Springen naar inhoud

Pd/C, Rh/C reductions etc

• Log in om te kunnen reageren

Azu

Azu

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 09:31

Hallo,

Op zoek naar een aantal condities voor Pd/C reducties viel me op dat er in alle publicaties die ik kon vinden een zuur (AcOH of HCl meestal) wordt toegevoegd.

Alhoewel het logisch is dat om een H+ donor te hebben in een reactie waar je hydrogens wil toevoegen, kan ik er niet achter komen wat de theoretische redenatie hier achter is.

Heeft iemand een idee / suggesties wat de rationale hier achter is, of zou het ouderwets kudde gedrag zijn?

Thanks!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 11:09

Nope, zover ik het mechanisme snap, addeert H2 dmv oxidatieve additie aan het Pd. De elektronen worden echter zeer lichtjes naar de H getrokken zodat je in feite hydrides creert. Deze zullen koppelen aan het meest elektropositieve deel van hetgeen je wil reduceren. Je maakt dan een minlading in het molecuul dat dan een H+ invangt.

Microkuub

Microkuub

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2013 - 10:10

Het hangt er een beetje van af wat je aan het reduceren bent, met dubbele binden en carbonylen e.d. zou zuur in principe niet nodig zijn (ik komt het in ieder geval nooit tegen). Soms als je eindproduct amines zijn kunnen deze heel sterk adderen aan je Pd/C, d.m.v. toevoeging van een zuur kan je het amine-zout generen wat dan dus niet meer aan je Pd/C "vastplakt" en gewoon af te filteren is.

Alhoewel het logisch is dat om een H+ donor te hebben in een reactie waar je hydrogens wil toevoegen, kan ik er niet achter komen wat de theoretische redenatie hier achter is.

Je hebt geen H+ donor, in principe bubbel je H2-gas door je oplossing heen. H2, zal dan inderdaad adderen aan je Pd samen met de te reduceren band, waarnaar een soort H-transfer plaats vindt. Het mechanisme is volgens mij niet volledig duidelijk in de literatuur, maar dit illustratieve plaatje geeft wel een aardig idee

http://chemwiki.ucda...c_Hydrogenation

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 november 2013 - 00:51

Als er amines of andere stikstof-bevattende groepen aanwezig zijn kunnen deze coördineren aan het metaal en daarmee de katalysator vergiftigen. Die neiging is in zuur milieu minder.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

michiel_11

michiel_11

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 december 2013 - 21:24

Ik kan ook vanuit praktisch punt bovenstaande bericht bevestigen. Ik heb diverse reducties van NO2 naar NH2 gedaan, in sommige gevallen raakt de katalysator hierbij vergiftigd. Toevoeging van een paar druppels zuur voorkomt dit probleem.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures