Springen naar inhoud

Wanneer schrijf je houd en houdt (met T,D of DT)

• Log in om te kunnen reageren

Ik-kan-het-wel

Ik-kan-het-wel

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2013 - 23:02

Beste mensen,

Omdat ik dit jaar mijn examens Nederlands mooi wil afsluiten zonder herkansingen, probeer ik mij goed te verdiepen in taalverzorging met T, D en DT's, wanneer schrijf ik nou "houd" of "houdt"?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kwam niet echt duidelijk hierop.
Alvast hartelijk dank iedereen.

Met vriendelijke groet,

Ik-kan-het-wel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2013 - 23:12

Houd is stam, dus Ik houd is taalkundig correct, al wordt de d over het algemeen weggelaten. De 2e persoon vereist een stam + t, dus dat wordt jij/hij/zij houdt.

dt is overigens geen uitgang, maar komt van persoonsvormen wiens stam eindigt op een d, dus bijvoorbeeld houden en worden.

Ik-kan-het-wel

Ik-kan-het-wel

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2013 - 23:18

Houd is stam, dus Ik houd is taalkundig correct, al wordt de d over het algemeen weggelaten. De 2e persoon vereist een stam + t, dus dat wordt jij/hij/zij houdt.

dt is overigens geen uitgang, maar komt van persoonsvormen wiens stam eindigt op een d, dus bijvoorbeeld houden en worden.

Beste Fuzzwood,

Bedankt voor je reactie, maar geldt het ook wanneer jij/hij/zij na de woord komt? Dus dan word het houd jij/hij/zij?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 oktober 2013 - 23:45

Ik gebruik als ezelsbruggetje een paar werkwoorden waar het vanzelf duidelijk is, b.v. lopen of werken.

Het is b.v.: ik loop, hij loopt, dus ook: ik houd, hij houdt.

en: jij werkt, werk jij?, dus is het: jij houdt, houd jij?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 02:00

Die 'loop' analogie is inderdaad handig, iets dat ik ook wel eens gebruik als ik er even echt niet meer uit kom.

Nadeel is dat deze alleen werkt voor native speakers, iemand die met een andere taal is opgegroeid zal geen moeite hebben met iets als "jij loop over straat".
Victory through technology

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 11:12

Tja, dat heet nu integreren en taalcursusen volgen. Zelfde verhaal met 'de meisje'.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 15:06

Tot op zekere hoogte, maar dat de/het verhaal is schier onmogelijk, daar zit echt geen enkele logica in.

Dat geldt overigens voor alle talen waar de grammatica verschillende lidwoorden etc heeft die afhankelijk zijn van geslacht.

Geboren nederlands hebben een bijna enge capaciteit dit 'goed' in te schatten, zelfs van een woord dat ze niet kennen lukt het vaak heel aardig om voor "de" of "het" te kiezen. Zelfs met afkortigen werkt dat: je gaat naar de HAVO of naar het VWO.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 16:22

Zelfs met afkortigen werkt dat: je gaat naar de HAVO of naar het VWO.

Het komische is hier dat het in allebei de gevallen gaat om Onderwijs als zelfstandig naamwoord. Strikt genomen is de HAVO dus fout, dat zou het HAVO moeten zijn.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 18:58

Tja, zou moeten, maar geen geboren nederlander zegt 'het HAVO' of 'het UFO', gevoelsmatig is dat een geval van "de meisje" ;)

Ik-kan-het-wel

Ik-kan-het-wel

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 21:44

Tja, zou moeten, maar geen geboren nederlander zegt 'het HAVO' of 'het UFO', gevoelsmatig is dat een geval van "de meisje" ;)

Tenzij je zegt, "Hey Achmed, je gaat bijna naar het HAVO!". Dan klinkt dat "het" wel goed, dan "de"..

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 november 2013 - 02:03

Tja, 'de VMBO' klinkt eigenlijk alweer een stuk minder vreemd dan 'het HAVO' - zou het toeval zijn?

abrebis

abrebis

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 12 december 2013 - 18:09

Aangezien men nog kan reageren;zie Googlekeuze: http://nl.wikibooks....geltjes_voor_dt

Wat dat "de meisje" betreft,hier heb je te maken met een verkleinwoord in enkelvoud (enkelvoud het meisje en meervoud de meisjes)en gebruik je-voor zover ik weet- het lidwoord "het"

Veranderd door abrebis, 12 december 2013 - 18:11

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 december 2013 - 08:30

Een tweede generatie allochtoon is ook een geboren Nederlander, dus die zou geen probleem moeten hebben met "het meisje".

"De meisje", en varianten hierop, schijnen bewust in stand te worden gehouden, om zichzelf te onderscheiden van de autotonen. Het merendeel gebruikt hiervor de Marokkaanse variant, ook Turks en soms zelfs autotone jongeren:

http://www.kennislin...-accent-weet-je
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures