Springen naar inhoud

DN en PN value

• Log in om te kunnen reageren

forumask

forumask

• >250 berichten
  • 275 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 08:29

Hallo,

Ik weet niet goed onder welke categorie deze vraag hoort, want het gaat over de dimensionering van pijpleidingen in een chemische fabriek..

De buitendiameter van een pijp leg je vast via DN (nominal diameter) waarde en afhankelijk van de druk die je pijp moet weerstaan kies je een PN (nominal pressure) waarde. Deze DN en PN waarde geven je de wanddikte van de pijp en dus meteen ook je binnendoorsnede van de pijp. Wat nu als de binnendoorsnede van je pijp te klein is voor je nodige debiet?
In industrie houden ze de snelheid meestal beperkt tot 1-3 m/s, dus als je genoeg debiet wilt, dan moet je de binnenopp vergroten..

weet iemand in welke volgorde deze zaken gekozen worden? Eerst DN, dan PN en dan kijken of debiet ok is?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 november 2013 - 01:04

Ik heb meer verstand van programmeren dan van procestechnologie, maar het klinkt alsof je dit precies andersom moet doen. De belangrijkste parameter is het debiet. Je rekent daarmee de minimale binnendiameter uit. Je kiest dan een buitendiameter die wat groter is, en kijkt met die diameter en de druk of de wanddikte groot genoeg is. Indien dat niet het geval is dan neem je een grotere diameter en probeer je opnieuw.

Is de benodigde wanddiameter een eenvoudige formule van DN en PN, of is het een tabel?

forumask

forumask

• >250 berichten
  • 275 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2013 - 08:06

Ik denk dat het vaak in een tabel te vinden is

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 november 2013 - 09:09

Dan moet wat ik eerder schreef werken. Als je het heel vaak moet doen kun je voor elk punt van de tabel ook eenvoudig een binnendiiameter uitrekenen. Daarna kun je de keuze altijd in ťťn stap doen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 november 2013 - 11:47

De buitendiameter van een pijp leg je vast via DN (nominal diameter)

DN is de binnendiameter. Als de buitendiameter wordt opgegeven, dan heet dat DA.

forumask

forumask

• >250 berichten
  • 275 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2013 - 16:52

Nominal Diameter is wel degelijk de buitendiameter. deze waarden zijn gestandaardiseerd om verbindingen met flenzen ook gestandaardiseerd te maken

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 november 2013 - 20:12

Okee, jouw waarheid tegenover de mijne.
Maar als je niet gecorrigeerd wenst te worden, dan zal ik me er verder niet meer mee bemoeien. :(

forumask

forumask

• >250 berichten
  • 275 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2013 - 13:44

Zo bedoelde ik het niet, maar ik heb me misschien niet duidelijk verwoord.

DN waardes zijn makkelijke ( gehele) getallen die verwant zijn met de buitendiameter van een pijp. DN 50 verwijst naar een buis met buitendiameter 60.3 mm. Ik bedoelde dus niet dat de waarde achter DN echt de buitendiameter is, maar men gebruikt dit om te verwijzen naar een specifieke buitendiameter. Men benoemt pijpen zo omdat men dan voor een flens verbinding ook een DN50 waarde moet nemen.

Voor elke DN waarde en de druk waaraan de pijp is onderworpen
staat dan in een tabel een zekere wanddikte. Als je dan je overeenkostige buitendiameter( hier 60.3) vermindert met je wanddikte bekom je de binnendiameter. En deze binnendiameter is bij benadering vaak in de buurt van die 50 mm waardoor DN 50 dan lijkt te staan voor 50 mm.
Maar om een pijp te ontwerpen moet men tabellen raadplegen van DN en PN

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 november 2013 - 16:34

Ik vind het maar een ingewikkeld verhaal. Indertijd heb ik gewerkt met grote watermeters, en bij groot moet je denken aan diameters van 50 tot 300mm. Daarbij werd altijd de DN opgegeven, en dat was gewoon de echte binnendiameter. Niet een benadering, maar precies.
Bij gasmeters voor grootverbruikers ging het net zo, DN is de binnendiameter, ik heb nooit iets anders meegemaakt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures