Springen naar inhoud

Leven we in een wereld van illusie?

• Log in om te kunnen reageren

Relatividaan

Relatividaan

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 14:07

Oke, ik ga er maar even vanuit dat ik de 'basis' van de relativiteitstheorie snap. Als we een ruimteschip hebben, met 1 klok voorin en 1 klok achterin en de astronaut in het midden, en hij schiet twee lichtstralen af op de klokken die elke keer tikken wanneer zo'n lichtstraal de klok bereikt, komen ze voor hem beide tegelijk aan. Maar voor de waarnemer vanaf de aarde komt de lichtstraal die wordt afgevuurd op de achterste klok eerder aan dan de voorste, omdat hij ook het ruimteschip ziet bewegen, en aangezien het ruimteschip voortbeweegt, gaat de achterste klok naar het ruimteschip toe en hoeft de lichtstraal naar achter minder afstand te overbruggen. Voor de astronaut tikken de klokken dus tegelijk, en voor de waarnemer vanaf de aarde tikt de achterste klok eerder. Maar wat is nu dan de realiteit? Ik beschouw elk object als 1 deeltje, komen die deeltjes ''in het echt" gewoon allebei tegelijk aan en raken ze dus allebei tegelijk het andere deeltje ("de klok"), of is in de realiteit echt het ene deeltje sneller bij de achterste klok dan de ander. Is de visie van de waarnemer van de aarde niet de echte realiteit aangezien die waarnemer weet dat het ruimteschip beweegt? Stel dat elke klok een signaal geeft (maakt niet uit in visie of geluid) wanneer de lichtstraal aankomt, welke klok geeft dan als eerste het signaal? Welke realiteit is de echte realiteit?? Ik heb het dus niet over de waarneming voor de duidelijkheid, maar over de realiteit: waarneming is totaal iets anders als hoe het echt zit, neem ik aan.

Met vriendelijke groeten.

Veranderd door Relatividaan, 31 oktober 2013 - 14:09

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 14:31

Maar wat is nu dan de realiteit?

Die heb je net beschreven.

Is de visie van de waarnemer van de aarde niet de echte realiteit aangezien die waarnemer weet dat het ruimteschip beweegt?

Dat weet hij helemaal niet. Het is onmogelijk om onderscheid te maken tussen de situatie waarin het schip beweegt en de aarde stilstaat en de situatie waarin het schip stilstaat en de aarde beweegt. Er is geen geprefereerd inertiaalstelsel. Dat is de realiteit.

Welke realiteit is de echte realiteit??

Dit is een zinloze vraag. Elke beschrijving van deze gebeurtenissen in welk inertiaalstelsel dan ook is equivalent. Er is dus geen onderscheid te maken tussen de inertiaalstelsels. Anders gezegd: zelfs als er een echte realiteit is dan is deze niet te onderscheiden van alle andere beschrijvingen van die 'echte realiteit'.

Veranderd door EvilBro, 31 oktober 2013 - 14:32

Relatividaan

Relatividaan

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 14:55

Sorry ik snap het niet, ik zal mijn probleem even uitleggen met een afbeelding:

Afbeeldingsformaat werd niet toegestaan dus hier is de link:

http://nl.tinypic.com/r/32zon5w/5

Veranderd door Relatividaan, 31 oktober 2013 - 14:56

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 15:49

Nogmaals: er is geen geprefereerd stelsel. Alle stelsel zijn equivalent. Het is dus zinloos om over 'de echte realiteit' te praten aangezien die op geen manier te detecteren is.

Relatividaan

Relatividaan

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 15:58

Nogmaals: er is geen geprefereerd stelsel. Alle stelsel zijn equivalent. Het is dus zinloos om over 'de echte realiteit' te praten aangezien die op geen manier te detecteren is.

Ben je het met me eens dat heel onze waarneembare wereld bestaat uit materie? En licht dus bestaat uit fotonen. Die fotonen raken toch echt op een bepaald moment de spiegel aan. En niet op twee verschillende momenten. Ja volgens de waarnemers. Maar een foton kan niet twee keer een spiegel aantikken. Als we de realiteit op nog geen enkele manier kunnen detecteren, dan is onze wetenschap dus nog niet ver genoeg en weten we eigenlijk nog helemaal niks van het leven..

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 16:12

Nee.

Stel we bevinden ons in een volledig lege ruimte en we zweven allebei in ons eigen ruimtepak. Ik zie jou voorbij vliegen met een bepaalde snelheid. Jij ziet mij voorbij vliegen met dezelfde snelheid maar dan in de andere richting. We kunnen allebei beweren dat wij degene zijn die stil hangt en dat de ander degene is die beweegt. We zien beide dezelfde gebeurtenissen maar we zijn het oneens over de plaats van waar die gebeurtenissen gebeuren. We kunnen allebei niet bepalen wie er nou gelijk heeft over de werkelijke plaats van de gebeurtenissen. Het is dus ook zinloos om het te hebben over 'de werkelijke plaats'.

Als je het bovenstaande snapt: Ditzelfde gebeurt bij relativiteit ook, alleen is daar tijd ook afhankelijk van de waarnemer. Er gebeuren dus geen dingen twee keer, alles gebeurt maar 1 keer. Niemand is in een positie om te claimen dat zijn versie van gebeurtenissen 'de werkelijke versie' is. Dit is niet slechts een illusie, dit is een werkelijke eigenschap van het universum. Eentje waar als we er geen rekening mee zouden houden dingen als GPS niet zouden werken.

Jouw onbegrip is niet gelijk aan de stand van de wetenschap en de veronderstelling dat dit wel zo is, is dan ook onjuist.

Relatividaan

Relatividaan

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 16:19

Oke ik snap het. Maar het gaat mij erom: Bestaat er dan wel een echte echte echte werkelijkheid, een werkelijkheid zoals: ik heb een vierkant die verdeeld is in vier vakjes. Het vakje linksboven is rood gekleurd en de rest is wit. Er is nu geen twijfel mogelijk dat er een vakje ergens anders rood is, in plaats van dat ene vakje. En als die echte echte echte werkelijkheid er is, is er dan een mogelijkheid om er achter te komen wat die werkelijkheid dan is? (precieze positie + tijdstip van gebeuren, ik las iets over cesium33 dat 1 seconde wordt bepaald op het verval van die stof?) hoe moeilijk het ook mag zijn zonder beïnvloed te worden door onze eigen waarneming?

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 16:26

Als relativiteitstheorie klopt is er geen manier om het te hebben over de 'echte werkelijkheid'. Er zijn geen aanwijzingen dat de theorie onjuist is.

Relatividaan

Relatividaan

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 16:48

Als relativiteitstheorie klopt is er geen manier om het te hebben over de 'echte werkelijkheid'. Er zijn geen aanwijzingen dat de theorie onjuist is.

Dan geef ik het op...Weet je misschien een goed boek die de beginselen uitlegt over de theorie? Die me in ieder geval duidelijkheid kan scheppen?

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 18:27

Deze vind ik heel duidelijk: Special relativity (The M.I.T. Introductory Physics Series) van A.P.French. Behandelt ook jouw vraag over zaken echt relatief zijn of enkel maar schijnbaar relatief.

Relatividaan

Relatividaan

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 19:12

Deze vind ik heel duidelijk: Special relativity (The M.I.T. Introductory Physics Series) van A.P.French. Behandelt ook jouw vraag over zaken echt relatief zijn of enkel maar schijnbaar relatief.

Oke, bedankt!

Th.B

Th.B

• >250 berichten
  • 523 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 21:29

Om even door te gaan op dat laatste:

Op de site van MIT kun je bij de OpenCourseWare overigens ook opdrachten met antwoorden terugvinden (Physics - Special Relativity). Da's oefenmateriaal van hoge kwaliteit en helpt je bij het begrijpen van het onderwerp. Ook van andere onderwerpen staan er geweldige videolessen en complete examens online ;)

Relatividaan

Relatividaan

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2013 - 08:18

Om even door te gaan op dat laatste:

Op de site van MIT kun je bij de OpenCourseWare overigens ook opdrachten met antwoorden terugvinden (Physics - Special Relativity). Da's oefenmateriaal van hoge kwaliteit en helpt je bij het begrijpen van het onderwerp. Ook van andere onderwerpen staan er geweldige videolessen en complete examens online ;)

Dankjewel, ik zal er eens een kijkje gaan nemen!

Veranderd door Relatividaan, 01 november 2013 - 08:18

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures