe kan je minder snel oud worden door tijd?

Een chemische reactie behelst altijd deeltjes die bewegen en botsen. Ook voor die deeltjes loopt de klok langzamer en vervormt de ruimte.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Hoe kan je minder snel oud worden door tijd?

Marko schreef: do 31 okt 2013, 09:23
Een chemische reactie behelst altijd deeltjes die bewegen en botsen. Ook voor die deeltjes loopt de klok langzamer en vervormt de ruimte.


Oke, hier kom ik al wat verder mee van het snappen van mijn mysterie. Dus als ik het goed heb, doordat ik sneller ga worden de deeltjes en cellen van mijn lichaam beïnvloed? En dat is waarom ik langzamer oud wordt? En waarom reageren die deeltjes dan op snelheid, is dat ook bekend? (Sorry allemaal, ik ben een erg nieuwsgierig ingesteld persoon, dat is waarom ik al die vragen stel)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Hoe kan je minder snel oud worden door tijd?

Als jij sneller gaat, dan gaan alle deeltjes waaruit jij bestaat net zo goed sneller.

Voor alles geldt dat wanneer het een bepaalde snelheid heeft ten opzichte van een ander voorwerp, de tijd er anders voor verloopt.

Het is dus niet zozeer jouw klok, maar de klok die zo loopt. En de deeltjes waaruit jij bestaat hebben zich net zo goed aan die klok te houden als jijzelf.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Hoe kan je minder snel oud worden door tijd?

Dus eigenlijk beschrijft de relativiteitstheorie een illusie want voor de waarnemers is het anders maar de tijd blijft gelijk?

Berichten: 7.068

Re: Hoe kan je minder snel oud worden door tijd?

Nee. Relativiteit zegt dat waar en wanneer niet eenduidig beschreven zijn. Dezelfde gebeurtenissen vinden plaats in verschillende stelsels op andere plaatsen en tijden. Je kunt het dus niet hebben over een moment in de tijd tenzij je erbij vertelt in welk stelsel dit moment wordt vastgesteld. Er is niet zoiets als 'de tijd'.

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Hoe kan je minder snel oud worden door tijd?

EvilBro schreef: do 31 okt 2013, 15:57
Nee. Relativiteit zegt dat waar en wanneer niet eenduidig beschreven zijn. Dezelfde gebeurtenissen vinden plaats in verschillende stelsels op andere plaatsen en tijden. Je kunt het dus niet hebben over een moment in de tijd tenzij je erbij vertelt in welk stelsel dit moment wordt vastgesteld. Er is niet zoiets als 'de tijd'.


Een blaadje valt om 12:57:45 op de grond. Dat is materie, die materie raakt andere materie aan. Het kan toch niet zo zijn dat dat blaadje op een ander moment valt dan dat het door 1 persoon is waargenomen, dan zou hij 2 keer op de grond vallen, namelijk om 12:57:45 en bijvoorbeeld om 12:59:45, en dat is niet mogelijk want de atomen hebben zich al los gemaakt van de tak. Deze theorie zou heel de wetenschap tegenspreken is het niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Hoe kan je minder snel oud worden door tijd?

Nee, relativiteit zegt dan dat wat de een ziet als 12:57:45, voor de ander 12:59:45 kan zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7.068

Re: Hoe kan je minder snel oud worden door tijd?

Deze theorie zou heel de wetenschap tegenspreken is het niet?
Je weet dat dit niet het geval is en toch zoek je de fout niet bij jezelf. Ik verwijs je naar mijn advies: Schuif niet de schuld af op anderen, maar neem zelf verantwoordelijkheid en verdiep je in de materie.

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Hoe kan je minder snel oud worden door tijd?

Marko schreef: do 31 okt 2013, 16:11
Nee, relativiteit zegt dan dat wat de een ziet als 12:57:45, voor de ander 12:59:45 kan zijn.


Dus eigenlijk veranderen we alleen de tijd van het punt waarop het blaadje valt en niet de positie? Eigenlijk zou je het dus zo moeten stellen dat bij de relativiteitstheorie altijd de tijd verandert en niet de positie van een bepaald object? Hoe zit dat met het korter worden van een liniaal? Wordt die liniaal in werkelijkheid kleiner? Ongelooflijk....

Berichten: 7.068

Re: Hoe kan je minder snel oud worden door tijd?

Dus eigenlijk veranderen we alleen de tijd van het punt waarop het blaadje valt en niet de positie?
Nee...

Verdiep je in de materie...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Hoe kan je minder snel oud worden door tijd?

Relatividaan schreef: do 31 okt 2013, 16:24
Dus eigenlijk veranderen we alleen de tijd van het punt waarop het blaadje valt en niet de positie?


Nee, wat verandert is de manier waarop je tijd meet (en afstand). De gebeurtenis zelf verandert niet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Hoe kan je minder snel oud worden door tijd?

Marko schreef: do 31 okt 2013, 16:41
Nee, wat verandert is de manier waarop je tijd meet (en afstand). De gebeurtenis zelf verandert niet.


Ik citeer: "de gebeurtenis zelf verandert NIET", ofterwijl, tijd van vallen en de positie waarop het blaadje valt staan VAST. Alleen de manier waarop we het meten, zowel afstand en tijd verandert. Dus bestaat er wel een werkelijkheid. Iedereen hier spreekt elkaar tegen?

Reageer